Audi A8 50 TDI quattro: Velmi nenápadné, hodně technicistní

Audi A8 50 TDI quattro

Audi A8 50 TDI quattro: Velmi nenápadné, hodně technicistníAUTOTEST 12
Auto
Sdílet:

Čtvrtá generace Audi A8 se u nás prodává se dvěma motory a dvěma délkami rozvoru. Nechali jsme se unášet komfortem naftové verze, vhodné zejména pro dlouhé dálniční přesuny.

Jakkoli je nové Audi A8 jakožto vlajková loď nositelem technologií a inovací, z hlediska vnějšího designu je spíše konzervativní a z mého pohledu spíše usedlé. Asi to nijak nevadí, ovšem v ostrých hranách trochu zaniká velikost vozu (na délku měří 5172 mm). Jistá nenápadnost je možná spíš devízou, protože Audi nedává všem kolem okázale najevo fakt, že stojí na vrcholu nabídky a zaplatíte za něj minimálně 2,5 milionu Kč (základní cena, takže v případě vrcholného modelu téměř nereálná, protože „holátko“ si v této třídě nikdo nekupuje).

Full-size sedan se od roku 2017 vyrábí již ve čtvrté generaci, přičemž v každé předchozí nabídl některé technologické novinky, které se později šířily napříč modelovou řadou. V případě té aktuální, těžící inspiraci z konceptu Prologue, najdeme největší změny zejména v oblasti autonomních technologií a konceptu ovládání kokpitu.

Minimalistický interiér

Proto na nic nečekám a usedám do interiéru. Ten je tradičně trochu jednoduchý (na rozdíl třeba od Lexusu), ale velmi pěkně zpracovaný. Kvalitní kůže je v této třídě standardem, s chutí ohmatávám leštěné povrchy doplňkových lišt (na výběr je šest druhů dřevěných dekorů) a dalších prvků. Minimalistický interiér luxusnímu modelu sluší. Zatímco si užívám jeden z mnoha programů rozměrné masážní sedačky, přesunuji se ke konceptu ovládání.

Ten je výrazně zjednodušen – ubylo tlačítek, jejichž místo zabraly dva velké displeje (podobně jako u aktuálních modelů Porsche). Ačkoli chybí přirozená haptická vazba (při doteku se dá přehrát zvuk nebo spustit jemné vibrace) jako u zmíněného Porsche, díky rozměrným plochám k doteku a logickému a rychlému uspořádání je ovládání – s trochou cviku – velmi pohodlné a nerušivé. Za zcela skvělou považuji funkci rozpoznávání písma při zadávání například navigačních pokynů – můžete klidně „načmárat“ celé slovo, psacím či tiskacím písmem, a systém to stejně pobere; zadávání adresy je tak dílem okamžiku. Moderní systém funguje velmi dobře, a i když osobně nejsem příliš příznivcem všemožných displejů, v Audi A8 mi tolik nevadily.

V luxusním sedanu se ale stejně nejlépe sedí vzadu vpravo – právě tam je místo, kde může vrcholový manažer relaxovat při přesunu z jedné schůzky na druhou a domlouvat obchody na desítky milionů. Nemusím zmiňovat dostatek prostoru (pro nohy i hlavu), nechybí ani ovládání některých funkcí a samozřejmě (dle vybrané výbavy) i masážní sedadla s komfortními polštářky a dalšími vychytávkami. Zavazadlový prostor nabízí 505 litrů prostoru přístupného elektricky ovládaným víkem s dostatečně velkým vstupním otvorem.

Čtyřicet systémů

Zatímco vůz nabízí přes 40 bezpečnostních a podpůrných systémů (více v boxíku), z hlediska pohonného ústrojí je konzervativní – vybrat si můžete ze dvou šestiválců, jednoho naftového, druhého benzinového, žádné extra typu hybridu se zatím nekoná, Audi jede na tradiční paliva. Oba jsou spojeny s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol quattro. Naftový motor 3.0 V6 TDI nabízí výkon 286 k v pásmu 3750 až 4100/min, točivý moment vrcholí hodnotou 600 Nm, jež je k dispozici již od 1250/min. V praxi je motor přesně takový, jaký čekáte. Relativně rychle se vytáčí, síla točivého momentu konstantně proudí na kola a dynamika (zrychlení na stovku za 5,9 s) je důstojná. Zvuk je relativně hodně utlumen, což je spíš dobře. Sportovní režim mě ani nelákal, mnohem příjemnější byl klidnější jízdní styl, který velkému sedanu lépe sedí. Spotřeba se pohybuje kolem 8–10 l/100 km, což jsou běžné hodnoty.

I přes velkou práci předního a zadního pětiprvkového zavěšení kol je v zatáčkách cítit hmotnost dvou tun. Audi A8 je rozhodně méně obratné než například BMW řady 7 nebo Lexus LS. Na rozdíl od obou zmíněných totiž není řízení příliš citlivé, v zatáčkách je cítit výraznější nedotáčivost či jakási menší chuť vykroužit oblouk. Audi se lépe cítí na širokých, dlouhých černých lánech autobahnu, menší silnice pro něj nejsou. Úroveň komfortu pneumatického odpružení je na velmi dobré úrovni a během testu jsem téměř nezažil odskakování či nějaký nepříjemný zvuk od podvozku. Pohodlí na palubě je zajištěno, což je zásadní. Platí to v i momentech, kdy sedíte vzadu a doslova cítíte, jak pokročilé zavěšení žehlí nerovnosti.

Testovaný model začíná sice na zmíněných 2,5 milionu Kč, ovšem díky mnohým příplatkům se dostal na finální cenu 3,5 milionu Kč (s daní). A to ještě rozhodně nešlo o vrcholnou verzi… V rámci segmentu to není nijak přehnaná cena, spíš takový průměr.

Součástí základní výbavy je MMI navigace plus s dotekovým displejem MMI touch response. K dispozici tak máte dva displeje – horní o úhlopříčce 10,1 palce (rozlišení 1540 x 720) pro ovládání navigace, médií a funkcí vozu a spodní 8,6 palce; displej (1280 x 640) pro ovládání klimatizace, komfortních funkcí a zadávání textu. Z hlediska bezpečnosti může být Audi A8 vybaveno řadou paketů, zaměřených na různé souvislosti. Testovaný vůz měl paket City za 40 600 Kč, který obsahuje množství systémů pro zvýšení bezpečnosti a dle mého názoru běžným potřebám plně dostačuje: má systém varování blížících se vozidel při průjezdu křižovatkou, asistent hlídání mrtvého úhlu, asistent varování při vystupování z vozu (zajímavý prvek) či Audi pre sense rear. Tento paket se dá doplnit řadou dalších funkcí, umožňujících částečně autonomní jízdu (například v kolonách).

Plusy:

Komfort odpružení, koncept ovládání, kvalita interiéru.

Minusy:

Průměrný motor, ceny příplatkových prvků, těžkopádnost.

Verdikt:

Nové Audi A8 mě příjemně překvapilo komfortem na palubě, novým konceptem ovládání, sladěností motoru s převodovkou s pohonem všech a celkovým jízdním pohodlím. Za průměrný považuji motor či příplatkové světlomety Matrix, za horší v rámci třídy pak jízdní vlastnosti a těžkopádnost, která se projevila zejména na běžných silnicích. Audi A8 je kvalitně poskládané auto, ale z mého pohledu nepřináší nic zásadním způsobem převratného či zajímavého. Nenápadné, pohodlné auto pro vrcholové manažery.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články