Praha hasí Opencard pozdě. Řešení má na stole měsíc
Projekt za všechny prachy
Hlavní město hasí problém s kartami Opencard na poslední chvíli. Poté, co se metropole rozešla se společnosti EMS a systém v úterý zkolaboval, oznámil ve středu primátor Tomáš Hudeček (TOP 09), že se jedná se čtyřmi novými potenciálními partnery. Přitom nabídka od jednoho z nich je na stole již od 23. května a to poté, co si ji dokonce vyžádala společnost Operátor Opencard, zřízená městem.
Tuto nabídku předložila firma XT-Card, která se specializuje na vývoj aplikací v oblasti čipových karet. V Česku již dodala multiaplikační kartu pro České dráhy, Moravskoslezský kraj, Královéhradý i Pardubický kraje.
Detailně se svým řešením seznámili zástupci firmy XT-Card vedení společnosti Operátor Opencard již 2. června, tedy dva týdny před koncem smlouvy s EMS. Svědčí o tom "Zápis z porady krizového zasedání obchodní společnosti Operátor OPENCARD, a.s.", který má server ECHO24.cz k dispozici.
Nic nového pod sluncem
Čtyři dny na to ovšem primátor Hudeček projekt sebral z gesce radnímu Janu Vašíčkovi (rovněž TOP 09) a vzal si jej pod sebe. Šéf Prahy včera oznámil, že město jedná o řešení se čtyřmi potenciálními partnery: Českými dráhy, Českou poštu, akciovou společností XT-Card a plzeňským dopravním podnikem. Byl to ovšem právě Vašíček, který krátce po svém odvolání řekl serveru Týden.cz v podstatě to samé: „...To znamená, že jsme vedli jednání s Českými drahami, s městem Plzní a s dalšími společnostmi, které realizují i provozují podobné kartové systémy, a zjišťovali jsme možnosti spolupráce při přípravě nového (krizového) řešení pro Prahu.“
„Z technického hlediska dle mého názoru neexistuje v tuto chvíli žádná překážka, která by bránila spuštění jiného systému do provozu ke konci srpna 2014. Řešení, které by Opencard dočasně či trvale nahradilo, by tedy bylo k dispozici před začátkem nového školního roku, kdy se předpokládá větší zájem o vydání nových karet," tvrdí říká Ing. Radek Holý z Ústavu aplikované informatiky v dopravě, fakulta dopravní, ČVUT v Praze, který se rovněž podílel na přípravě krizové variantě pro hl. m. Prahu a Operátora Opencard.
Řešení za 50 milionů místo 500 milionů
Nabídka XT-Card obsahuje krizovou i komplexní variantu. Tvrdí, že řešení, které by zajistilo kontinuitu Opencard, připravilo Prahu na nápor před nadcházejícím školním rokem a vytvořilo prostor k dořešení dosavadních závazků, lze spustit během dvou měsíců. "Krizová varianta řešení se připravovala již od začátku února a stála by přibližně 50 milionů korun. Zmíněná nabídka zároveň dokládá, že nové řešení jízdného pro integrovaný dopravní systém Hl. města Prahy lze včetně všech práv, licencí i rozšířené funkcionality pořídit za 10 % původní letošní nabídky ze strany společnosti EMS, kterou Praha dostala," tvrdí firma XT-Card.
Praha mezitím jedná i s firmou eMoneyServices (EMS), od níž se snaží koupit práva k projektu Opencard. Zatím bezvýsledně: EMS požadovala 500 milionů korun, které Praha zaplatit nechce.
Projekt Opencard, který je dítětem éry primátora Pavla Béma (ODS), přišel Prahu již na 1,35 miliardy korun. vedení města tvrdí, že je vázáno údajně nevýhodnými smlouvami, ze kterých se už řadu měsíců snaží vymanit. Opencard si už pořídilo asi 1,2 milionu lidí.