Kolaps dopravy v Praze: provoz brzdí uzavírky. Používejte MHD jako plebs, radí Hřib

DOPRAVA V PRAZE

Kolaps dopravy v Praze: provoz brzdí uzavírky. Používejte MHD jako plebs, radí Hřib
Praha opět čelí dopravním omezením. Foto: Tomáš Novák
1
Domov
Sdílet:

Ve středu večer zažila Praha dopravní kolaps. Kvůli automobilové dopravě v centru nabíraly spoje až 30 minut zpoždění a lidé v centru měli využívat především metro, jak uvedl sám dopravní podnik. Kritice i od koaličních partnerů čelil bývalý radní pro dopravu Zdeněk Hřib. Podle něj v současnosti probíhá mnoho oprav kvůli pomalému postupu jeho předchůdců a lidé mají využívat MHD. Podle odborníka z fakulty dopravní ČVÚT Zdeňka Lokaje je za současným stavem dopravy skutečně příliš mnoho uzavírek klíčových dopravních tepen a problémem je například koordinace oprav či jejich pomalost.

„Tramvajová doprava v centru kolabuje. Kvůli neprůjezdné ulici Politických vězňů auta blokují průjezd tramvají v Jindřišské ulici na trati přes Václavské náměstí. Tramvaje nabírají až 30 minut zpoždění. Doporučujeme využít linky metra,“ uvedl ve středu večer účet Pražské integrované dopravy na síti X.

Magistrátní opozice za to ostře zkritizovala bývalého radního pro dopravu Zdeňka Hřiba. „Příčinou včerejší paralýzy pražské MHD byla prý „silná individuální automobilová doprava na trasách konkrétních linek”. Není nutné zpochybňovat, že jde skutečně o jeden z důvodů. V plné nahotě se však v těchto nikoliv ojedinělých případech ukazují především důsledky naprosto amatérské, zoufalé a tristní koordinace dopravních oprav a uzavírek, které navzdory kritice a silnými argumenty podloženým varováním opozice či starostů městských částí solitérsky prosadil dosluhující náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib,“ kritizoval kolaps opoziční zastupitel Patrik Nacher.

Ke kritice se překvapivě připojila i koaliční kolegyně Pirátů Alexandra Udženija z ODS. „Nevzkazoval nedávno náměstek pro dopravu Hřib panu Suchánkovi, ať vyleze z auta a jezdí s plebsem v MHD? Jsem zvědavá na výmluvu Hřiba, kdo za to může tentokrát. Asi řidiči tramvaje, protože neumějí řídit,“ uvedla na sociální síti X.

Radní pro dopravu Zdeněk Hřib se nedávno dostal do sporu s populárním komikem Michalem Suchánkem, který ho na sociální síti X kritizoval právě za ucpanou dopravu v Praze, když stál v koloně na Jiráskově mostě. „Já chci, abyste se do cíle dostal co nejdříve. Proto jsem vám uvolnil cestu tím, že jsem jel do práce MHD. Ale vaše představa, že já od stolu rozhoduji o nějakých uzavírkách, je strašně naivní. To je práce dopravních inženýrů a úředníků státní správy, do které komunální politici ze zákona nesmí vůbec zasahovat. Ten problém je v tom, že se tady dlouhá léta na opravy kašlalo, proto spadla Trojská lávka, a my teď musíme dohnat ty roky nic nedělání našich předchůdců,“ reagoval Hřib na kritiku.

Do herce, který jej kritizoval, se Hřib v České televizi opřel, že by "měl zkusit vystoupit ze svého automobilu, sejít mezi nás plebs, do toho metra a zkusit se po městě dopravovat MHD".

V Praze v současnosti probíhá řada uzavírek a to například na části magistrály, v Sokolovské ulici či na Florenci či na Štěrboholské radiále, kde se pracuje na napojení na nově budovanou 511 Pražského okruhu. Současnou pražskou kalamitní situaci pro Echo24 okomentoval Zdeněk Lokaj z fakulty dopravní pražského ČVÚT.

„Je to dáno tím, že infrastruktura v Praze je ve špatném stavu a my ji musíme udržovat. A nyní došlo na to, že musíme udržovat klíčové tahy. A samozřejmě, když ten klíčový tah prostě omezíte, tak vám to způsobí problém po celé síti,“ uvedl Lokaj.

„A ve chvíli, kdy je těch uzavírek více najednou, tak síť začne kolabovat, protože to nedává, a my nemáme objízdné trasy. Nemáme dostavený městský okruh, nemáme dostavený pražský okruh. A to jsou přesně ty komunikace, které mohou významně pomoci,“ dodal.

Podle něj je problém především v koordinaci „Ty komunikace musíme opravovat, je otázka, jak to lépe koordinovat. A měli bychom se o tom seriózně bavit, a ne prostě přeměřovat pindíky, kdo za to může. Ale měli bychom si sednout ke stolu a bavit se o tom, jak to udělat líp, aby to bylo koordinované a aby skutečně Praha a střední Čechy spolu komunikovaly, aby spolu jednotliví investoři v rámci Prahy komunikovali,“ uvedl Lokaj.

„Aby to bylo rozumné, aby to nebylo tak, že se rozkope silnice a rozkopou se i objízdné trasy a vy jenom posouváte ta vozidla dál a dál,“ uvedl Lokaj. Debatovat by se podle něj mělo také například o tom, zda nedávat při důležitých rekonstrukcích přednost rychlosti provedení před nejnižší cenou. Pojďme se bavit o tom, jak soutěžíme opravy a jestli by třeba nedávalo smysl více akcentovat to, že klidně zaplatíme víc, ale bude to rychleji hotové. A to se vyplatí, když si spočítáme náklady, co jsou v těch kolonách. Čas, který tam lidi ztratí a pohonné hmoty, které spálí, ale i externality, které dopadají na životní prostředí. Ty náklady, které za to platíme, byť jsou nepřímé, tak jsou obrovské. Opravdu se to vyplatí platit více za rekonstrukce a opravdu více využívat celou pracovní dobu. Chápu, že některé práce se nedají dělat v deset večer. Ale nějak to upravit, aby se nedělalo od osmi do čtyř,“ uvedl Lokaj.

Podobně nedávno mluvil i pražský primátor Bohuslav Svoboda pro Echo24, když zdůrazňoval klíčové body dopravní politiky Prahy. „Tedy lepší koordinaci staveb a oprav, zlepšení průjezdnosti města a pokračování klíčových investic, jako je metro D, nové tramvajové tratě nebo rozvoj inteligentních dopravních systémů,“ uvedl primátor Svoboda.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články