Snažili jsme se experimentovat, říká producent znělky CNN Prima News

Snažili jsme se experimentovat, říká producent znělky CNN Prima NewsROZHOVOR
Alexandr Smutný Foto:

Foto: Soundsgate / CNN Prima News

Domov

CNN Prima News

Vojtěch Šeliga

Zatímco o víkendech vyprodává sály s populární kapelou Jelen, věnuje se jinak hudebník Alexandr Smutný především tvorbě filmové a komerční hudby. Společně s dalšími proto vytvořil platformu Soundsgate, ve které sdružuje talentované skladatele a muzikanty, se kterými se nejnověji podílel na vzniku hudební stránky vznikající televize CNN Prima News, která nedávno některé neotřelé znělky zveřejnila.

Filmovou muziku dělají v České republice obvykle spíše jednotlivci. Vaše platforma Soundsgate je proto v českém prostředí trochu unikátem, když komerční hudbu děláte takto komunitně. Jak nápad vznikl?

Hudební svět je mým domovem od dětství. Už když se nás ve škole ptali, co bychom chtěli jednou dělat, tak já vždy odpovídal, že filmovou muziku. Poté jsem dlouhou dobu cestoval po světě s orchestry a zjišťoval, jak to tam funguje. Po návratu do Čech jsem ale viděl ty rozdíly. Každý si tady jede spíše sám na sebe. Režisér má někdy i jednoho svého oblíbeného autora a s ním pak dělá všechno. Český trh navíc zaplavila polotovarová muzika hudebních databází, která se neustále opakuje a není originální. U zrodu platformy Soundsgate se shromáždili úžasní profesionálové, kteří to vidí stejně. Ze Soundsgate se pak stala mezinárodní platforma.

Takže jste to chtěli dělat jinak?

Hudba v audiovizi má ohromnou sílu. Může znásobit emoce třeba celého filmu či reklamy a zároveň je může úplně změnit. S hudbou by se tudíž mělo pracovat rovnou od počátku vývoje díla. Často se ale stává, že někdo v konečné fázi produkce přijde a hudbu z databází, která byla již tisíckrát užitá, pod to jen nakliká, jelikož nemá jinou alternativu. To je něco, co mě bolelo a proto jsem chtěl ze zahraničí přenést zpět myšlenky důležitosti hudby a dalších zvyků, jako tvorby v tvůrčích týmech nebo užití moderních postupů a komunikace. Fungujeme jako platforma a propojujeme autory z více než 20 zemí. Spojujeme spoustu lidí v jednotlivých profesích, které v hudbě jsou. Od hudební dramaturgie, přes muzikanty, až po postprodukci.

Jak chcete konkurovat zaběhnutému způsobu práce?

Postavili jsme nový. Hlavní argumenty, proč používat třeba hudební databáze, jsou většinou ekonomické a časové. My jsme se zkušeností ze zahraničí přišli s tím, že komponovaná muzika díky Soundsgate bude jednoduše rychlejší, nesrovnatelně přesnější a hlavně jedinečná. Fungujeme tak, že když k nám někdo přijde s projektem – může to být rádiový spot, televizní reklama, film, seriál, hra, nebo i takovýto obrovský projekt jako je CNN, tak do 48 hodin dostane od různých autorů hudební návrhy. Jsem rád, že trh na to reaguje, protože kvalita hudby v audiovizi může přispět k úspěchu české kinematografie a celkové audiovizuální tvorby. My ji děláme přístupnou, a to od těch nejlepších skladatelů.

Jak se vám spolupracuje se CNN?

Na CNN se objevila spousta zajímavých názorů. Někdo je zvědavý, někdo to kritizuje, někdo je optimistický, jiný pesimistický. Když se na to dívám čistě profesionálně, tak ti lidé, kteří na CNN Prima News pracují a projekt řídí, jsou absolutní profesionálové a špička v oboru. To mě přesvědčilo, že to bude skvělé. Osobně se na start CNN Prima News moc těším.

Profesionálně tedy přistupovali i k té muzice?

Když jsme dostali první zadání, tak jsem přivedl naše dramaturgy a art directora. Řadu hodin jsme si povídali o tom, co od toho kanálu a muziky očekávají. Z toho vzešlo hudební zadání. Pro všechny zúčastněné to byl zajímavý proces. Věděli jsme, že to musí být určitý typ muziky. Museli jsme připravit náš Soundsgate Orchestra, přesné obsazení orchestru, přesně jsme věděli, jaké hráče potřebujeme. K tomu tam přibyla žesťová bigbandová sekce, aby to chytlo až takové americké frázování.

Kolik toho celkem vzniklo?

Jsou to stovky stop, které budeme implementovat do celého systému. Každá znělka má spoustu variant a modulací podle grafik a situací. Jedna znělka je jako takové tělo, které má různé orgány. Všechny musí být navzájem kompatibilní a sedět dohromady. Když skončí znělka jednoho pořadu a začne znělka dalšího, tak i to musí navzájem pasovat. Nejzásadnější symfonické znělky budou mít pořady jako jsou zprávy a sport, tedy všeobecně hlavní zpravodajství.

Měl jste představu, jak má hudba znít?

Ta hudba má mít nějakou atmosféru. Třeba jako když před hokejovým zápasem hraje hymna a všichni ví, že si mají stoupnout. Živá muzika vždy lépe přenáší energii na lidi. Přestože jsme dvě znělky zveřejnili, tak je potřeba říci, že bez toho videa to nemá ten opravdový smysl. Proto se těším, až se CNN Prima News ve finále spustí a celkově se to propojí s obrazem, se kterým naše hudba získá tu vzájemnou synergii.

Při tvoření jste se pro inspiraci koukali na západní zpravodajské platformy?

Já osobně jsem na to nekoukal, protože se tu scénu snažím sledovat neustále. Od dětství jsem zkoumal a zjišťoval, jak hudba v audiovizi vzniká. Od dob, co před nějakými 40 lety nahrál John Williams pro NBC živé znělky, je to nějak nastavené. Autoři se inspirují různě, často i dle vedení art directora projektu. Navíc řada našich skladatelů již pracovala pro velké televize po celém světě. Není to ale tak, že bychom si pustili nějaké znělky a kopírovali je. Věřím, že lze přijít s novou myšlenkou, a tak jsme se snažili co nejvíce experimentovat. Přemýšleli jsme ale také nad cílovou skupinou, která bude televizi sledovat, také třeba jestli daná znělka půjde v ranních, nebo ve večerních hodinách a nad celou řadou dalších faktorů.

Čtěte také: Televize CNN Prima News představila novou znělku