'Byla to bezpečná trasa.' Lety nad Ukrajinou jsou zakázané
Nebezpečný východ Ukrajiny
Trasa letadla vedla přes koridor, který byl určen pro tento let. Touto cestou létaly také jiné aerolinky, obhajuje trasu sestřeleného letadla malajsijský ministr dopravy. Mezinárodní organizace pro civilní letectví následně lety nad východní Ukrajinou zakázala.
„Byla to bezpečná cesta. Nelétaly tu jen malajsijské aerolinky,“ obhajoval piloty ministr dopravy Liow Tiong Lai na tiskové konferenci. Všechny systémy letadla navíc byly plně funkční a bez závad. Malajsie se také zapojí do vyšetřování a chce urychleně zjistit, jak k havárii došlo. Na Ukrajinu vysílá tým 62 lidí.
Neexistovalo žádné varování
Letečtí experti z evropských institucí dnes v Bruselu řekli novinářům, že před čtvrteční tragédií malajsijského boeingu nad východní Ukrajinou neexistovalo žádné varování, že by něco mohlo hrozit letadlům letícím v dostatečné výšce. Vzdušný prostor v oblasti prý nadále využívaly zhruba tři čtvrtiny letů, které tam prolétávaly před vypuknutím krize.
Odborník z evropské organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol dnes vysvětlil, že Ukrajina užívání vzdušného prostoru nad východem země omezila na počátku měsíce až do určité letové hladiny. Tu pak ještě 14. července zvýšila na úroveň 32 000 stop (9754 metrů), která byla platná ve čtvrtek.
„Vzdušný prostor byl uzavřen ukrajinskými úřady od země do výšky 32 000 stop (9754 metrů). Ale byl otevřen na úrovni, ve které letadlo letělo,“ sdělila organizace Eurocontrol, která přispívá ke koordinaci letů nad Evropou.
Boeing 777 při letu MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpur letěl ve výšce 33 000 stop (10 058 metrů), když zmizel z radaru. Byl tedy v době havárie 1000 stop (305 metrů) nad bezletovou zónou.
Protiletadlový systém Buk dokáže sestřelit letadlo i z výšky 20 kilometrů. Ve čtvrtek ukrajinští představitelé uvedli, že letadlo bylo sestřeleno právě tímto systémem.
Více čtěte: Systém Buk dokáže sestřelit letadlo i z výšky 20 kilometrů
Nad uzavřeným prostorem prý až do události dál létalo zhruba 75 procent strojů, zbývající čtvrtina se rozhodla trasy změnit sama na základě vlastního vyhodnocení situace.
„Neexistovalo varování na národní, ani na mezinárodní úrovni,“ poznamenal jeden z odborníků. Nyní většina aerolinií na základě doporučení Eurocontrolu oznámila, že trasy letů mění. „Všechny letové plány, které by počítaly s cestami přes toto území, jsou zamítnuty,“ uvedla k tomu Eurocontrol ve čtvrtek.
Čtěte také: Černou skříňku poslali separatisté do Moskvy
AUDIO: Právě jsme sestřelili letadlo
Oblastí za normálních okolností podle expertů prolétává asi 350 letů denně, z toho až 150 dálkových ze západu na východ, zbytek jsou prý místní trasy či lety z Ruska směrem na jih.