Víc parkovacích karet než míst není pro Prahu problém. Nikdo to neřeší

Problém jménem parkovací zóny

Víc parkovacích karet než míst není pro Prahu problém. Nikdo to neřešíNOVÉ 2
Domov
Renáta Bohuslavová
Sdílet:

Modré zóny v Praze, evergreen, který se stále řeší a stále přibývají nové komplikace. Ačkoliv městské části říkají, že situace se zlepšuje a rezidenti jsou spokojení, není tomu tak. Problémy jsou například ve větším počtu parkovacích karet než je skutečných míst a paradoxně i ve snižování ceny za parkování pro nerezidenty. Dokonce existují i firmy, které společnostem zařizují sídlo v centru, aby tím vznikl nárok na parkovací kartu. Hnutí ANO chce systém zón předělat.

„Lehký převis parkovacích karet není až takový problém, jak to může na první pohled vypadat,“ říká pro Echo24 tiskový mluvčí Městské části Prahy 6 Martin Churavý. Onen „lehký“ převis je aktuálně podle Churavého 4 tisíce parkovacích karet navíc. Městská část má nyní 18 tisíc parkovacích míst a karet je kolem 22 tisíc.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Podle Churavého jde o to, že parkovací karty si mohou vyřídit i občané Prahy 6, kteří ale nebydlí přímo v lokalitách, kde modré zóny jsou, a tím tak vzniká dojem velkého převisu. Ve skutečnosti je podle Churavého zpětná vazba ze strany rezidentů pozitivní. Ti si však aktuálně říkají, že zaparkovat je složitější, jelikož městská část snížila cenu od 20 hodin do 8 ráno jen na 20 korun. Úprava cen má podle Churavého zrovnoměrnit počet aut v ulicích a zároveň motivovat řidiče, aby parkovali i v méně frekventovaných ulicích. Efekt to však podle rezidentů nesplnilo.

Problém ve vyšším počtu karet než je parkovacích míst nevidí ani Městská část Prahy 1. „Ono se to asi ani omezit nedá. Máme 12 tisíc parkovacích karet a 30 tisíc rezidentů, z nichž ale ne všichni vlastní automobil,“ uvádí pro Echo24 mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Situace by se podle ní začala řešit až tehdy, když by šlo o enormní nárůst, což zatím nezaznamenali. „Pro takové účely by zřejmě musela vzniknout ze zákona možnost zjistit, zda osoby, které jsou oficiálně přihlášeny na městské části, tak zda fyzicky existuje místo, kde bydlí, či u podnikatelů prokázat, že se na adrese sídla vyskytují. Případně vymyslet jinou alternativu kontrol. Nechceme se však vracet do udavačských a přehnaných kontrolních dob, tak věříme, že takový stav nenastane,“ dodává Blažková.

Problémem konkrétně na Praze 6 stále zůstávají i dojíždějící Středočeši. V této věci je ale podle Prahy 6 míč na straně magistrátu. Ten musí zřídit na koncích Prahy dostatek velkokapacitních parkovišť. „My jsme vytipovali několik lokalit, kde by to mohlo být zřízeno,“ dodává Churavý.

Hnutí ANO chce systém změnit

Zatímco radní pro dopravu Petr Dolínek údajně pracuje na onom systému odstavných parkovišť, tak hnutí ANO již přemýšlí, jak systém parkování v Praze úplně změnit. Je podle nich nekoncepční a paralyzuje pohyb po městě.

„Obecně jsem trochu skeptik k modrým zónám. Mají chránit rezidenty, ale vlastně je chrání jen v místě jejich bydliště. Pochopil jsem to, když to bylo mířeno na ochranu historického jádra. Pak se to ale začalo rozšiřovat a já k tomu až takový důvod nevidím,“ řekl pro Echo24 zastupitel z hnutí ANO Patrik Nacher s tím, že v klubu hnutí ANO převažuje názor na zavedení celopražské zóny.

Takové výroky zní až trochu bizarně, vzhledem k tomu, že to bylo právě hnutí ANO, které v koaliční radě na magistrátu zavedení modrých zón podpořilo. O zavedení celopražské zóny, konkrétně tzv. tarifních okruhů naopak od počátku hovoří třeba opoziční ODS.

Chcete parkovat v centru, zřiďte si tu sídlo

V souvislosti se zvyšujícím se počtem parkovacích karet zmiňme praxi, na kterou upozornil server Aktuálně.cz. Ten konkrétně informuje o společnosti Novantis se sídlem na Kypru, která prostřednictvím své společnosti sidloprofirmy.cz oficiálně nabízí virtuální kanceláře v centru Prahy. Pokud si takové sídlo pořídíte, můžete pak žádat o parkovací kartu. Tu můžete za běžných podmínek dostat právě pouze v případě sídla firmy nebo pokud máte v místě trvalý pohyb a zároveň jste vlastníkem auta.

„Pokud do Prahy jezdíte častěji a potřebujete cestovat svým autem, modré parkování v modrých zónách pro vás může být zajímavým a finančně optimálním řešením. Nabízíme balíčky parkovacích abonentních karet pro Prahu 1, Prahu 2, Prahu 7. Parkování v centru s abonentní parkovací kartou v modré zóně měsíčně od 1990 Kč,“ psalo se podle serveru na stránkách.

Dnes již na stránkách firma nic takového nemá. K zastižení v sídle společnosti Novantis byla pouze asistentka, která pro Echo24 však potvrdila, že lidé kvůli vyřízení parkovací karty stále často volají. V praxi to tedy vypadá tak, že společnost Novantis poskytuje firmám adresu, kde mohou mít sídlo nebo provozovnu. Na místě však nemusí aktivně podnikat, ale mají zde jen schránku na příchozí poštu. Výhodou je tedy i možnost vyřízení si parkovací místa.

Virtuální sídla jsou běžnou praxí

Firem, která virtuální sídla nabízí, je několik a podle advokáta Rudolfa Lešky se jedná o naprosto běžnou praxi. „Takový byznys je v pořádku, jestli to někdo nabízí jako benefit, tak na tom nic špatného nevidím. Neviděl bych to jako obcházení zákona,“ řekl Leška pro Echo24.

S tím souhlasí i Ondřej Preuss ze společnosti dostupnyadvokat.cz, nesetkal se však ještě se společností, která by tak činila pouze za účelem nabídky parkovacích karet. Problém je podle něj ale především v tom, že je třeba rozlišovat mezi sídlem a provozovnou. „Ta je od toho, aby tam člověk provozoval své podnikání, tu konkrétní činnost. A pokud ji tam nemá, tak je to jen za účelem obcházení zákona,“ uvedl pro Echo24 Preuss.

O tom, že taková praxe existuje už vědí i na magistrátu. Zatím se tím však zastupitelstvo podle opozičníka Filipa Humplíka z ODS nijak nezabývalo. „Je to celé o nesystémovém nastavení systému modrých zón, který dovoluje obcházení. Pochopitelně je to špatně. Otázkou je, zda je to legitimní a morální. Trpí tím především ti lidé, kteří tam bydlí,“ řekl pro Echo24 Humplík s tím, že by občanští demokraté problémy v souvislosti s modrými zónami na příštím zastupitelstvu opět rádi otevřeli.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte více: Parkovací zóny budou stejný tunel jako Opencard, stojí v žalobě na Prahu

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články