Češi se podle průzkumu vracejí ke spalovacím motorům. Vadí jim nedostatky elektroaut i politika
PREFERENCE ZÁKAZNÍKŮ
Nejnovější data globální studie EY Mobility Consumer Index (MCI) 2025 ukazují výrazný obrat v zákaznickém chování: Češi – podobně jako spotřebitelé v Evropě i ve světě – ztrácejí zájem o elektromobily a vracejí se ke spalovacím motorům. Podle průzkumu chce během příštích dvou let pořídit vůz se spalovacím motorem 50 procent zákazníků, což je o 13 procentních bodů více než loni. Preference bateriových elektromobilů naopak celosvětově klesla na 14 procent, tedy o deset bodů.
„Zatímco v minulých letech jsme viděli jasný trend růstu obliby automobilů s alternativními pohony, letošní rok tento vývoj nepotvrzuje. Spotřebitelé vidí budoucnost opět i ve spalovacích motorech,“ uvedl k výsledkům studie Zdeněk Dušek z EY Česká republika. Podle něj mohou tyto signály posílit automobilky, které chtějí „udržet různorodější nabídku na trhu do budoucna“.
Obavy z dojezdu i geopolitiky
Jako hlavní důvody nedůvěry v elektromobily respondenti uvádějí tradiční překážky: obavy z dojezdu (29 %), nedostatek dobíjecích stanic (28 %) a vysoké náklady na výměnu baterie (28 %). Pro současné majitele elektromobilů je největším problémem dojezd (32 %), zatímco ti, kdo o koupi teprve uvažují, nejvíce řeší cenu baterií (37 %).
Celkovou nejistotu dále posiluje geopolitická situace – 36 procent potenciálních kupců elektromobilu své plány přehodnocuje nebo odkládá. Přispívají k tomu i politické kroky, například ukončení daňových úlev v USA či změny evropských emisních cílů. „Automobilky zároveň opět posilují své portfolio aut se spalovacími motory a nabídku hybridů,“ dodává Dušek.
Druhý odborník EY, Petr Knap, zdůrazňuje, že zákazníci sledují i praktické aspekty provozu: „Zákazníci zvažují nejen cenu, ale i síť dobíjecích stanic, servis nebo dlouhodobou perspektivu dané technologie.“
Tlak na změnu evropské politiky
K ochlazování poptávky po elektromobilech nedochází pouze v Česku. Signály přicházejí také z Německa, největšího automobilového trhu Evropy. Centrální svaz německého automobilového průmyslu (ZDK) varuje, že statistiky registrací elektromobilů jsou zkreslené kvůli prudkému nárůstu tzv. samoregistrací ze strany výrobců a dealerů.
„Ukazuje to, že růst trhu v současné době není poháněn skutečnou poptávkou zákazníků, ale je udržován především umělými stimuly ze strany výrobců a prodejců,“ uvedl prezident ZDK Thomas Peckruhn. V říjnu podle svazu tvořila samoregistrace téměř čtvrtinu všech nových registrací. V případě čistě elektrických vozů se samoregistrace zvýšily od ledna do října o 51 procent, zatímco reálný podíl elektromobilů na trhu činil zhruba 18 procent.
Útlum poptávky po elektromobilitě se propisuje i do politické debaty. Česká republika i další státy – včetně Itálie, Slovenska či Německa – v Bruselu prosazují zmírnění nebo zrušení zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.
„Reagujeme i na otevřený dopis kancléře Merze a otevíráme dál dveře k tomu, aby tento zákaz padl, protože je zbytečný,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj by přísné omezení mohlo evropský automobilový trh spíše oslabit: „Ve výsledku by mohl další rozvoj automobilismu v Evropě ohrozit zvýšením cen jak elektrických vozidel, tak spalovacích vozidel.“
Podle informací agentury Reuters Evropská komise zvažuje, že 16. prosince představí balíček, který by přinesl mírnější verzi zákazu. Automobilky dlouhodobě tlačí na možnost uznat syntetická paliva či plug-in hybridy i po roce 2035.
Zatímco průzkum ukazuje ústup spotřebitelského zájmu, reálné české prodeje elektromobilů letos rostly. Podle Centra dopravního výzkumu bylo za 11 měsíců letošního roku registrováno 12 587 nových bateriových elektromobilů, meziročně o 26 procent více.
„Letos sledujeme nejen růst počtu nových elektromobilů, ale i mimořádnou dynamiku sekundárního trhu… Zákazníci více důvěřují veřejné infrastruktuře, která se postupně zhušťuje a zrychluje,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.
Tržní podíl nových osobních elektromobilů ale stále činí jen 5,5 procenta. Nejprodávanějším modelem je Škoda Elroq, následovaná Enyaqem a Teslou Model Y.