Změny za 1,4 miliardy: Tramvaj přes magistrálu a málo parkování

Zmizí parkovací místa?

Změny za 1,4 miliardy: Tramvaj přes magistrálu a málo parkováníGALERIE UVNITŘ
Palouček po revitalizaci Foto:

FOTO: IPR

12
Domov
Renáta Bohuslavová
Sdílet:

Praha v úterý schválila koncepci na komplexní přestavbu oblasti od Nuselské radnice až po stanici metra Pankrác. S pracemi by se mělo začít v roce 2019 a celkové náklady jsou vyčísleny nejméně na 1, 4 miliardy korun. Ačkoliv magistrát i Institut plánování a rozvoje hl. města Prahy (IPR) slibují, že přestavbou vznikne až 50 nových parkovacích míst, místní občané tomu nevěří a zveřejněná čísla jim dávají za pravdu. Kontroverze vzbuzuje i návrh, že magistrálu má nově křižovat tramvajová trať.

Z nově zveřejněných vizualizací je patrné, že důraz je kladen především na komfortnější pohyb pro chodce, cyklisty i handicapované. Na parkování již podle místních mnoho místa nezbývá. "Dobře, ty rendery z budoucnosti mají hezčí slunce a barvy a celkově vypadají sympatičtěji. Ale nedá mi to, abych se nezeptal - kam se dají všechna ta auta lidí, co tam bydlí? Jsou tam pod tím podzemní parkoviště?" ptá se na Facebooku například známý reklamní expert Martin Jaroš. Stejnou otázku si kladou další desítky obyvatel, které v oblasti bydlí.

Magistrát i Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy však občany ujišťují, že parkovacích míst bude dostatek. A to i přesto, že podzemní parkoviště v plánu není. Míst má být dokonce podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (TROJKOALICE Zelení, KDU-ČSL, STAN) víc.

„Můžeme Pražanům s klidným svědomím slíbit, že počet parkovacích míst se zvýší. Součástí požadavků bylo minimálně zachování parkovacích míst. To zpracovatel splnil, počet parkovacích míst se dokonce o 50 zvýšil. Není tedy důvod, aby to nebylo dodrženo,“ řekla pro Echo24 Petra Kolínská.

Velká výhoda projektu je podle ní i v tom, že byl s občany konzultován a jejich připomínky byly zapracovány. Navržený koncept byl opravdu na jaře 2016 vystaven ve veřejném prostoru a lidé měli měsíc možnost se k projektu vyjádřit. Koncept poté podle mluvčího IPR Marka Váchy doznal výrazných změn. "Prostupnost oblasti bude více komfortnější. Mírný úbytek parkovacích míst v některých oblastech znamená benefit a je markantní v jiných místech, kde parkování naopak přibude,“ uvedl pro Echo24 Vácha.

Parkovací místa nebudou

Podle návrhu má z původního počtu 745 míst na stání vzniknout až 792 míst. V těchto číslech jsou však zahrnuty všechny ulice, kde revitalizace proběhne, a jelikož přestavba bude probíhat postupně, je třeba i tak hledět na zveřejněná čísla. První fáze se bude podle architekta z IPR Jakuba Hedrycha týkat jen ulic Táborská, Lounských a Na Pankráci. A pokud sečteme čísla z těchto tří oblastí, zjistíme, že nám až 87 parkovacích míst chybí.

Tak například v tzv. úseku Táborská, kam patří ulice Nuselská radnice, Pod Terebkou, Paloček, ZŠ Táborská, Petra Rezka a MŠ Táborská, je aktuálně podle studie 158 míst. Podle projektu by jich po ukončení prací mělo ale být jen 137. Studie navíc disponuje i čísly rezidentů, která si nechala loni v létě vypracovat městská část pro případné zavedení modrých zón. V této oblasti by jich mělo být 142, což tedy logicky znamená, že ani rezidenti by za tohoto stavu neměli parkovacích míst dostatek.

