1 předváděcí akce

Nové triky na seniory? Poznávací zájezdy do Turecka se proměnily v předváděcí akce

NOVÉ

Témata: , ,

Měl to být příjemný výlet do Turecka, místo toho se Michaela S. stala svědkem praktik, které jí připomněly jednání tzv. šmejdů vůči důvěřivým seniorům. Přestože se na první pohled zájezd CK Nikal jevil jako velice výhodný, stál pro jednoho 4 990 korun, realita byla jiná. Účastníci museli navštívit několik předváděcích akcí, jak pro Echo24 popsala jedna mladá žena. Ředitel cestovní kanceláře Roman Piskač odmítl, že by společnost měla z předváděček provize či že by někdo byl do nákupů nucen. „Převážná většina klientů je s daným zájezdem spokojena a nemá žádné výhrady k návštěvám tradičních řemeslných výroben,“ dodal pro Echo24.

Cestovní kancelář nabízí v rámci zájezdu 7krát snídani formou bufetu, balíček transportů, odborného průvodce a výletní program. Michaela S. byla na zájezd přizvaná svou kamarádkou, která jej dostala od své matky. Účastnící zájezdu, což byli především senioři, byli hned po příletu vyzváni, aby zaplatili dalších 4000 korun za večeře a vstupy. Během zájezdu pak museli absolvovat několik předváděček, na kterých měli být podle svědectví Michaely S. manipulování k nákupu drahých suvenýrů.

Pořadatelé zájezdu začali velice rychle působit na důchodce, aby se nebáli otevřít své peněženky: „Druhý den jsme celý strávili v autobusu a delegátka měla celou cestu řeči ve smyslu – já myslím, že byste si měli užívat život, peníze by neměly hrát velkou roli. Pamatujte na to, že se už další ráno nemusíte probudit. Mluvila také o svém mrtvém strýci – a ti senioři jí to úplně hltali.“

Předváděčkám se nešlo vyhnout. Část účastníků si koberce koupila pod tlakem

„Největší faux pas začalo třetí den, když jsme se jeli podívat, jak se vyrábí koberce. Asi dvacet minut nám výrobu vysvětlovali. Poté jsme tam byli asi dvě a půl až tři hodiny zavření ve velké místnosti, kde začali s tím, že si máme možnost koupit nějaký koberec. Na zájezdu nás bylo asi 50 a najednou do té místnosti přiběhlo tak 25 lidí, což byli samí Češi, Slováci a Poláci. Každý z nich obcházel seniory a ukazoval jim jednotlivé koberce. Nějakých 5 až 7 lidí si ten koberec koupilo,“ vypráví Michaela.

Dále popsala manipulativní způsoby, jakým byli lidé tlačeni k nákupům: „Byla jsem svědkem toho, jak to prodávali jedné rodině, která působila jako sociálně slabá. Původní cena koberce byla nějakých 1600 euro, což stáhli na 800 euro. Stejně nakonec ta matka chtěla od toho odstoupit, že je to moc drahé. Tak prodejce jim řekl, že 750 je finální částka – tady máte tužku a podepište to. Nejdříve tužku podával babičce, ta odmítla, tak jí podal té matce. Vzala tu tužku, a přestože před tím řekla, že to nechce a odchází, tak pod nátlakem to nakonec podepsala.“

Ředitel CK Nikal tvrdí, že šlo o názor jedné klientky: „Pokud klientka tvrdí, že byla do něčeho tlačena a nebyla spokojena, tak je to samozřejmě její názor, který jí nebudeme vyvracet.“ Michaela tvrdí, že v případech, kterých byla svědkem, si zakoupili lidé koberce na splátky a nechali si je poslat do ČR.

