Milý kreténe. Nový bestseller feministické ikony vyvolává diskusi

HNUTÍ #METOO: PŘELOMOVÉ A BEZRADNÉ

Milý kreténe. Nový bestseller feministické ikony vyvolává diskusi
Virginie Despentesová na snímku z roku 2016. Když psala svou knihu Přefikni mě (1994) o hromadném znásilnění, pracovala ještě jako prostitutka. Foto: Profimedia.cz
1
Týdeník

Tereza Matějčková

Když Francouzka Virginie Despentesová psala svou knihu Přefikni mě (1994) o hromadném znásilnění, pracovala ještě jako prostitutka. Poté, co z knihy udělala film, na němž spolupracovala s pornoherečkou Coralie Trinh Thi, soud rozhodl, poprvé po osmadvaceti letech, že toto se nesmí v kině promítat. Mezitím se z Despentesové stala feministická ikona a spisovatelka první ligy. Před několika týdny jí v Paříži vyšel román Milý kreténe. Podle očekávání se zařadil mezi aktuálně nejdiskutovanější knihy.

Despentesová se narodila do rodiny pošťáků, v šestnáct odešla z domova, dlouho působila v prostředí punku, několik let se živila prostitucí, poté recenzemi pornografických filmů. Svou zkušenost s prostitucí popsala v knize, kterou vydala čtyři roky po prvním románu. V eseji Teorie King Konga zdůrazňuje, jak určující pro ni bylo myšlení americké filozofky Camille Pagliaové, která spojuje feminismus s libertariánskou pozicí.

Teorii King Konga navíc poprvé přiznává, že scény brutálního znásilnění vycházejí z vlastní zkušenosti. Když jí bylo šestnáct, při autostopu ji znásilnili tři muži. Sama neví, jestli by se všechny její knihy věnovaly násilí, kdyby si tímto neprošla. Díky Pagliaové a jejím esejům se nicméně naučila nesmýšlet o sobě jako o někom, koho je třeba litovat a varovat před svobodou. „Jela jsem v noci stopem, tři muži mě znásilnili a pak jsem zase začala jezdit stopem,“ popisuje zkušenost Despentesová.

I prostituci či pornografii odmítá chápat jako úděl chudé ženy, která se stala obětí maskulinní společnosti. Pornoherečky obětí mužů? Zná jich spoustu, s mnohými spolupracovala, a že by se chápaly jako oběti, toho si nevšimla. Čeho si naopak všimla, je to, že muži se k těmto ženám nejenže nechovali opovržlivě, spíš se jich obávali. Totéž zažívala jako prostitutka. Zákazníci ji obyčejně neponižovali. Mnohem častěji se před ní shazovali, styděli se za svou samotu a své nedostatky.

Literární hvězda se z Despentesové stala díky trilogii Vernon Subutex. Tato freska současné francouzské společnosti, jíž se prodalo půl druhého milionu výtisků, se dočkala komiksových i divadelních adaptací. Ostatně i v nové knize Milý kreténe se autorka zabývá současnou Francií. A současnost – to je pro ni všeobecná beznaděj, spousta závislostí a souboje mužů a žen. Hnutí #MeToo považuje za přelomové, ale stejně poznamenává: „V určitém okamžiku budeme muset věci přehodnotit: Co vlastně chceme? O někom řekneme: ‚Je to násilník.‘ Dobře, a co dál?“ Kniha je odpovědí, anebo se jí snaží být.

Celý text Terezy Matějčkové si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v tištěném vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.