Babišův obchod se státem možná pomůže dalším lidem

Babišův obchod se státem možná pomůže dalším lidemNOVÉ
Domov

MILIONOVÝ NÁPAD POSLANCE ANO

Jan Kálal

Změna pravidel ve výkupu pozemků pokřivila poměry a stát by je měl narovnat. Takové volání se ozývá už i z řad vládní koalice. Impulsem byl případ chystaného obchvatu Olbramovic, na který upozornili Reportéři ČT. Mezi jinými i firma IMOBA vicepremiéra Andreje Babiše (ANO) tu díky novým podmínkám za pole letos inkasovala několikanásobně víc, než lidé, kteří v dobré víře prodali pozemky pro dopravní stavbu v předchozích letech.

Je to kontrast na první pohled. Zemědělec Zdeněk Tůma prodal pozemek v Olbramovicích už v roce 2008 při ceně 60 korun za metr čtvereční. Kdyby otálel až do letoška, polepšil by si a mohl za něj mít čtyřnásobek. Za zhruba 240 korun na metr v lednu prodala podle Reportérů ČT své pozemky u Babišovy luxusní farmy Čapí hnízdo vicepremiérova firma IMOBA. A na vyšší sazbu dosáhli i další vyčkávající vlastníci.

Čtěte také: Babišův ministr zdražil pozemky. Babišova firma inkasovala

„Nedivím se tomu chlapovi, že je vytočený doběla, když firma Andreje Babiše prodávala za 240 korun. Vždyť je to čtyřnásobek. A tento zemědělec za sebou nemá sílu portfolia Agrofertu, na všechno je sám. Takových případů bude celá řada,“ řekl pro deník ECHO24.cz poslanec ČSSD a starosta Náchoda Jan Birke.

Poslanec ANO: „Že okrajově jedna z firem ohromného holdingu prodá pár polí, to je marginální záležitost.“

Babišův kolega z hnutí ANO, poslanec Martin Kolovratník, se snažil nevoli vůči Babišovi mírnit. „Jednoznačně s vyzněním pořadu nesouhlasím. Agrofert je tak obří a má tak velké obraty. Že okrajově jedna z firem ohromného holdingu prodá pár polí, to je marginální záležitost,“ uvedl. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka sice tvrdil, že IMOBA byla připravená prodat pozemky i za méně výhodných podmínek, podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) to není pravda a několikanásobné zvýšení ceny tu bylo podmínkou.

Výrazně vyšší sumy za vykupované pozemky – až šestnáctinásobné – umožnila státu vyplácet novela, kterou ve sněmovně prosadil bývalý ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Kolovratník se ale dušuje, že zájmy jedné z Babišových firem nehrály při jejím prosazování roli, což tvrdí i samotný vicepremiér. Smířlivá je tu překvapivě i opozice.

„Jsem sice opoziční poslanec, pokud to ale firma prodala za platných podmínek stejně jako ostatní, tak v tom problém nevidím. Využili zákona, který platí pro všechny. Nedostali žádnou speciální nabídku. V tomto střet zájmů prostě nevidím,“ zmínil šéf poslanců ODS a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Kolovratník chce soupisku „odškodného“ od ŘSD

Zástupci koalice i opozice nicméně rozumí kritice lidí, kteří prodávali dříve a za řádově nižší ceny. „Nespravedlnost je to určitě velká. Pokud chcete nakoupit v obci pozemek od privátního vlastníka, nemůžete mu neustále hýbat s cenou,“ prohlásil Birke s odkazem na své zkušenosti starosty.

Kolovratník zmínil, že by bylo na místě „odškodnit“ vlastníky, kteří v minulosti šli nižší cenou státu vstříc. „Jako první krok si od ŘSD vyžádám tabulku, kolik to je lidí a jaká to je částka. Od toho se můžeme odrazit dál. Týkalo by se to období od února 2013 do září 2014, tedy mezidobí, kdy byla snížena cena,“ řekl poslanec ANO pro deník ECHO24.cz.

„Nikdo u jednotlivých liniových staveb nespočítal, kolik lidí to prodalo za staré ceny. Nikdo to neřekl nahlas,“ připojil se Birke. A Kolovratník nastínil svoji vizi: „Pokud by to státní rozpočet nestálo velké peníze, byla by to marginální položka s celkovým rozpočtem na přípravu staveb, stálo by to za úvahu. Stát by se minimálně zachoval k lidem fér, poděkoval by a revanšoval by se těm, kdo prodali dřív. Šlo by i o to po právní stránce se podívat, jestli je to možné.“

Poslanec ČSSD: „17 měsíců všichni ječí, hlavně z ANO, že je potřeba to nastartovat a rozproudit. Ale bez legislativy to nepůjde.“

Stanjura: Doplatek by byl korektní, ale chybí nástroj

Podle Stanjury ale u právního hlediska myšlenka narazí. „Stát by měl v jednom místě platit všem vlastníkům stejně. Bylo by korektní, kdyby stát doplatil zbytek. Ale nemá na to mechanismy, vlastníkem pozemků je tu už Česká republika. Vůči lidem je to bezesporu nespravedlivé. Prodali to za nižší cenu, protože chtěli pomoci výstavbě dopravní infrastruktury. Je to důsledek změny pravidel,“ řekl šéf poslanců ODS.

„Spravedlnost jako celek by řešil zákon o liniových stavbách. Co bylo, co je a co bude,“ podotkl Birke. A rovnou pokáral ministerstvo dopravy, že klíčovou normu stanovující jednotná pravidla dosud nepředložilo. „17 měsíců všichni ječí, hlavně z ANO, že je potřeba to nastartovat a rozproudit. Ale bez legislativy to nepůjde,“ hněval se starosta Náchoda. Podle jeho informací teď nechce ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zákon předkládat samostatně, ale vtělit jeho paragrafy do stavebního zákona, který chystá ministerstvo pro místní rozvoj. To celou přípravu normy zřejmě ještě víc zdrží.