Billboardová válka začala: SPD straší burkou a migrací, Spolu kontruje Putinem
PŘEDVOLEBNÍ KAMPAŇ
Volební kampaň před říjnovými sněmovními volbami se vyostřuje a přenesla se i na billboardy. Hnutí SPD Tomia Okamury zahájilo akci „Pevnost Česko“, v níž staví proti sobě obrazy „české“ a „islámské“ reality a ptá se voličů: Jaké Česko chcete? Koalice Spolu na to odpověděla vlastní verzí billboardu, kde proti předsedovi vlády Petru Fialovi postavila ruského prezidenta Vladimira Putina.
„Spustili jsme billboardovou kampaň Pevnost Česko! Pokud s námi souhlasíte, foťte se u tohoto billboardu a fotku dejte na své sociální sítě. Dejte najevo, jaké Česko chcete. Děkujeme!“ uvedl lídr SPD Tomio Okamura na Facebooku. Podle něj je cílem kampaně ukázat, že SPD je jedinou zárukou ochrany hranic a národních zájmů. „Naše země, naše pravidla. Přes naše hranice nepronikne ani jeden migrant. Budete v bezpečí, vojáci ochrání naše klidné spaní. O tom, kdo bude v této zemi žít, rozhodneme my, Češi, a ne Brusel,“ doplnil Okamura.
Zdravíme do SPD a posíláme opravený billboard. 👍
— TOP 09 (@TOP09cz) September 16, 2025
Nevolte Rusko, volte koalici SPOLU! 🇨🇿 pic.twitter.com/M6VEAE9Z6L
Koalice Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) reagovala skoro vzápětí. Na sociálních sítích zveřejnila vlastní úpravu billboardu, na níž se místo ženy v burce objevuje premiér Petr Fiala a na straně SPD podobizna Vladimira Putina. „Zdravíme do SPD a posíláme opravený billboard. Nevolte Rusko, volte koalici SPOLU!“ napsala na síti X například TOP 09.
Bitva o billboardy tak znovu ukazuje, jak silně se kampaň soustředí na emotivní symboly a kontrasty. SPD zdůrazňuje téma migrace a národní suverenity, zatímco vládní koalice se snaží rámovat SPD jako proruskou alternativu. Podle analytiků volební kampaň obecně stále více spoléhá na vizuální a negativní sdělení.
Podle posledních volebních modelů má přitom sympatie voličů především hnutí ANO – podle STEM by nyní získalo 31,3 procenta hlasů, Spolu 20,2 procenta a SPD 12,5 procenta. Piráti a STAN by dosáhli shodně na deset procent. Průzkum Medianu z téhož období přisoudil ANO 30,5 procenta, Spolu 19,5 procenta a SPD 14 procent. Na vzestupu je hnutí Stačilo!, které by podle Medianu mělo devět procent, a také Motoristé sobě, kteří se pohybují na hranici pěti procent. Piráti či STAN mají v průzkumech různě, poslední dobou okolo 10 procent.