Poctivá síla i prostor. To je Ford Explorer

FORD EXPLORER

Poctivá síla i prostor. To je Ford Explorer 10
Auto
Sdílet:

Ford Explorer je na našich silnicích relativně neznámým modelem, ovšem v USA patří ke stálicím trhu již od roku 1990. Do Evropy se začal dovážet teprve s příchodem aktuální šesté generace.

Mohutné SUV má délku pět metrů a stojí na třímetrovém rozvoru náprav. Vůz je to impozantní a v rámci nabídky evropských SUV a crossoverů snadno rozlišitelný a nezaměnitelný. Aktuální generace dokončila přechod od kulatých tvarů 90. let k výrazně sošné karoserii s ostře řezanými liniemi a mohutnou maskou chladiče, ozdobenou chromem.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Jak název napovídá, Explorer se nespokojí s málem a jeho ambicemi je objevovat, zkoumat, projet bez starostí sebejistě všude, kam ho posádka vezme. Ostatně tak i vypadá, ale co je důležitější, má pod kapotou pořádný motor. Základem je třílitrový šestiválec V6 twinturbo zvaný Ecoboost, kterému asistuje elektromotor umístěný mezi ním a pokročilou desetistupňovou převodovkou (Ford 10R60). Hybridní soustavu dokresluje sada baterií umístěných v podlaze platformy. Celkový výkon je oslnivý: PHEV nabízí dohromady 457 koní a 825 Nm točivého momentu. To při hmotnosti 2,5 tuny znamená schopnost zrychlit na stovku za 6 s a dosáhnout maximální rychlosti 230 km/h. Realita je ještě šťavnatější – Explorer vyráží z místa brutálně a za doprovodu sytého zvuku nepřestává zrychlovat. Překvapivé je i průběžné zrychlení, umožňující kdykoli snadno předjet. Potěší i rychlé a nerušivé reakce hladké převodovky.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

K dispozici jsou různé režimy – dá se jezdit pouze na elektřinu (plně nabitý vůz ujede čistě na elektřinu až 45 km, reálně tak 40 km), v kombinaci se spalovacím motorem nebo čistě na benzin. Pokud se snažíte a elektrický modus využíváte, spotřeba umí klesnout k hranici 23 l / 100 km, s vybitým akumulátorem se dá svižně jezdit za 12 l / 100 km. Nabíjení z běžné domácí zásuvky nějaký čas zabere, ale pokud máte kde vhodně dobíjet, určitě pomůže k nízké spotřebě.

Působivou dynamiku dokreslují ostré brzdy vyžadující zvyk (silná rekuperace při brždění), podvozek nabízí typicky americký, plavný způsob jízdy s občasným kolébáním (vzduchový podvozek chybí) a místy trochu nejistotou (stačí zpomalit). Volbou různých režimů se dá změnit nastavení čtyřkolky, nechybějí ani režimy pro jízdu v písku, bahně atd. Schopnosti zkrátka odpovídají vzhledu, Explorer se jízdy mimo zpevněný povrch rozhodně nezalekne.

Foto: Foto: Ondřej Kroutil

Interiér je prostorný ve všech ohledech, pohodlný a dobře vybavený. K ovládání většiny funkcí slouží displej (12,3 palce), který má sice všechny důležité funkce, ovšem software je celkem pomalý (zejména navigace, ale i menu při běžném procházení). Posádka se může těšit z vysoké míry komfortu, přední sedadla jsou vyhřívaná, větraná a nabízejí i masážní funkci. Nechybí řada nerušivých bezpečnostních pomocníků. Vůz pojme až sedm cestujících a ještě zbude místo pro zavazadla a v pětimístném uspořádání zůstane 635 litrů využitelného prostoru, navíc s praktickými přihrádkami. Pokud složíte druhou řadu sedadel, můžete se ve voze buď pohodlně vyspat, nebo využít prostor 2274 litrů. Působivé.

Většina interiéru je čalouněna měkkou kůží, ale jsou tu lacinější materiály. V duchu amerického stylu není kvalita porovnatelná s evropskou prémiovou špičkou, ale vlastně to ničemu nevadí. Spíš potěší velké množství odkládacích prostor, využitelných prvků a celkový komfort. S faktem, že sem tam něco zavrzá, se člověk musí smířit.

Ford Explorer je pořádné auto do nepohody. Zvládne hodně a nevyžaduje moc. Svou silou na silnici zahanbí většinu aut kolem a přitom díky dobrým nájezdovým úhlům, výkonu a elektronice v pohodě zvládne lehký terén. A utáhne 2,5 tuny.

Ford v ČR prodává pouze jednu motorizaci ve dvou výbavách: sportovněji laděné ST Line za 2 010 900 Kč a chromovanější Platinum (testovaná) za 2 026 900 Kč. Nutno dodat, že připlatit si můžete jen za metalický lak nebo prodlouženou záruku, takže cenu lze brát jako konečnou. Za „dvojku“ pořádný kus auta, s jakým je radost žít.

 

Plusy:

Dynamika, prostor, cena s ohledem na výbavu, komfort.

Minusy:

Pomalý infotainment, jízdní vlastnosti.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články