Isuzu D-Max: S chutí do práce

Isuzu D-Max: S chutí do práceautotest
Auto

Isuzu D-Max

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovními nástroji, ale i v Evropě mají stále vyšší oblibu jako multifunkční, robustní vozy pro nejrůznější využití. Jedním ze zástupců segmentu je i Isuzu D-Max. Značka Isuzu má sice dlouhé kořeny, sahající až do první dekády minulého století, ale v domácích podmínkách není příliš zavedená. Není se čemu divit, na český trh se vrátila až v roce 2010 a prodává zde jediné osobní (navíc víceméně užitkové) auto: model D-Max.

Japonská automobilka se sídlem v Tokiu, spojená již od 70. let hlavně s koncernem GM, se ale neomezuje pouze na tento vůz a na svých hlavních trzích (Asie, Afrika) prodává bohatou paletu různých užitkových automobilů včetně autobusů. A navíc je specialistou na vznětové motory, těch ročně prodává víc než deset milionů.

Každopádně v Česku se snaží zaujmout druhou, výrazně zmodernizovanou generací modelu D-Max, který nabízí v řadě forem. Pick-upy „evropské velikosti“, mezi něž patří Toyota Hilux, VW Amarok, Ford Ranger, Nissan Navara a další, se tradičně dělí na tři druhy kabin. Dvoumístný single cab, delší space cab a double cab, nabízející dva páry plnohodnotných dveří na každé straně kabiny. Zatímco pracovní funkce bude plnit spíš jednoduchý single cab, jejž ve výbavě Basic poznáte podle plechových kol a nelakovaných prvků karoserie, vrcholný double cab v nejlepší výbavě Premium cílí na odlišnou klientelu, čemuž odpovídá i výbava.

I když interiér logicky nestojí na měkčených plastech či zdobných lištách, nabízí posádce dostatečnou úroveň komfortu – nechybějí elektricky ovládané komfortní prvky, klimatizace, rádio (neintegrované), ba dokonce ani tempomat. Cestující vzadu i vpředu mají dostatek prostoru, dobře jsou vyřešeny i odkládací prostory. Celek je pojat spíš funkčně, což je v pořádku.

V ČR se prodává pouze jediný motor, a to turbodiesel 2,5 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Nabízí celkový výkon 163 k a 400 Nm točivého momentu, dostupného již od 1400/min. V praxi je spíš hlučnějšího charakteru a jeho dynamika je v rámci třídy lehce podprůměrná. Vůz při běžném používání (včetně jízdy terénem) spotřebuje kolem 10 l/100 km, což je v rámci třídy běžná hodnota. Vrcholná verze byla vybavená automatickou převodovkou, která řadí rozvážně a poklidně. Ale raději bych volil manuál.

Co se týče vlastností v terénu, drtivá většina verzí je samozřejmě vybavena pohonem všech kol včetně redukce. Přední nápravu lze otočným ovladačem připojit (či odpojit) až do rychlosti 100 km/h. Mimo zpevněný povrch D-Max nezklame: přední nájezdový úhel činí 30°, přejezdový a zadní pak shodně 22°. Nejnižším bodem karoserie je obal diferenciálu zadní tuhé nápravy, který je 230 mm od země. Pokud na to přijde, D-Max je pohodlně schopný zdolat 60centimetrovou hloubku. Jedním z argumentů pro D-Max může být i fakt, že všechny verze s pohonem AWD utáhnou 3,5 tuny. Vůz lze dovybavit řadou doplňků, mezi nimiž vyniká praktický hardtop, vytvářející z korby rozměrný a objemný prostor pro zavazadla či náklad. Vláčné řízení je vlastností téměř všech vozů této třídy.

Jelikož nabídku pick-upů na našem trhu známe velmi dobře, můžeme říct, že D-Max v rámci třídy zaujme hlavně komfortem jízdy při zatížení, a to i v terénu. Po týdenním ježdění je zřejmé, že na rozdíl od Hiluxu či Amaroku jde o vůz víc zaměřený na práci. To je patrné zejména v interiéru, který je sice funkční, ale proti zmíněné konkurenci strohý.

Isuzu na D-Max nabízí záruku buď na pět let, nebo na 100 000 km, to podle toho, co nastane dřív. Záruka proti prorezavění a korozi karoserie zevnitř činí šest let. D-Max je na českém trhu dobře nastaven z hlediska cen. Vrcholná testovaná verze sice stojí 1 036 700 Kč, ale i tak je o něco levnější než nejlépe vybavený Hilux. Méně vybavené verze jsou s cenami bez DPH velmi konkurenceschopné – dobře vybavený vůz pro různá využití lze pořídit do 850 000 Kč včetně DPH.

 

Plusy:
Robustnost, cena, schopnosti.

Minusy:
Boční vedení sedadel, dynamika.

Související články