Propojený celek, to je Kia Sportage

AUTO

Propojený celek, to je Kia Sportage 10
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Pokud člověk otevře ceník modelu Kia Sportage, nestačí se divit. Na dnešní dobu je v něm totiž nevídané množství variant pohonných jednotek v kombinaci se čtyřmi úrovněmi výbav, třemi verzemi převodovek a nakonec je na výběr i pohon buď předních, nebo všech kol. Co se motorizací týká, jsou na výběr (pro nižší výbavy) základní klasické benzinové i naftové čtyřválce, většina motorů je ale technologicky provázána s určitým stupněm elektrifikace. Nejčastěji jde o mildhybridní provedení, nechybí však klasický samodobíjecí hybrid a ani plug-in hybrid s možností dobíjení ze zásuvky. Jedno však mají uvedené motory společné – všechny mají zdvihový objem 1,6 litru.

V rámci testu jsme vyzkoušeli verzi 1.6 T-GDI 4x4 HEV. Což je benzinový přeplňovaný motor s výkonem 132 kW, kterému pomáhá elektromotor o výkonu 44 kW. Celkový systémový výkon hybridního pohonu je výrobcem uváděn na 169 kW (230 k). Na přenos sil na všechna čtyři kola dohlíží šestistupňový automat. Nejlevněji tuto specifikaci koupíte ve výbavě Exclusive od 949 980 Kč, stačí-li vám pouze předokolka, ušetříte 50 tisíc korun.

Hybrid využívá baterii o kapacitě 1,49 kWh, zejména ve městě popojíždí pouze na elektřinu. Technicky však funguje perfektně i během jízdy, takže řidič většinou ani nezaznamená, v jakém poměru se vůz zrovna rozhodl zvolit hnací síly. Auto má dostatečnou dynamiku, odpich a pěkně jede a kromě toho vykazuje opravdu nízkou spotřebu. Dařilo se nám ji bez větších problémů držet pod sedmilitrovou hranicí, což je na SUV s pohonem všech kol a ne zrovna aerodynamickou karoserií skvělá hodnota. I s benzinovou motorizací jsme měli pocit jako v naftovém autě – samozřejmě jen co se týče dojezdu a pomalého tempa úbytku pohonných hmot z nádrže, která má mimochodem objem jen 52 litrů.

Kia Sportage, jakkoli cílí na relativně běžné uživatele, má poměrně dost extravagantní design. To lze chápat jako zásadní přidanou hodnotu pro všechny, kterým nevadí, že se za autem kdekdo otočí. Introvertům se v tomhle autě úplně splynout s davem asi moc nepovede. Také interiér je navržen kreativně, působí technokraticky a obklopení řidiče velkými prohnutými displeji dodává autu na prémiovosti. Ostatně nemá se zač stydět ani při hodnocení jízdních vlastností. Sportage není kdovíjak tvrdě naladěné SUV, charakteristika podvozku se ale přesně trefuje do rodinných potřeb a v případě nutnosti vůz zvládne i svižnější jízdu.

K opravdu dobrému jízdnímu komfortu přispěly i pneumatiky o rozměru 235/55 R18. Možná by sice autu vizuálně víc slušely větší disky, ale zůstaňme u těchto s velkým profilovým číslem pneumatiky. Vozidlo díky tomu krásně žehlí nerovnosti, přitom je stále dobře čitelné a dokáže být i agilní. Pocit na volantu je v zatáčkách dobrý, Sportage bez odmlouvání jede tam, kam řidič chce. Řízení je samozřejmě odtažitější, což je v dnešní době už naprosto běžný jev, za kterým se skrývá snaha výrobců odfiltrovat řidiče od vibrací a rušivých vlivů. Běžný uživatel to ocení, ti náročnější se s tím buď spokojí, nebo budou horko těžko hledat v této kategorii něco jiného, výrazně lepšího.

Motor i elektromotor spolupracují bezproblémově, přesto je při zrychlování trochu znát, že by takovému autu slušela pohonná jednotka aspoň o pár kubíků objemnější. Dynamika je ale pro většinu situací zcela dostatečná, zvukový projev motoru normální a převodovka řadí rovněž hladce a rychle. Z klidu na stovku tato čtyřkolka zrychlí za 8,3 sekundy, maximální rychlost má výrobcem stanovenou na 193 km za hodinu.

Praktické zaměření demonstruje Sportage i prostorností v interiéru. Přední sedadla jsou velmi pohodlná a i na ta zadní se bez problémů usadí osoby vyššího vzrůstu. Objem zavazadlového prostoru této verze činí 587 litrů a při výběru konkrétní Sportage mějte na zřeteli, že se velikosti kufru docela liší právě podle typu pohonu – nejmenší (526 litrů) má naftový mild-hybrid.

Plusy:

Dobře fungující hybrid, spotřeba, jízdní komfort.

Minusy:

Ovládání funkcí vozu, odtažitější řízení, vyšší cena hybridu.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články