Nejoblíbenější SUV z koncernu
AUTO
Jestli hledáte to nejstylovější, co aktuálně koncern Volkswagen ve svém portfoliu nabízí, určitě vám do cesty přijde Cupra. Stylová odnož Seatu se na českém trhu uchytila více než dobře a hlavním tahounem úspěchu je model Formentor, který nedávno prošel výrazným faceliftem.
Už před modernizací patřil Formentor k autům, která na silnici rozhodně nezapadají v šedi kolem – ostré křivky byly snadno rozeznatelné a styl zákazníkům sedl, protože jen v roce 2022 si vůz v Česku pořídilo přes dva tisíce lidí.
Není důvod nevěřit, že s výrazným faceliftem tomu bude jinak, právě naopak – Formentor má úplně nový, ještě ostřejší předek s přepracovanými světlomety a bez tradiční masky. Už ve standardní výbavě stojí vůz na velkých 18palcových kolech a výrazný světelný podpis je plně diodový. Nespočet změn se odehrálo také uvnitř. V rámci základní výbavy nechybějí polokožené sportovní sedačky s vyhříváním, třízónová automatická klimatizace, zadní parkovací kamera nebo prediktivní tempomat.
Při prvním usazení do interiéru okamžitě oceňujeme hlavně zmíněná sedadla se skvělým tvarem a dobrou úrovní držení těla v zatáčkách. A také volant, na němž je mimo jiné umístěn volič jízdních režimů a také startovací tlačítko. Jediné, co nám přijde zbytečné (kromě otravných asistentů, jež je nutné pokaždé vypínat), je ohromný displej, který trčí z hezké moderní palubní desky a zabírá i část výhledu – doufali jsme, že tento trend čím dál většího „tabletu“ už nás pomalu opouští, ale někdy je setrvačnost výrobců bohužel zbytečně dlouhá. Grafiku má sice slušnou, ale z milionu funkcí, které nabízí, budete stejně reálně používat jen zlomek.
Co se týče nabídky motorů, Formentor lidé volí nejčastěji s motorem TSI nebo TDI. Většina motorizací zůstala v nabídce, některé dostaly mildhybridní technologii (například 1.5 eTSI 150 k), ale v nabídce nechybí ani plug-in hybridní verze e-Hybrid používající taktéž 1.5 TSI ve spojení s elektromotorem (celkový výkon činí až 272 koní). Tradičně nejzajímavější jsou ale vylepšené jednotky 2.0 TSI s výkonem 204 nebo 265 koní, přičemž vrcholný pětiválec byl zatím nahrazen posíleným 2.0 TSI s výkonem 333 koní a samozřejmě také pohonem všech kol. Vznětovou variantou zůstává jednotka 2.0 TDI s výkonem 150 koní.
V rámci testu se nám do rukou dostala verze 2.0 TSI ve střední variantě s výkonem 265 koní s výbavou VZ. Dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem nabízí celkový točivý moment 370 Nm ve využitelném rozmezí 1600 až 4500 otáček, což při provozní hmotnosti 1540 kg znamená schopnost pokořit stovku za 6,5 s a maximální rychlost zcela důstojných 245 km/h. Co se týče jízdního zážitku, silnější Formentor VZ je skutečně příjemně odladěn. Podvozek s nastavitelnými tlumiči v pohodě zvládá většinu nerovností i přes použití velkých kol a SUV krásně kopíruje silnici, s velkou jistotou v progresivním řízení a skvělou úrovní trakce, k níž přispívá elektronická uzávěrka diferenciálu vpředu, ale i pohon všech kol. Formentor prostě jezdí skvěle!
A také se v něm dobře sedí, je z něj dobrý přehled (i když to nevypadá, tvary jsou dost přehledné) a pod víko kufru se díky objemu 450 až 1505 litrů vejde všechno potřebné. U dvoulitru se není třeba stresovat ani spotřebou – při příjemné síle si poradí s osmi litry na 100 km, v případě ostřejšího stylu, k němuž Formentor trochu vybízí, to bude něco kolem deseti litrů, tedy nic dramatického.
Cupra aktuálně nabízí celou řadu akčních pobídek, usnadňujících pořízení nového modelu. A ceník Formentoru ukazuje, že základní 1.5 TSI s manuální převodovkou lze pořídit od 919 000 Kč (už s velmi dobrou výbavou), přičemž střed je někde kolem 1,25 milionu a vrcholné verze VZ Extreme jsou kolem 1,5 milionu Kč. Cupra jde správnou cestou, a pokud nám dokáže vrátit i zmíněný pětiválec a třeba přidat i silnější verzi TDI, nemáme žádný problém…
Plusy: motor, podvozek, sedadla, jízdní vlastnosti
Minusy: ohromný displej, otravné asistenty