1 MARKETING V HR

HR trendy roku 2018: Motivovanost zaměstnanců je strategickou prioritu HR

Témata: , ,

Nezaměstnanost klesá, boj o pracovní sílu se stupňuje, fluktuace zaměstnanců v Česku roste a jejich motivovanost je stále nižší než ve zbytku světa. Jak se mění trendy v HR v době, kdy klasický HR marketing přestává stačit? Na tuto otázku hledal odpověď první HR večer pod taktovkou VímVíc, jehož hostem byla Zuzana Al Tajjarová, HR Cunsultant firmy Aon.

Nezaměstnanost v Česku dosahuje rekordně nízkých hodnot (3,5 % v březnu 2018). Spolu s tím roste konkurence v boji o talenty, klesá loajalita zaměstnanců a v oblasti HR se objevují nové výzvy. Podle průzkumu Trendy v HR společnosti Aon roste také celková míra fluktuace zaměstnanců, a to především díky fluktuaci dobrovolné. Ta se od roku 2014 zvýšila ze 7 % na 11,2 % v roce 2017. Oproti tomu nedobrovolná fluktuace – tedy ta, způsobená propouštěním ze strany zaměstnavatele – klesla ve stejném období z 5,1 % na 4 %.

„Největší hrozbou pro současné HR zůstává samozřejmě nedostatek pracovní síly, do top desítky rizik se ale dostala i neschopnost přilákat a také udržet talenty,“ říká Zuzana Al Tajjarová, HR Consultant společnosti Aon, která provádí renomovanou studii Aon Best Employers a disponuje množstvím názorů zaměstnanců, cennými zkušenostmi a best practices z trhu. „Zaměstnanecké průzkumy sice využívá 84 % tuzemských firem, většina z nich ovšem provádí sběr dat pouze jednou za jeden či dva roky. Pouze 6 % firem v Česku to dělá častěji a může tak dynamicky reagovat na případné změny,“ dodává Zuzana Al Tajjarová.

Motivovanost zaměstnanců se odráží i v hodnocení zaměstnavatele

Motivovanost zaměstnanců by zaměstnavatelé neměli podceňovat také proto, že jedním z jejich efektů je i častější výskyt pozitivních zmínek o firmě. Recenze zaměstnavatelů přímo „z pera“ zaměstnanců totiž v současnosti hrají čím dál větší roli při rozhodování uchazečů o práci.

„Jinak může vypadat to, co o sobě říká firma sama, a jinak pak to, co o ní říkají její stávající a minulí zaměstnanci nebo ti, kteří se v ní v minulosti o zaměstnání ucházeli. Tyto recenze mají svou hodnotu jak pro uchazeče o práci, tak pro samotné zaměstnavatele, kteří na jejich základě mohou vylepšit své procesy i image. Na portálu VímVíc máme v současnosti přes 9 000 hodnocení zaměstnavatelů týkajících se 2 500 firem,“ říká Jan Pospíšil, Project Manager VímVíc.

„Zatím nejlépe hodnocenou firmou na VímVíc je obchodní řetězec Lidl, který má v průměru 4,5 hvězdiček z 5 možných. Zajímavé je, že pouze čtvrtina všech hodnocení se týká platových podmínek, a to navzdory masivní kampani řetězce komunikující výši odměn. Výrazně častěji jsou hodnoceny například komunikace a zájem vedoucích pracovníků o zaměstnance,“ dodává Jan Pospíšil.


Vážení čtenáři,
internetový deník Echo24 se rozhodl změnit podobu čtenářských diskuzí pod texty, které na našich stránkách publikujeme. Diskuzí se nově mohou účastnit pouze ti čtenáři, kteří jsou přihlášení a kteří mají zaplacený nějaký typ předplatného. To si můžete pořídit již od 149 korun měsíčně zde.

K tomuto kroku jsme se rozhodli kvůli neúměrně velkému počtu diskutujících, kteří nerespektovali pravidla slušné diskuze, napadali ostatní diskutéry a podobně. Navíc používali i různé anonymizéry, které jim umožňovaly se do diskuze vrátit i poté, co jim redakce jejich účet zablokovala.

Kvůli malému počtu členů redakce nebylo v našich silách neustále procházet všechny diskuze a mazat urážlivé či jinak nevhodné příspěvky. Slušní diskutující jsou nadále na našich stránkách vítáni.