Kapitán Euro bojuje proti euroskeptikům, nakopne i Putina
Propaganda Evropské unie
Jako byl kdysi komiksový Kapitán Amerika výsledkem propagandy během druhé světové války, je Kapitán Euro oficiálním superhrdinou v barvách Evropské unie. Jeho akční i satirické příběhy vycházející na internetu cílí mimo jiné na kritiky EU, kteří jsou podle autorů kampaně „osamělí a znudění“. Fanoušci si můžou kapitána pořídit také na hrnku nebo obalu na iPhone.
Duchaplnou a přátelskou tvář Evropy má symbolizovat superhrdina Kapitán Euro, který ve 21. století hájí zájmy Evropské unie před euroskeptiky. Poprvé se objevil na konci 90. let, kdy měl podpořit zavedení nové společné měny, ale nyní značka zažívá podobný restart, jako se to stává superhrdinům na filmovém plátně.
Cílovými skupinami jeho příběhů v podobě fotokomiksů, v nichž vystupují také Vladimir Putin, Angela Merkelová, Barack Obama nebo David Cameron, mají být euroskeptici, které definuje jako „kritiky EU, kteří jsou osamělí, izolovaní, znudění a potřebují nějakou zábavu“ nebo média, „která chtějí pokrývat evropské záležitosti zábavnější formou“.
Postava propaguje mír, jednotu, ochotu a udržitelnost. „Když chtějí světoví lídři radu nebo moudro týkající se Evropy i celosvětových záležitostí, jdou za Kapitánem Euro,“ popisuje ho dál oficiální text. „Klídek, tygře. Nechtěj, abych zavřel ventil od plynu. Venku je zima,“ varuje Putin, když po něm kapitán chce, aby nechal Ukrajinu na pokoji a vyhrožuje při tom „sankčním kopem“.
Europaralyzér i europonorka
Postavu původně vymyslela na zakázku Evropské unie konzultační firma Twelve Stars Communications, která pomáhala budovat značku také tabákové firmě Philip Morris nebo pivovaru Heineken. Twelve Stars nyní operující pod společností Gold Mercury International se postarali o letošní restart Kapitána Eura, redesign webových stránek a rozšíření mytologie s kapitánovými protivníky i spojenci.
Na postavu evropského superhrdiny je navázaný bohatý merchandising, na webu se dají pořídit doprovodné předměty jako dámská i pánská trička, hrnky, zápisníky nebo obaly na telefon iPhone.
V civilu se kapitán jmenuje Adam Andros, narodil se v Londýně do rodiny s britskými, italskými i španělskými kořeny. Díky cestování a studiu na Oxfordu toho prý leccos ví o světě. Před kariérou superhrdiny byl investigativním novinářem s hlubokým zájmem o mezinárodní záležitosti nebo sociální psychologii.
Kapitán má svoje týmové kolegy, například pomocnici Evropu, věrného vlka jménem Lupo i různé zlepšováky a dopravní prostředky jako eurovizi, eurooutfit, europaralyzér, euroauto, europonorku nebo eurostíhačku.
Nepřátelé dezinformují
Jak je u superhrdinů běžné, má i úhlavního nepřítele. Tím je Dr. D. Vider (pojmenovaný podle anglického slova divider, tedy rozvraceč), lstivý byznysmen a vášnivý sběratel umění, jehož oblíbeným filmem je Wall Street s Michaelem Douglasem. Coby majiteli multimiliardové globální společnosti Dividex se mu nevyhnuly skandály.
Svého papouška, který umí brilantně mluvit a opakovat fráze, často posílá do týmu Kapitána Eura, aby členy rozladil a urážel. Mezi jeho další nohsledy patří například dvojčata bodyguardi, kteří mají na věci často tak odlišný názor, že si jdou ve výsledku navzájem po krku a týmu Dividexu nejsou k užitku. Členové Dividexu spojuje, že jsou mistry dezinformací a klamů. Profitují ze sociální a ekonomický nestability a manipulují s fakty, aby v lidech zasévali strach.
„Evropa je teď velmi jiným místem. Společně jsme jednou z největších sil na světě. Odděleně ale představujeme v globalizovaném světě mnohem méně, velikost je dnes vším,“ říká tvůrce Kapitána Evropy Nicolas De Santis. „Kapitán Euro bude pokračovat v hrdinské misi, aby prosazoval hodnoty, které v EU sdílíme: mír, solidaritu a udržitelnost.“