Agrofert se soudí s ČT kvůli reportáži o Finanční správě. Chce omluvu

Agrofert se soudí s ČT kvůli reportáži o Finanční správě. Chce omluvu
Domov

KAUZA ŘEDITELE

Echo24

Soud se ve středu začal zabývat žalobou, kterou se koncern Agrofert domáhá omluvy od České televize (ČT). Koncern tvrdí, že ČT poškodila jeho pověst, když ho ve dvou reportážích spojila s odvoláním ředitele příbramského finančního úřadu. Karel Trefný byl totiž odvolán poté, co úředníci pod jeho vedením zpětně doměřili daň Agrofertu. Poté byl přeřazen na jinou pozici. Televize žalobu odmítá. Trvá na tom, že reportáže byly pravdivé a vyvážené a že nebyly objektivně způsobilé k tomu, aby pověst Agrofertu poškodily.

Žaloba se týká reportáží nazvaných Dvojí metr a Dvojí metr II, které televize odvysílala v pořadu Reportéři ČT 23. září a 7. října loňského roku. V upoutávce na první reportáž zaznělo „Doměřil daň Agrofertu. Jako ředitel skončil. Dvojí metr finanční správy.“

Informace se týkala Karla Trefného, jehož úřad dopočítal společnosti Primagra z koncernu Agrofert DPH ve výši 1,5 milionu korun. Muž byl krátce poté přeložen do Prahy, což označil za šikanu a justice mu následně dala za pravdu. Po vyhraném sporu s finanční správou se vrátil do práce v Příbrami, ale jen jako řadový úředník.

„Je zřejmé, že u určité části veřejnosti byla reportáž způsobilá vyvolat dojem, že v tom má Agrofert prsty a že se finanční správa mstí v zájmu Agrofertu,“ prohlásil ve středu u pražského městského soudu právník koncernu Jiří Urbánek. Na dotaz soudkyně, proč by veřejnost mohla nabýt takového dojmu, Urbánek odpověděl, že jediným akcionářem Agrofertu byl v předmětné době současný premiér Andrej Babiš (ANO), který tehdy zároveň zastával post ministra financí.

Foto: Echo24

„Nic takového, jako že Agrofert koordinuje chod finanční správy, tam nezaznělo. Vše, co zaznělo, odpovídá pravdě. Reportáž byla korektní,“ reagoval právník ČT Jan Beneš. Poukázal na to, že v reportážích dostaly prostor k vyjádření různé strany včetně ministryně financí Aleny Schillerové (ANO), ředitelky finanční správy, dvou nezávislých právníků či poslance ANO Milana Ferance.

Fakt, že v první z reportáží nezaznělo stanovisko Agrofertu, ve středu z pozice svědkyně obhajovala její spoluautorka Jana Neumannová. „Nemyslím si, že se to Agrofertu týká. V té reportáži neříkáme, že Agrofert něco způsobil, něco inicioval. Popisujeme aktivní chování finanční správy. Mě nezajímá Agrofert, ale jak se chová finanční správa ke svým zaměstnancům,“ uvedla reportérka.

„Když byl jediný akcionář Agrofertu ministrem financí, nebyl Agrofert a stát propojen?“ ptala se soudkyně

Se zněním žaloby polemizovala i soudkyně Monika Vacková. „Tyto kauzy byly v povědomí veřejnosti asi už dávno. Otázka je, jestli za to může Česká televize,“ uvedla. „Akcionář společnosti si přece musí rozmyslet, jestli se stane ministrem financí. Když byl jediný akcionář Agrofertu ministrem financí, nebyl tedy Agrofert a stát propojen? Nemůže si to novinář veřejnoprávní televize dovolit myslet a říct?“ ptala se právníka Agrofertu.

Agrofert se dožaduje toho, aby omluva zazněla do 15 dnů od právní moci rozsudku jednak v úvodu pořadu Reportéři ČT, jednak v Událostech, tedy v hlavním zpravodajském pořadu dne. Soudkyně vyslechne počátkem září Trefného, a to mimo jiné k tomu, zda ČT jeho vyjádření nezkreslila. Poté už ve věci zřejmě rozhodne.

Babiš v roce 2017 vložil své akcie kvůli zákonu o střetu zájmů do svěřenských fondů. Podle auditu Evropské komise má však nadále zájem na hospodářském úspěchu Agrofertu a také vliv na svěřenské fondy. Česku kvůli tomu hrozí, že přijde o unijní dotace v řádu několika stovek milionů korun. Evropský parlament schválil v půlce června rezoluci o tom, že Babiš zpochybňuje nezávislý výkon své funkce. Politik jakýkoli střet zájmů popírá.

Související články