Arafat ji nesundal z hlavy. Dnes arafatka bojuje s Číňany
Symbol Palestiny
Čínská konkurence ji sice před desítkou let vytlačila z trhu, ale kefíja neboli arafatka dnes prožívá nové mládí. Vyrábí se ve všech barvách a po celém světě se stala žádaným módním doplňkem, píše agentura AFP.
Významnou roli v tom sehrál obchodní čich jedné rodiny z Hebronu, města na okupovaném Západním břehu Jordánu, kde jsou vztahy s izraelskými osadníky nejvíce napjaté.
V roce 1961 se Jásir Harbáví, který až dosud dovážel kefíje ze Sýrie a Jordánska, aby je prodával, rozhodl zřídit si vlastní výrobu. V té době tkali slavný černobílý šátek pouze dva dělníci. Jeho podnik dnes řídí jeho dva synové a jejich podnikání se daří. Zaměstnávají 15 lidí a hrdě vyvážejí kefíje s označením „Made in Palestine“.
Ročně jich prodají okolo 30.000, pouze dvě až tři procenta se však prodají přímo v Palestině, uvádí Juda Harbáví, který se svým bratrem podnik vede. Zbytek kefíj, nebo „arafatek“, jak chcete, se vyváží až do Itálie, Francie, Německa a do dalších zemí, zejména podle objednávek po internetu.
Šátku pomohli Britové
Paradoxně to byli Britové, kdo opět kefíju vrátil na výsluní, a to za jejich mandátu nad Palestinou na počátku 20. století. „Vyhlásili, že všichni, kdo bude tento šátek nosit, bude považován za odpůrce režimu, a tak ji všichni začali nosit,“ říká Abdal Azíz Karakí, který v podniku pracuje už 46 let.
A pak tady byl Jásir Arafat, palestinský vůdce, který svou kefíju prakticky neodkládal. Na tribuně OSN, na trávníku před Bílým domem, při všech významných událostech izraelsko-palestinských vztahů měl na hlavě svou slavnou „arafatku“.
„Arafat darovával kefíje svým význačným hostům a také dnes kefíje vyrobené v našem podniku zase dává darem jeho nástupce Mahmúd Abbás,“ prohlašuje Juda Harbáví.
Počátkem tohoto tisíciletí musel podnik zastavit výrobu, protože ho překonala konkurence „arafatek“ pocházejících z Číny, které byly o polovinu levnější a dodnes stále jsou. „Číňané doslova zaplavili trhy,“ vzpomíná Harbáví. „Na jejich ceny jsme zkrátka neměli,“ dodává.
Boj s Číňany
Rodinný podnik, který přežil konflikty, intifády a každodenní problémy života na okupovaných územích, tehdy zatáhl rolety. Avšak bratři Harbávíové během pěti let, co byla firma zavřena, vymysleli novou strategii. „Pochopili jsme, že nikdy nemůžeme dohonit Číňany pokud jde o ceny, a tak jsme se rozhodli vsadit všechno na kvalitu,“ vysvětluje Juda Harbáví.
Kromě kvality bylo třeba přizpůsobit kefíju mezinárodní poptávce a přehodnotit její folklórní charakter. Na tkalcovských stavech jsou dnes k vidění vedle tradičních černobílých, případně jordánských červených vzorů také růžové, zelené, modré, šedé, žluté či hnědé vzory. A kefíja se nosí rovněž jako tunika.
Šátek se symetrickými motivy proniká všude: do tradičních choreografií oficiální televize i do klipů s americkými hvězdami a nosí jej hvězdy takových pořadů, jako je Star Academy či Arab idol. „Je to symbol Palestiny,“ říkají Palestinci žijící v Jeruzalémě.
„Pro někoho je to snad módní doplněk. Myslím však, že to je něco víc: je to způsob, jak ukázat solidaritu s Palestinci,“ říká turistka z Uruguaye Maria.
„Někteří turisté nechtějí kupovat draze, tak jim nabízíme kefíje za 25 až 30 šekelů (170 až 200 Kč) čínské nebo indické výroby, nebo kvalitní kefíje za 70 až 80 šekelů (450 až 520 Kč),“ říká obchodník Basam Barakat. „Samozřejmě, že mám jako všichni Palestinci svou kefíju. A pochází z Hebronu!“ dodává udiven, že se ho vůbec někdo může na něco takového ptát.