Jeep Grand Cherokee: Multifunkční auto nejen pro efekt

JEEP

Jeep Grand Cherokee: Multifunkční auto nejen pro efektAuto test 9
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Jeep je v současné době pod křídly koncernu Fiat na vzestupu. Jedním ze základních pilířů úspěchu je aktuální Grand Cherokee, který v sobě, podobně jako dražší Range Rover, kombinuje terénní schopnosti s luxusní výbavou a pohodlím.

Grand Cherokee je oficiálně středně velkým SUV, ale už při prvním setkáním s ním vás překvapí rozměry karoserie. Vypadá opravdu impozantně a masivně. Na trhu je nyní aktuální, čtvrtá generace auta, které si získávalo oblibu zákazníků již od roku 1993. Současná generace, snad ve všem překonávající svého předchůdce, se prodává již od roku 2010, ovšem důvodem k testu je její nedávný facelift, který je nejlépe patrný na přední části auta, které dostalo propracovanější masku chladiče a upravené světlomety. Na první pohled efektní!

Atmosféra na palubě

Při nastupování do vysokého vozu vás potěší nejen fakt, že se nemusíte vůbec ohýbat, ale naopak usedáte směrem vzhůru, ale i celková atmosféra na palubě. Testovaná výbava Summit nabízí všechny prvky přispívající k pohodlí, jaké od masivního luxusního SUV očekáváte. Nechybí samozřejmě vícezónová klimatizace, pro zimní období potěší vyhřívané sedačky či volant. Ten je navíc úplně nový, vybavený ovladači a příjemným dekorem. Jeep podobně jako například Range Rover vsadil na digitální přístrojový štít, který vyniká jasnou čitelností a přehlednou grafikou. Ostatní palubní funkce se ovládají buď přímo tlačítky nebo přes dotekovou obrazovku a systém Uconnect. Ten funguje celkem pohodově a není ani pomalý, což je příjemné například při volbě destinace v navigaci nebo výběru hudby přes USB vstup. Interiér je prostorný, navíc ho vizuálně zvětšuje rozměrné střešní okno. Cestující vpředu je sice obklopen masou materiálů (najdete zde semiš na stropě, dřevěné či hliníkové dekory, kvalitní, ručně prošívanou kůži atd.), ale necítí se stísněně. I vzadu je místa požehnaně, sedadla se navíc dají sklápět a různě nastavovat. Ohromný zavazadelník má objem 916 litrů, sklopením opěradel vznikne až 1554 litrů prostoru. Co se týče kufru, jeep v pohodě splní rodinné nároky, jen je třeba počítat s vyšší nákladovou hranou a otravnými elektricky ovládanými dveřmi (případ testované verze).

Perfektní jízda za příjemného bručení

Je čas na jízdu. Pod kapotou najdeme velmi povedený šestiválec. Naftový třílitr o výkonu 250 koní přináší točivý moment 570 Nm, což je ideální nejen pro svižné ježdění, ale hlavně při průchodu drsnějším terénem. Motor je spojen s výbornou osmistupňovou převodovkou ZF, takže řazení probíhá naprosto nerušivě a efektivně. Vytkl bych možná pouze tvar voliče automatu, který mi příliš nevyhovuje. Motor se ozývá do interiéru pouze příjemným bručením, které naznačuje sílu. Dynamika je důstojná, s ohromným autem o hmotnosti kolem 2,5 tuny se dá jezdit nečekaně rychle. Celkovou velikostí a váhou ale jeep svádí spíše ke klidnější, pohodové jízdě. Zajímavostí je tuhé, přesné řízení, které nutí k větší koncentraci na jízdu. Toto není myšleno jako kritika, naopak – těžké auto díky nastavení posilovače působí stabilnějším dojmem. Potěší i spotřeba, protože se dá normálně jezdit za 9 litrů na 100 km, pokud se trochu odvážete, tak se dostanete maximálně na 12 l/100 km (například v terénu).

Vzduchový podvozek se ukazuje jako velmi dobrá volba. Auto překonává nerovnosti plavně, ale není příliš vyměklé. Celé nastavení je opravdu velmi příjemné, kupodivu ani moc nevadí použitá 20palcová kola s relativně nízkou pneumatikou. Komfort posádky je na očekávané úrovni a výborné odhlučnění a utlumení zajišťuje poklidný život uvnitř vozu v případě, že se zrovna po zrcátka brodíte louží či přejíždíte velké kameny. Více o terénních schopnostech se dozvíte v samostatném boxíku.

