Pivo i žebírka, v USA se připravují na Super Bowl
Ve Spojených státech začne za pár hodin jedna z největších sportovních událostí světa, Super Bowl. Pravidelně se na ni dívá více než 100 milionů lidí. Na rozdíl od olympiád a různých šampionátů má i široký společenský rozměr. Finále ligy amerického fotbalu NFL se totiž postupem let zařadilo mezi svátky srovnatelné s Vánoci či Díkuvzdáním.
V den utkání se běžný život v USA v podstatě zastaví. Loni se na souboj Seattlu s Denverem dívalo v televizi 111,5 milionu diváků, což je třetina jejich populace a absolutní televizní rekord. Sedm z deseti domácností, které měly v tu dobu zapnutou televizi, sledovaly právě americký fotbal. V Seattlu to bylo dokonce 92 procent obyvatel. Podle odhadů sleduje alespoň skóre Super Bowlu po celém světě až miliarda lidí, tedy každý sedmý člověk na planetě. Zápas je přenášen do 225 zemí.
Sekunda za 3,5 milionu
To se samozřejmě promítá do cen za televizní práva a reklamní čas. Společnosti musí letos za půlminutový reklamní klip během Super Bowlu platit rekordních 4,5 milionu dolarů (asi 110 milionů korun). Firmy neváhají platit tyto astronomické částky, ačkoli podle studie je 80 procent reklam ze Super Bowlu neúčinných na zvýšení prodeje daného produktu. Z těchto reklam se však často stávají fenomény, šíří se virálně a pomáhají dlouhodobě budovat image firem.
Na letošní finále mezi Seattlem Seahawks a New England Patriots se akreditovalo přes šest tisíc novinářů. Předzápasové tiskové konference tak připomínaly spíše koncerty popových hvězd.
Letošní finále přinese výrazný profit zejména státu Arizona, kde se utkání koná. Metropole Phoenix očekává, že akce přinese do tamní ekonomiky až 600 milionů dolarů (asi 14,7 miliardy korun). Kromě podnikatelů se na akci snaží vydělat také stovky obyvatel Phoenixu, kteří nabízejí své byty turistům. Například Amanda Thomasová si za pronájem svého domu přijde na 1700 dolarů (asi 42 tisíc korun). „Je to pro velkou skupinu lidí, která by si jinak musela pronajmout pět hotelových pokojů," uvedla.
Místo dovolené Super Bowl
Mnoho Američanů celý rok šetří, aby měli možnost vidět utkání na vlastní oči. Dvojice fanoušků Seattlu, která sehnala ještě poměrně levné vstupenky, zaplatí dohromady za účast na utkání zhruba osm tisíc dolarů (asi 196 tisíc korun) včetně cesty a ubytování. Průměrná cena vstupenky je 3046 dolarů (asi 75 tisíc korun). Lístky však tento týden na internetových serverech stály až 11 500 dolarů (asi 282 tisíc korun).
Velká sportovní akce láká také hazard. Kasina v Las Vegas loni přijala sázky na Super Bowl za 120 milionů dolarů (asi tři miliardy korun). Zhruba 20 milionů z toho šla na daních do státní pokladny na podporu sportu. Super Bowl nepřináší jen pozitiva. V den zápasu vzrůstá až o 77 procent počet nehod spojených s alkoholem. "Super Bowl je největší sportovní událost v USA, ale také jeden z nejnebezpečnějších dní na silnicích a dálnicích," citovala americká media pojistného komisaře Davea Jonese.
Super Bowl je rovněž spojen s prostitucí, neboť velké množství turistů láká dívky nabízející sexuální služby. Podle průzkumů mají o finálovém víkendu 25 až 50 zákazníků za den. Podle magazínu Forbes se v Miami při Super Bowlu 2010 objevilo 10 tisíc prostitutek.
Letošní Super Bowl je spojen s kampaní na podporu práv gayů a toho, aby se homosexuální hráči nebáli ke své orientaci veřejně přiznat. Zatím tak učinili například Kwame Harris či Michael Sam.