Přesná čísla i z dalších oblastí jsou uvedena v tabulce (Celá tabulka je v galerii). První sloupeček uvádí počet parkovacích míst po revitalizaci a poslední sloupeček zaznamenává počet parkovacích míst před rozšířením. Uprostřed jsou uvedena čísla o počtu rezidentů (při případném zavádění modrých zón) z průzkumu, který si nechala vypracovat městká část v červenci 2015.

Přestavba začne za 2 roky

První fáze by měla tedy začít v roce 2019. Přesný harmonogram však ještě není znám, jelikož revitalizace bude probíhat společně s opravou tramvajových tratí, kterou má na starosti Dopravní podnik hl. města Prahy.

Koncepční studie je podle mluvčího Marka Váchy pouze jakousi vizí, která nyní musí dostat konkrétní obrysy. Bude však závazným podkladem pro navazující projektové dokumentace. Odpovědnost se nyní přesouvá na Magistrát hl. města Prahy, konkrétně na Odbor strategických investic v čele s Karlem Prajerem. Ten má podle Petry Kolínské za úkol do konce srpna připravit harmonogram, rozpočet a projektovou dokumentaci. Poté teprve budou vypsána jednotlivá výběrová řízení na realizátory projektu.

Od toho se bude také odvíjet cena. V koncepční studii jsou náklady na projekt vyčísleny od 1,4 miliardy až po 1,8 miliardy korun. Opět je třeba zmínit, že se jedná o celou oblast velkou 16 hektarů a čítající 4 kilometry silnice. První etapa bez opravy tramvajových tratí by podle Váchy měla stát zhruba 14 milionů korun (bez opravy tramvajových kolejí).

Jak náměstkyně primátorky Petra Kolínská, tak i architekt Jakub Hendrych, který se na projektu podílel, však pro Echo24 potvrdili, že hlavní důraz není na nejnižší cenu, ale na kvalitní zpracování.

Cílem návrhu je podle Institutu plánování a rozvoje především vytvoření přirozeného městského prostředí pro aktivní užívání veřejných prostranství řešených ulic, zvýšení obytné kvality, prestiže a napomoci lepšímu využívání různých druhů pohybu po městě, jak veřejné dopravy, tak i pěší chůze. Důraz je také kladen i na bezbarierový pohyb a cyklojízdu. Celou oblast by měla zpříjemnit zeleň, předzahrádky před obchody, kavárny či lavičky a místa pro odpočinek před obytnými domy a na zastávkách.

Bude tramvaj křížit magistrálu?

Kromě parkování je druhým problémem oblasti křížení magistrály a tramvajové tratě. Tramvaj dnes magistrálu podjíždí, v návrzích by byla na stejné úrovni a na magistrále by tak musely být semafory. Návrhy na křížení magistrály a tramvají jsou podle architekta Jakuba Hendrycha tři. Jejich realizace však podle něj v následujících pěti letech není reálná, i tak je však do komplexního koncepčního řešení zařadili. „Je nutné mít nějaký cílový stav, ke kterému by území mělo směřovat,“ řekl Hendrych na dotaz, proč tedy tyto návrhy vůbec součástí koncepce byly.

Jednou z možností je podle Hendrycha prodloužení ulice Táborská, aby tramvaje jely rovnou do depa. Druhou variantou je zachování podjezdu pro tramvaje, ale auta by se s magistrálou křížila. Třetí velmi diskutované řešení je jednoúrovňové křížení pro tramvaje i auta, přičemž by zcela určitě došlo ke zhoršení dopravní situace na magistrále. Vše však podle Hendrycha souvisí s vizí magistrály a celkovým výhledem, který je v kompetenci magistrátu.

„Celá magistrála se bude řešit na celoměstské úrovni a to řešení se teprve bude hledat. Křížení je jedna z variant. V jiných evropských městech je to zcela běžné, že i na takových komunikacích semafory jsou a že tam jsou přechody pro chodce,“ dodal pro Echo24 tiskový mluvčí Marek Vácha. Rozbije se tak monolit magistrály, která nyní působí jako neprostupná zeď.

Čtěte více: Dobrý nápad? Tramvaj do Nuslí má křížit magistrálu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články