Jen to pípání…

Jeep je vybaven řadou různých systémů aktivní a pasivní bezpečnosti, jak je dnes u prémiových aut zvykem. Bohužel tyto různé hlídače slepých úhlů a podobně mě ve finále spíše otravovaly, takže jsem je raději vypínal. Myslím, že by se auto v pohodě obešlo i bez nich a alespoň by na řidiče stále něco nepípalo. Za nevýhodu auta se dají považovat jeho masivní vnější rozměry, které vyžadují opatrnost a dobrý odhad. Zejména v hustém městském provozu s úzkými uličkami či na parkovištích nákupních center jsou možnosti manévrování s autem trochu omezené, chce to zkrátka hodně cviku. Tady elektroniku oceníte – zejména tedy parkovací senzory a kvalitní couvací kameru.

Terénu se nelekne

Grand Cherokee 3.0 V6 používá stálý pohon všech kol Quadra-Trac II. Kromě armády čidel a elektronických pomocníků (například při sjezdu kopce či rozjezdu do svahu) se vyznačuje zadním elektronickým samosvorným diferenciálem (ELSD), který zaručuje co nejlepší tažné schopnosti (auto utáhne přívěs o hmotnosti 3,5 tuny). Neustále detekuje prokluz kola a plynule rozděluje točivý moment na každé kolo zvlášť tak, aby auto jelo neustále vpřed a neuvízlo v terénu. Systém pracuje se vzduchovým odpružením Quadra-Lift, které nabízí pět poloh. Zatímco běžné světlá výška auta je 204,5 mm, při volbě režimu terén dá dostat až na úžasných 269,5 mm, což značně rozšiřuje terénní možnosti auta. Nájezdové úhly s tímto systémem činí 34,3° vpředu a 27,3° vzadu. Přejezdový úhel dosahuje hodnoty 23,1°. Optimální nastavení jízdy v terénu ještě vylepšuje nový protiprokluzový systém Selec-Terrain. Ten elektronicky koordinuje 12 různých systémů hnacího ústrojí, brzdové soustavy a zavěšení, aby dosáhl co nejlepší trakce na daném povrchu. Řidič si nastavení volí pomocí ovladače umístěného na středovém tunelu.

Jak jste jistě pochopili, Grand Cherokee je skutečně povedeným autem, které pod luxusem skrývá řadu schopností. Jak je na tom ale cenově? Tady přichází další trumf – auto je levné! Zejména ve srovnání s konkurenčními vozy jsou jeho ceny skutečně přitažlivé. Základní model Laredo s třílitrem naladěným na 190 koní koupíte již od 1 199 900 Kč! To je výborná cena. Samozřejmě testovaný model Summit se silnějším motorem stojí jiné peníze, reálně se dá říct, že za dva miliony (1 710 900 Kč + nějaké ty příplatky) máte super auto, které sice není Range Rover, ale umí skoro to samé a styl mu také rozhodně nechybí. A kdo chce být extrémní, může sáhnout po vrcholné verzi SRT s osmiválcem Hemi, která nabízí 468 koní a brutální výkony za cenu 2 070 900 Kč. Já ale určitě doporučuji vidlicový naftový šestiválec, který je pro Grand Cherokee ideálním společníkem.

Plusy:

pohonné ústrojí, terénní schopnosti, kvalita interiéru, výbava, cena, nastavení podvozku

Minusy:

elektrické páté dveře, volič převodovky, přehlednost, výhled a manévrování

Verdikt:

Facelift jen oživil skvělý koncept, který Grand Cherokee nabízí. Není to jen efektně vypadající SUV, ale plnohodnotný off-road, který zvládne i těžký terén. Můžete s ním vyrazit do lesů či hor, ale také v pohodě zaparkovat před operou a vystupovat ve smokingu. Multifunkční, dobře postavené auto, které se prodává za dobrou cenu. Nedivím se, že má v USA takový úspěch, ostatně ani u nás určitě není propadákem.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články