1 Pražské mosty

Praha chce nový posudek rekonstrukce železničního mostu. Jeho osud je ale nejspíše zpečetěn

NOVÉ

Témata: , , ,

Vedení Prahy preferuje rozšíření železničního mostu mezi Výtoní a Smíchovem na tři koleje, což by zvýšilo kapacitu metropolitní železniční sítě. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) vyslovila souhlas se zpracováním posudku rekonstrukce mostu. V rozhovoru s ČTK to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Odborníci z Kloknerova ústavu v minulosti po diagnostice mostu uvedli, že oprava není kvůli korozi konstrukce reálná. Stavba je památkově chráněná.

Mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová uvedla, že organizace vyšla náměstkovi vstříc a souhlasila se zpracováním nové studie, nejreálnějším řešením je podle ní nicméně stále výměna mostu.

SŽDC v minulosti zadala Kloknerovu ústavu, který je odborným pracovištěm při ČVUT, zpracování celkové diagnostiky mostu. Ústav uvedl, že oprava je nereálná. V květnu proto SŽDC oznámila, že kvůli rozsáhlé korozi ocelové konstrukce navrhuje studie projektantské firmy Sudop demolici a stavbu nového mostu.

Náměstek Scheinherr dnes nicméně řekl, že tentýž ústav by měl nyní zkoumat, nakolik je možné most opravit. Oslovil v této souvislosti švýcarského profesora Eugena Brühwilera, který je odborníkem na nýtované konstrukce, což je technologie, s jejímž využitím je most postaven. "Je ochotný s Kloknerovým ústavem spolupracovat a třeba i na dálku projekt vést," řekl Scheinherr.

Diagnostika by podle náměstka měla vést k definitivnímu rozhodnutí, zda je nutné most vyměnit, nebo bude stačit jeho rekonstrukce. V případě rekonstrukce by město chtělo prosadit vznik nového paralelního jednokolejného mostu. V případě výměny pak jsou podle náměstka dvě možnosti - osazení nového dvojkolejného mostu na stávajících pilířích a výstavba nového jednokolejného, nebo výměna dvojkolejného za tříkolejný. To by však nynější pilíře nemusely vydržet.

Návrh nového mostu, který má SŽDC od firmy Sudop, s vybudováním třetí koleje nepočítá. Podle náměstka je nicméně z hlediska přepravní kapacity železnice v hlavním městě důležitá. "Třetí kolej je zásadní pro rozvoj sítě, protože nám zajistí možnost navyšovat kapacitu regionálních spojů a vůbec umožní to, aby mohla na Výtoni vzniknout zastávka," uvedl. Dodal, že pražský Institut plánování a rozvoje dostal za úkol ve spolupráci se SŽDC vymyslet řešení předpolí mostu na Výtoni tak, aby tam mohly vést tři koleje a vzniknout nová zastávka.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Zbourat železniční most? Neobjevujeme Ameriku, předci to řešili několikrát, říká architekt

SŽDC na dotaz ČTK potvrdila, že na základě Scheinherrovy žádosti nechá zpracovat posudek možné rekonstrukce mostu. Mluvčí správy Pistoriusová nicméně zdůraznila, že studií již vzniklo několik a všechny se shodly na tom, že most je na konci životnosti. "Určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky," uvedla mluvčí.

Dodala, že s ohledem na stav konstrukce je nutné situaci vyřešit do pěti let. "Z pohledu SŽDC je nejreálnější možností snesení stávající mostní konstrukce a její nahrazení věrnou tvarovou replikou současného mostu tak, aby panoráma dané lokality nebylo narušeno," uvedla mluvčí.

Most je pod památkovou ochranou a jak Národní památkový ústav, tak magistrátní památkáři ministerstvu kultury podle náměstka odeslali doporučení, aby to tak zůstalo. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.