Účastníci zájezdu však častokrát chtěli od smlouvy odstoupit. „S těmi lidmi, co si tam ty koberce koupili, jsem se bavila. Sami měli pocit, že se nechali zmanipulovat, a od smlouvy chtěli odstoupit. Ptali se proto naší průvodkyně, jak je to možné udělat. Byla velmi neochotná a tvrdila, že to neví. Poradila pouze, ať si to vyřeší v Česku.“ Je však nutné uvést, že Nikal má na svých stránkách upozornění: „Nákup u místních prodejců během výletů je individuální podle vlastního uvážení.“

Následovala cesta do Antalye. V programu zájezdu je věta: „Při procházce městem se nabízejí možnosti nákupů, zejména šperků a koženého zboží.“ Jak to vypadalo v praxi? „Průvodkyně ráno řekla, že se jedeme podívat na to, jak se vyrábí zlato. Paní nám tam o zlatu vykládala asi pět minut, poté nás zase zavřeli do velké místnosti na tři hodiny a všechny tam nutili, ať si něco koupí. Jeden starý pár si tam koupil prstýnek nebo řetízek v přepočtu asi za deset tisíc korun a dostali k tomu zájezd zdarma. Tak byli nadšeni, jaká to byla výhodná koupě. Nicméně si myslím, že to zase bude zájezd podobného typu,“ uvedla Michaela.

Předváděčkám se nebylo možné vyhnout. „Poté jsme se měli jet podívat, jak se vyrábí kůže. Řekla jsem proto paní delegátce, že tam nechci být, že si půjdu do města a pak se k nim připojím. Upozornila jsem, že nemíním být součástí toho, co se tady děje. Ona mi to zakázala, řekla, že mě zkrátka nepustí. Fyzicky mě prostě nepustila z toho areálu, kde se prodávalo to zlato. Vzali nás do autobusu a jeli jsme do výrobny kůží. Zase nás zavřeli do fabriky, kde byla módní přehlídka, kde nám nějací modelové ukazovali oblečení. Zase jsme tam několik hodin seděli a lanařili nás, ať si něco koupíme. Za celý den jsme v samotné Antalyi byli maximálně dvě hodiny,“ řekla Michaela.

Naši zákazníci jsou spokojení, říká společnost Nikal

Společnost Nikal uvádí, že většina klientů je se zájezdem spokojená. „Ne vždy je možné docílit spokojenosti celé skupině cestujících. Nicméně k danému zájezdu naleznete nespočet recenzí na našich FB stránkách, kde zjistíte, že převážná většina klientů je s daným zájezdem spokojena a nemá žádné výhrady k návštěvám tradičních řemeslných výroben. Tento fakt je rovněž uváděn v programu zájezdu,“ uvedl ředitel firmy Nikal Roman Piskač pro Echo24.

„Turečtí trhovci samozřejmě nabízí své produkty návštěvníkům dané lokality. V jaké míře se nechá klient ovlivnit či nikoliv, je už čistě na jeho uvážení. V žádném případě nejsou nuceni něco zakoupit pod pohrůžkou, že budou o něco ochuzeni nebo nebudou moci pokračovat v zájezdu. CK Nikal nemá a nikdy neměla s místními trhovci, poskytovateli fakultativních výletů a dalšími prodejci žádné smlouvy, ze kterých by plynula provize pro CK Nikal,“ tvrdí Piskač.

„Tvrzení, že naši klienti utratí na zájezdu velké peníze za nákup zboží jsou rovněž zavádějící. Pokud si něco chtějí zakoupit na památku, tak tu možnost mají, nicméně mají v letenkách omezení na hmotnost zavazadel, čímž odpadá nákup velkého množství suvenýrů,“ dodává.

Společnost Nikal dostala již v minulosti od České obchodní inspekce mnohokrát pokutu, z nichž nejvyšší byla ve výši 450 tisíc korun za to, že na zájezd nemohli jet lidé do 18 let.

Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich pro Echo24 uvedl, že společnost dostala během posledních sedmi let celkem 13 pokut v celkové výši 780 tisíc korun. Část z nich byla udělena za nekalé či agresivní obchodní praktiky. „Pokuty samozřejmě vnímáme negativně a vždy se k nim stavíme čelem. Veškeré připomínky od ČOI okamžitě řešíme a sjednáváme nápravu,“ říká ředitel společnosti Nikal Roman Piskač pro Echo24.

Čtěte také: Banky mění své chování. Zlevňují půjčky a zvyšují úročení spořících účtů

Echo Komplet

2 999 Kč

Získejte to nejlepší za méně jak 40% ceny! Díky tomuto balíčku si užijete unikátní web bez reklam EchoPrime, denní komentáře Echo24 a Týdeník Echo jak v digitální, tak v tištěné podobě

Více info

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.