Jak budou dlužníci zvládat situaci po ukončení úvěrového moratoria?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Jak budou dlužníci zvládat situaci po ukončení úvěrového moratoria? 1
INZERCE
  • Foxycredit
Sdílet:

Vláda v dubnu 2020 schválila zákon umožňující odklad splácení úvěrů osobám, které se v důsledku koronavirové pandemie ocitli ve zhoršené ekonomické situaci a splácení přestali finančně zvládat. Zákonem stanovené moratorium v říjnu prodlouženo nebylo, ale banky jsou otevřeny k diskuzi o individuálních platebních podmínkách. Situace je ovšem pro mnoho bankovních klientů i nadále nezáviděníhodná.

V souladu s mimořádným vládním opatřením banky odložily svým klientům splátky úvěrů do 31. července či do 31. října 2020. Finanční poradci ze společnosti foxycredit.com uvádějí, že jak situaci po skončení moratoria budou lidé a firmy zvládat, se ukáže hlavně v následujících měsících. Záleží především na tom, u kolika z odložených úvěrů se rozjede splácení a kolik z nich zůstane nesplacených.

FoxyCredit je analytický web, na kterém zákazník najde aktuální informace o firmách, které nabízejí soukromé online půjčky. Klientům jsou na portále zajištěny kvalitní služby připravené interdisciplinárním pracovním týmem a na portále je také k dostání rating nejvýhodnějších nabídek. Přes 200 úvěrových společností dodává informace na web foxycredit.com ve Finsku, Norsku, Švédsku, Dánsku, Ukrajině či v Polsku.

Co člověk, to jiná potřeba

Jako řešení na konec plošného moratoria začaly banky svým klientům nabízet individuální platební plány. Čím rychleji klient ve finanční tísni banku zkontaktuje, tím efektivnější řešení bude moci s finančními experty najít. Mezi nabízená řešení lze najít refinancování úvěru, snížení výše splátky či nastavení individuálních splátkových kalendářů.

Aktuální situace tudíž potřebuje nějaká data a čísla, abychom se dozvěděli, kolik bankovních klientů pravděpodobně bude využívat těchto individuálních plánů, které banky nabízejí, a kolik bankovních klientů situaci naopak zvládá levou zadní. Podívejme se tedy na aktuální statistiky ČNB a společnosti Moore Czech republic, které nám pomohou situaci lépe zanalyzovat:

  • 14,5 % z objemu bankovních úvěrů, neboli 443 miliard Kč skončilo v moratoriu
  • 60 % bankovních klientů již znovu splácí
  • 30 % bankovních klientů pravděpodobně bude mít problémy úvěry splácet
  • Přes 20 % bankovních klientů již využívá či zvažuje využití individuálních bankovních plánů
  • 60 % bankovních klientů by uvítalo prodloužení plošného moratoria
  • Od dubna do konce září bylo na hypoteční úvěry poskytnuto rekordních 172 miliard Kč

Z dostupných dat vyplývá, že přestože se většina bankovních klientů klientů vrátila ke splácení, máme tady hospodářské sektory, na které ekonomická krize tíživě doléhá. Zatímco jsme svědci rekordu v poskytnutí hypotečních úvěrů, které si berou rodiny, na které krize nedoléhá, sektory jako je cestovní ruch, kultura a pohostinství čelí nejisté budoucnosti. A pozitivní výhled do následujících měsíců nepřináší ani Ministerstvo práce, které předpokládá růst nezaměstnanosti do příštího roku.

Rekordní číslo poskytnutých hypotečních úvěrů ovlivnily sazby, které se dostaly na úroveň roku 2017. Každopádně by měl každý klient před podepsáním hypotéky svou finanční situaci pečlivě zvážit a měl by mít na paměti, že splátky by neměly přesáhnout 45 procent čistého měsíčního příjmu.

Přestože ČNB svou chytrou měnovou politikou odvrací ekonomickou krizi, jsou věci, jako je poptávka po penězích, úvěrech a podnikavých nápadech, které nejsou tak snadno ovlivnitelné. Nikdo zatím nemá v rukávu řešení, jak vše napravit, a zatímco některé hospodářské sektory byly zasaženy méně nebo se koronavirové době rychle přizpůsobily, některé podniky již natrvalo zavírají dveře (zdroj novinek: Blesk.cz).

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz