Konečná Ládví. Autobusy přespolních dráždí místní Pražany

Z malé zastávky terminál

Konečná Ládví. Autobusy přespolních dráždí místní PražanyNOVÉ 1
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Prodloužení metra A do Motola není jedinou kontroverzní dopravní novinkou v Praze. Emoce občanů na Praze 8 budí nová konečná autobusů z Neratovicka a Mělnicka na Ládví. Stovka spojů denně zajíždí k metru do husté obytné zástavby, kde autobusy nemají dost místa na parkování a řidičům tu chybí základní zázemí. Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) od místních už dostala petici se čtyřmi tisíci podpisy, ve které žádají ukončení spojů v Letňanech.

„Vyslovujeme svůj jednoznačný nesouhlas s ukončením linek autobusové dopravy z Mělníka a Neratovic v rámci Pražské integrované dopravy přes Ďáblice na stanici metra C Ládví, jakožto zcela nekoncepčním a nelogickým dopravním opatřením, o kterém bylo rozhodnuto na základě záměrně zkreslených podkladů a které citelně poškodilo místní obyvatele a zhoršilo kvalitu jejich života,“ stojí v petici Ládví není autobusák, o níž informoval Adam Velé ze stejnojmenné iniciativy.

„Odmítáme nynější stav, kdy se sídlištní zastávka, v hustě obydlené rezidenční oblasti Kobylis s mnoha školami, školkami a dětskými hřišti, stala de facto autobusovým terminálem a kdy sousední Ďáblice s památkovou zónou byly degradovány na vytíženou tranzitní tepnu,“ zmiňuje text. Poukazuje zejména na zhoršení životního prostředí kvůli vyšší hlukové a emisní žádosti.

Podle signatářů byl by vhodnějším místem pro ukončení spojů autobusový terminál na konečné metra C v Letňanech. „Je dopravně velmi dobře situovaný a poskytuje celkový dojezdový čas příměstských spojů do centra Prahy plně srovnatelný s jednostranně propagovaným Ládvím,“ míní.

100 autobusů versus 10 tisíc aut

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID) sice kritiku od občanů registruje, zvolené řešení ale hájí. „Jsme přesvědčeni, že Ládví je jediná reálná a středočeskými objednateli akceptovatelná možnost, jak ukončit autobusy přijíždějící do Prahy po silnici I/9,“ uvedl pro deník ECHO24.cz mluvčí ROPIDu Filip Drápal.

„Naším cílem je ulevit občanům Prahy 8 přilákáním nových cestujících do veřejné dopravy a tím uvolnění parkovacích míst, která Středočeši zabírají rezidentům zejména v okolí stanic metra Ládví a Kobylisy. Problémem Ládví totiž není nárůst o něco málo přes 100 autobusů za celý den, ale více jak 10 tisíc aut jedoucích nebo parkujících v okolí Ládví,“ připojil Drápal. Připustil nicméně, že o situaci ještě dál jedná s Prahou 8 i se Středočeským krajem.

ROPID i Praha nyní přiznávají, že jen zhruba 60 procent autobusů zvládá dodržovat jízdní řády s menším než tříminutovým zpožděním.

Na Praze 8 má dopravní situaci na starosti radní Karel Šašek (ČSSD). „Registruji kritiku části občanů. Se zástupci vzniklé petiční akce jsme v kontaktu a vážíme si jejich názoru a připomínek, které zapracováváme i do našich připomínek směrem k hl. m. Praze a ROPIDu,“ uvedl. Podle něj situaci jako jeden z prvních kroků prospěje, když z Ládví zmizí zastávka pro dálkové autobusy, které nejsou součástí PID. „Díky tomuto opatření by mělo dojít ke zlepšení situace při nájezdu na výstupní a vstupní část zastávky PID,“ dodal.

Reakci na kritiku občanů slibuje i pražský magistrát. „Všechny připomínky budou vypořádány. Pokud je kritika konstruktivní, pomůže nám to k doladění podoby nově integrovaných linek. Naším společným cílem je podporovat využívání veřejné dopravy a snažit se o snížení intenzit zbytné individuální dopravy. Právě obyvatelé Ládví a okolí trpí parkováním Středočechů v okolí stanic metra,“ vzkázal mluvčí pražské primátorky Vladimír Řepka.

Čtěte také: Z ostudy metro

ROPID i Praha nyní přiznávají, že jen zhruba 60 procent autobusů zvládá dodržovat jízdní řády s menším než tříminutovým zpožděním. „Cílem je dodržet standard přesnosti provozu, který je stanoven na 75 procent, aktuální zpoždění vznikají především na území Středočeského kraje (případné převedení na Letňany, navrhované odpůrci tohoto řešení, by tak stejně nic neřešilo),“ prohlásil Řepka. ROPID proto nyní připravuje úpravu jízdních dob tak, aby odpovídaly realitě.

Praha pak chystá úpravy nástupní zastávky na Ládví tak, aby mohly autobusy přijet celou délkou k chodníku. Zatím se jim to v uplynulém měsíci provozu ne vždy dařilo.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články