Co stojí za čínskými investicemi? Zpravodajské zájmy?

Co stojí za čínskými investicemi? Zpravodajské zájmy? 1
Komentáře
Lukáš Kovanda
Sdílet:

Svého času se České republice s nadsázkou říkalo ČEZko. Tak vlivný energetický kolos ČEZ býval. Po pár uplynulých dnech se možná vžije jiné označení: CEFCko. Čínská skupina CEFC totiž vstoupila do několika tuzemských firem. Postupně získá téměř 50 procent v aerolinkách Travel Service, spolu s partnery převezme podíl 79,4 procenta v Pivovarech Lobkowicz Group a stane se minoritním vlastníkem mediálních firem Médea Group a Empresa Media (tj. časopisy Týden a Instinkt, TV Barrandov aj.). Skupina také informovala o koupi 60 procent fotbalové Slavie, koupi Martinického paláce na Hradčanském náměstí, budovy Živnobanky v Praze a zvýšení podílu v česko-slovenské finanční skupině J&T Finance z pěti na deset procent.

Čína je druhou nejsilnější ekonomikou světa. I přes své aktuální zpomalení jde stále o rychle rostoucí hospodářství. S rychle rostoucími firmami. To, že mnohé z těchto firem expandují v sílící míře do zahraničí, je přirozené. Takový je globalizovaný trh. A je vlastně svým způsobem pozitivní, že český trh je pro velkou čínskou společnost natolik zajímavým – a natolik bezpečným –, že tu investuje. I když dosavadní nákupy nejsou pro šanghajský konglomerát, orientující se zejména na energetiku a finančnictví, kdovíjak velkým soustem. Vždyť loni tržby CEFC přesáhly 220 miliard jüanů, v přepočtu 838 miliard korun. Pro srovnání, příjmy celého českého rozpočtu činily loni 1134 miliard korun. Tedy zase ne o tolik více.

Je ovšem otázkou, zda jsou nákupy CEFC v České republice vedeny pouze obchodními zájmy. Z investorského hlediska budí rozpaky široké rozkročení nejnovějších akvizic: pivo, fotbal, historické nemovitosti, letecký přepravce, televize,… Jak to vše hodlají spravovat? A jak rozvíjet? Jsou jejich znalosti českého, a potažmo evropského trhu dostatečné, aby obstáli?

Celý komentář a další zprávy z finančního světa najdete na našem partnerském webu Roklen24.cz.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Lajky nejsou hlasy

KOMENTÁŘ

Kdo chce uspět ve volbách, potřebuje získat co nejvíce hlasů mezi příslušníky nějaké jasně definované skupiny lidí, například občanů té či oné země. Tahle ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články