Nejoblíbenější SUV z koncernu

AUTO

Nejoblíbenější SUV z koncernu
Už před modernizací patřil Formentor k autům, která na silnici rozhodně nezapadají v šedi kolem. Foto: archiv
4
Auto
Sdílet:

Jestli hledáte to nejstylovější, co aktuálně koncern Volkswagen ve svém portfoliu nabízí, určitě vám do cesty přijde Cupra. Stylová odnož Seatu se na českém trhu uchytila více než dobře a hlavním tahounem úspěchu je model Formentor, který nedávno prošel výrazným faceliftem.

Už před modernizací patřil Formentor k autům, která na silnici rozhodně nezapadají v šedi kolem – ostré křivky byly snadno rozeznatelné a styl zákazníkům sedl, protože jen v roce 2022 si vůz v Česku pořídilo přes dva tisíce lidí.

Není důvod nevěřit, že s výrazným faceliftem tomu bude jinak, právě naopak – Formentor má úplně nový, ještě ostřejší předek s přepracovanými světlomety a bez tradiční masky. Už ve standardní výbavě stojí vůz na velkých 18palcových kolech a výrazný světelný podpis je plně diodový. Nespočet změn se odehrálo také uvnitř. V rámci základní výbavy nechybějí polokožené sportovní sedačky s vyhříváním, třízónová automatická klimatizace, zadní parkovací kamera nebo prediktivní tempomat.

Při prvním usazení do interiéru okamžitě oceňujeme hlavně zmíněná sedadla se skvělým tvarem a dobrou úrovní držení těla v zatáčkách. A také volant, na němž je mimo jiné umístěn volič jízdních režimů a také startovací tlačítko. Jediné, co nám přijde zbytečné (kromě otravných asistentů, jež je nutné pokaždé vypínat), je ohromný displej, který trčí z hezké moderní palubní desky a zabírá i část výhledu – doufali jsme, že tento trend čím dál většího „tabletu“ už nás pomalu opouští, ale někdy je setrvačnost výrobců bohužel zbytečně dlouhá. Grafiku má sice slušnou, ale z milionu funkcí, které nabízí, budete stejně reálně používat jen zlomek.

Co se týče nabídky motorů, Formentor lidé volí nejčastěji s motorem TSI nebo TDI. Většina motorizací zůstala v nabídce, některé dostaly mildhybridní technologii (například 1.5 eTSI 150 k), ale v nabídce nechybí ani plug-in hybridní verze e-Hybrid používající taktéž 1.5 TSI ve spojení s elektromotorem (celkový výkon činí až 272 koní). Tradičně nejzajímavější jsou ale vylepšené jednotky 2.0 TSI s výkonem 204 nebo 265 koní, přičemž vrcholný pětiválec byl zatím nahrazen posíleným 2.0 TSI s výkonem 333 koní a samozřejmě také pohonem všech kol. Vznětovou variantou zůstává jednotka 2.0 TDI s výkonem 150 koní.

V rámci testu se nám do rukou dostala verze 2.0 TSI ve střední variantě s výkonem 265 koní s výbavou VZ. Dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem nabízí celkový točivý moment 370 Nm ve využitelném rozmezí 1600 až 4500 otáček, což při provozní hmotnosti 1540 kg znamená schopnost pokořit stovku za 6,5 s a maximální rychlost zcela důstojných 245 km/h. Co se týče jízdního zážitku, silnější Formentor VZ je skutečně příjemně odladěn. Podvozek s nastavitelnými tlumiči v pohodě zvládá většinu nerovností i přes použití velkých kol a SUV krásně kopíruje silnici, s velkou jistotou v progresivním řízení a skvělou úrovní trakce, k níž přispívá elektronická uzávěrka diferenciálu vpředu, ale i pohon všech kol. Formentor prostě jezdí skvěle!

A také se v něm dobře sedí, je z něj dobrý přehled (i když to nevypadá, tvary jsou dost přehledné) a pod víko kufru se díky objemu 450 až 1505 litrů vejde všechno potřebné. U dvoulitru se není třeba stresovat ani spotřebou – při příjemné síle si poradí s osmi litry na 100 km, v případě ostřejšího stylu, k němuž Formentor trochu vybízí, to bude něco kolem deseti litrů, tedy nic dramatického.

Cupra aktuálně nabízí celou řadu akčních pobídek, usnadňujících pořízení nového modelu. A ceník Formentoru ukazuje, že základní 1.5 TSI s manuální převodovkou lze pořídit od 919 000 Kč (už s velmi dobrou výbavou), přičemž střed je někde kolem 1,25 milionu a vrcholné verze VZ Extreme jsou kolem 1,5 milionu Kč. Cupra jde správnou cestou, a pokud nám dokáže vrátit i zmíněný pětiválec a třeba přidat i silnější verzi TDI, nemáme žádný problém…

Plusy: motor, podvozek, sedadla, jízdní vlastnosti

Minusy: ohromný displej, otravné asistenty

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz