Ve sněmovně může být i 17 stran. Kdo nejvíc riskuje v bitvě o kroužky?
VOLBY 2025
Spojení SOCDEM s hnutím Stačilo! je zatím posledním krokem ve snaze sjednotit opoziční síly pro letošní sněmovní volby. Poslední relevantní neznámou je tak staronové spojení Motoristů sobě s hnutím Přísaha. Jejich šéfové, tedy Petr Macinka a Róbert Šlachta by měli o této možnosti jednat. V kuloárech se hovoří o tom, že v obou spojeních má prsty šéf hnutí ANO Andrej Babiš, který chce, aby se tyto subjekty do sněmovny dostaly. Na odevzdání kandidátek mají strany ještě týden.
V pondělí se definitivně rozhodla jedna z posledních neznámých, co se týče kandidátek v letošních volbách. Vedení hnutí Stačilo! a SOCDEM vystoupilo na společné tiskové konferenci, kde potvrdili volební spolupráci, kvůli které část historicky významných členů tehdejší ČSSD opustila. Předsedkyně SOCDEM Jana Maláčová povede kandidátku hnutí Stačilo! v Praze, místopředseda sociálních demokratů Jiří Nedvěd pak v Karlovarském kraji. První místopředseda strany Lubomír Zaorálek bude za předsedkyní KSČM Kateřinou Konečnou dvojkou v Moravskoslezském kraji.
Zbývá vyřešit poslední otazník, který visí nad Motoristy a hnutím Přísaha. Mezi jejich lídry Petrem Macinkou a Róbertem Šlachtou došlo po úspěšné spolupráci v evropských volbách k roztržce. Tu ale nyní zřejmě chtějí překonat i proto, že se oba subjekty v posledních měsících nachází pod hranicí vstupu do sněmovny. Macinka na krizovém sněmu Motoristů o víkendu hovořil o tom, že se chce se Šlachtou setkat.
Echo Salon: O overturismu: Musíme zavést klouzavé letní prázdniny
„Spoustu lidí o tom mluví, spoustu lidí si o tom povídá, z médií vychází různé věty nebo domněnky. Takže já jsem se v této věci bavil s Róbertem Šlachtou, telefonovali jsme si. A aby tady tyto spekulace neběhaly okolo nás bez nás, tak jsme se domluvili, že se příští týden hned zkraje někde setkáme a promluvíme si,“ řekl Macinka. Zda se na obnovení spolupráce oba politici domluví, nechtěl předseda Motoristů předjímat. „Nevylučuji vůbec nic,“ uvedl. Šlachta pro Echo24 řekl, že chce s Macinkou řešit vzájemnou důvěru. „Politika je jednak o programu, ale také o osobní důvěře v to, že daná osoba drží slovo a plní dohody. I o tom bych se chtěl s panem Macinkou na případné schůzce bavit,“ řekl Echu Šlachta.
V obou uvedených případech měl podle informací z médií intervenovat šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Server iRozhlas.cz popsal proces, kdy se nejprve pomocí exprezidenta Miloše Zemana Babišovi povedlo spojit SOCDEM se Stačilo!, rád by ale také, aby došlo i ke spojení mezi Motoristy a Přísahou, kteří jsou mu politicky nejbližší. Europoslanci ANO a ti, kteří byli zvolení za Přísahu a Motoristy (Filip Turek a Nikola Bartůšek) jsou spolu v jedné frakci Patriotů pro Evropu.
Kromě už tradiční koalice Spolu se pro tyto volby spojily i další subjekty. Asi nejvýznamnější je sdružení subjektů okolo SPD, která na své kandidátky přizvala Svobodné, Trikoloru a stranu PRO. Hlavním subjektem, který nese i většinu finančních nákladů, je právě hnutí okolo Tomia Okamury, které navzdory některým organizačním problémům v průzkumech vyrostlo a drží se až na výjimky na třetím místě.
V neposlední řadě se pak pro tyto volby spojili Piráti se Zelenými. Pro Zelené by se tak mohlo jednat o návrat do sněmovny po 15 letech. V posledních průzkumech veřejného mínění vystoupala podpora Pirátů se Zelenými na hodnoty kolem osmi procent.
Deník Echo24 již informoval o tom, že pokud se sečtou strany v rámci Spolu, Stačilo! se SOCDEM, Piráti a Zelení, uskupení okolo SPD a případně i Motoristé s Přísahou, do sněmovny by se mohlo dostat až 17 subjektů.
Politolog: Nejvíce riskuje SPD, ohroženi jsou i Piráti
Politolog Roman Chytilek z Institutu SYRI a Masarykovy univerzity v Brně pro Echo24 řekl, že spojování stran vnímá stále tak, že ho — kromě politické situace — povzbuzuje i české volební zákonodárství. „Nejen nutnost, pokud možno se už v průzkumech ‚odrazit‘ od pětiprocentního prahu, který voliče velmi znejišťuje, ale i pravidla financování stran, stanovující bariéry, které musí strany překonat, aby dosáhly jak na jednorázový příspěvek za volby, tak i pravidelný na činnost. U této poslední okolnosti (finance) ale čekám, že může být v rámci koalic později jablkem sváru,“ uvedl Chytilek.
Co se týká preferenčních hlasů, tak podle Chytilka nejvíc nejspíš riskuje SPD. „Její voliči preferenční hlasování nijak zvlášť nepraktikují, zatímco například Trikolora a Svobodní spolupracovali už v minulých volbách a mohou se podporovat i teď. Navíc jde — což platí i pro PRO — o strany agilní na sociálních sítích, a tedy schopné své kandidáty účinně propagovat. Nepřekvapilo by mě, pokud by během kampaně SPD, která patrně bude kandidátky úředně pomocí volebních zmocněnců kontrolovat, zvažovala některé kandidáty menších stran s příliš personalizovanou kampaní z voleb preventivně vyškrtnout. Celkově je spojenectví s menšími stranami jistě úspěch strategie SPD, leč toto je zjevně Achillova pata jinak majestátního projektu, která může už v předvolební kampani přinést nejedno drama,“ řekl Chytilek.
Vyjádřil se také ke spojení Pirátů se Zelenými. „Co se týká Zelených a Pirátů, tak jistě — Piráti drobně ohroženi jsou. Na druhou stranu voličská banka Zelených je dost malá a tipuji, že obě strany spolu úplně aktivně uvnitř kandidátek soupeřit nebudou. To samé bych poznamenal o KDU-ČSL v rámci Spolu — její voliči budou jistě jako vždy velmi mobilizovaní, ale nemyslím, že výrazně pohnou poměry na kandidátkách ve prospěch této strany, maximálně mírně,“ nabídl Chytilek srovnání.
U hnutí Stačilo! si efekt netroufá odhadovat. „Těžko lze čekat, že od SOCDEM mu připlyne hodně hlasů, ani že ČSSD má kandidáty schopné preferenční hlasy ve velkém získávat. Asi bych nečekal velký efekt. Podobně si netroufám odhadovat efekty znovuspojení Motoristů a Přísahy — záleželo by hodně na konkrétních kandidátkách. Přísaha je podle průzkumů juniorní partner, obávat by se musela spíše ona,“ míní expert.
NEPŘEHLÉDNĚTE: V bydlení jsou obrovské dluhy, strany ho mají jako prioritu. Jak jim lidé mají sliby věřit?