Jak dostat železnici na Václavské náměstí? Klíčem jsou koleje pod celou Prahou

DOPRAVA V PRAZE

Jak dostat železnici na Václavské náměstí? Klíčem jsou koleje pod celou Prahou
Správa železnic plánuje podkopat celou Prahu železničními tunely a zastávkami. Foto: Centrum pro architekturu a městské plánování (CAMP)
4
Domov
Viktor Horák
Sdílet:

Železniční zastávka pod Václavským náměstím? To by měla být každodenní realita roku 2047. Správa železnic ukazuje ambiciózní plány pražského železničního uzlu, což je systém podzemních tunelů a železničních stanic pod metropolí. Plány na Železniční uzel Praha za 185 miliard počítají s podzemní centrální stanicí pod Hlavním nádražím, ale i s kolejemi vedoucími na Smíchov a do Vršovic.

Velkolepé plány na podzemní železnici ukazují podzemní koleje, jejichž centrálou je dvoukolejná zastávka Praha – Hlavní nádraží. Z této zastávky povedou tunely přes Václavské náměstí a Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží. Na druhé straně povedou koleje na Florenc a Karlín, zatímco posledním směrem se tunely vydají směrem na Vršovice, kde se napojí na povrchovou železnici. Kromě hlavní centrály mají vzniknout i podzemní stanice na Florenci, Karlově náměstí, Václavském náměstí a v Karlíně.

Plán na železniční tunely a zastávky v podzemí.
Plán na železniční tunely a zastávky v podzemí. Foto: Správa železnic

Správa železnic uvádí, že v zastavěném pražském centru podobně jako v dalších světových metropolích není snadné budovat novou, prostorově náročnou infrastrukturu na povrchu. „Proto se v této oblasti počítá s výstavbou nových podzemních železničních tratí pro průjezdný model dopravy včetně nové stanice v podzemí hlavního nádraží,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda pro Echo24.

Podle Dušana Gavendy se schválený záměr zanáší do strategických dopravních plánů. „Dojde také k úpravám zásad územního rozvoje a územních plánů. Rozsáhlá investice, jakou přestavba železničního uzlu Praha nepochybně je, se pak rozdělí na dílčí stavby a pro každou z nich se zpracuje dokumentace pro finanční schválení, pro posouzení vlivu na životní prostředí a dokumentace podle stavebního zákona,“ uvedl mluvčí pro Echo24.

Plán na provrtání pražského podzemí si vysloužil přezdívku „metro S“, protože připomíná v Německu a Rakousku známé dráhy S-Bahn. Důvodem rozsáhlé investice je rychle rostoucí počet cestujících, kteří v Praze a jejím okolí využívají příměstské vlaky, jenže stávající infrastruktura přestává kapacitně stačit a bez výrazného zásahu by se železnice v centru města dál zadrhávala.

Nové tunely mají umožnit průjezd až 16 vlaků za hodinu v každém směru a zároveň oddělit dálkovou a regionální dopravu. Budoucí podobu nových tratí v celkové délce 10,6 kilometru vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy, která ze studie proveditelnosti zvolila variantu s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím a dalšími čtyřmi podzemními zastávkami.

SOUVISEJÍCÍ: Půjdou vysokorychlostní tratě stranou? Nová vláda plány oseká

Tunely se protnou ve dvou úrovních v nové dvoupatrové centrální stanici pod hlavním nádražím. Jedna úroveň bude navazovat na dnešní podchody k nástupištím, druhá vznikne ještě hlouběji pod nimi. Obě části propojí eskalátory a vestibuly, které vyústí mimo jiné na náměstí Winstona Churchilla a do plánované nové odbavovací haly hlavního nádraží, informuje Centrum pro architekturu a plánování (CAMP).

Centrální stanice Praha hlavní nádraží
Centrální stanice Praha hlavní nádraží Foto: Správa železnic

Celkové náklady vybrané varianty se odhadují na 185 miliard korun. Podle Správy železnic ale projekt nepřinese jen vyšší kapacitu kolejí. Má také ulevit silniční dopravě, snížit počet aut v centru města a tím omezit emise i hluk. Stavba má mít podle zadání jen minimální dopad na životní prostředí, přesto půjde o jednu z největších dopravních investic v novodobé historii Česka.

„Největší výzvou bude přestavba železničního uzlu a vybudování sítě tunelů pod centrem města. Stavba přinese srovnatelnou dopravní revoluci, jakou bylo zavedení metra. Vzhledem k rostoucímu počtu dojíždějících a budoucímu napojení na síť vysokorychlostních tratí se bez tohoto plánu neobejdeme,“ uvedl bývalý ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ten byl odvolán z čela Správy železnic poté, co policisté v jeho bytě našli 80 milionů korun v hotovosti.

Harmonogram a etapizace výstavby.
Harmonogram a etapizace výstavby. Foto: Správa železnic

Schválený záměr se nyní promítne do strategických dopravních dokumentů státu i do územních plánů. Správa železnic bude na přípravě spolupracovat se státními institucemi i pražskou samosprávou. Pokud vše půjde podle plánu, samotná výstavba by měla začít v roce 2035 a skončit zhruba o dvanáct let později, tedy kolem roku 2047.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články