Zásadní otázky pražských voleb: Možný rozpad Spolu, kolabující doprava i role Motoristů
KOMUNÁLNÍ VOLBY
Už za necelý rok dojde na další volby, tentokrát ty komunální. Před těmi se nabízí několik zásadních otázek, mezi nimiž bude zásadní mimo jiné to, zda bude pokračovat koalice Spolu. Zatímco z pražské ODS zní slova o dosavadním úspěšném projektu, v TOP 09 se uvažuje o samostatné kandidatuře. Klíčovým tématem voleb pak bude podle představitelů stran mimo jiné kolabující doprava, což je výsostné téma Motoristů sobě. Ti minule získali 2,5 procenta a příští rok budou chtít zaútočit na vstup do zastupitelstva.
Spekuluje se o tom, že kandidátku ODS, případně Spolu, by měl vést starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. Šéfka pražské ODS Alexandra Udženija pro Echo24 řekla, že o podobě pražské kandidátky i o tom, kdo ji povede, povedou v ODS seriózní debatu uvnitř strany. „Nechci ji vést přes média. Tomáš Portlík je bezpochyby úspěšný starosta a zkušený komunální politik, rozhodnutí ale musí padnout kolektivně. Co se týče pokračování projektu Spolu, tak je to samozřejmě jednou z pravděpodobných možností. Nám v Praze spolupráce těchto tří stran dlouhodobě funguje a volby vyhráváme. Důležité ale pro mě není nějaké logo na plakátu, ale to, aby lidé věděli, co nabízíme a za čím si stojíme,“ řekla Echu Udženija.
Zatím prý neřeší, jak zajistit, aby ODS měla nadále primátora. „V gescích, za které jsme zodpovědní, se soustředíme na to, co Pražany skutečně trápí: dostupné bydlení, pořádek ve veřejných financích a kvalitní a dostupná zdravotní péče. Do dopravy, kterou ale mají pod sebou Piráti, bychom rádi vrátili rozum a plánování. Je potřeba prosadit větší koordinaci uzavírek, zrychlit povolovací procesy, plánovat dopravní opatření s předstihem a s respektem k Pražanům, ne experimentovat na živém organismu města. A hlavně: přestat dělat ideologii z dopravy. Praha není laboratoř. Je to město, ve kterém musíme každý den fungovat,“ dodala Udženija.
Sám Portlík pro Echo24 řekl, že v Praze se dlouhodobě ukazuje, že projekt Spolu funguje a že dokáže vyhrávat volby. „To je prostě fakt. Debata o tom, zda jít v koalici nebo samostatně, ale patří do vedení stran a do chvíle, kdy dává smysl ji otevřít. Teď je pro nás důležité obstát v práci, kterou máme ještě před sebou,“ uvedl Portlík.
Politika podle něj není individuální sport a rozhodnutí o tom, kdo vede kandidátku, je vždy týmové. „A má přicházet až v čase, kdy je to opravdu na místě. Před námi je ještě jeden rok – často ten nejsložitější – a čeká nás ještě spousta úkolů v Praze i v ODS. Nechci to rozmělňovat debatami o funkcích. Pro mě je klíčové dělat dobře svou práci na devítce a soustředit se na dotažení všech rozjetých projektů,“ dodal Portlík.
ANO i ODS viní z kolapsu dopravy Piráty
Šéf pražských lidovců Tomáš Kaplan pro Echo24 řekl, že KDU-ČSL v Praze komunální volby rozhodně již řeší. „Jsme realisté a současně musíme být připraveni na všechno, takže pracujeme jak s variantou předvolební koalice, tak i s možností samostatné kandidatury. Aktuálně – jako s prvními – mluvíme s našimi partnery ze Spolu,“ uvedl pro Echo24 Kaplan s tím, že lidovcům v Praze fungují dobře odborné komise, takže mají připraven například v oblasti bydlení či dopravy poměrně detailní program.
Šéf pražské TOP 09 a první místopředseda strany Jiří Pospíšil dříve Novinkám řekl, že by byl spíše pro samostatnou kandidaturu TOP 09, aby došlo k posílení značky. Vedení kandidátky nabídl bývalé šéfce Markétě Pekarové Adamové, která ji odmítla. Místopředsedkyně TOP 09 Kateřina Pastorková, která neúspěšně kandidovala do sněmovny v Jihočeském kraji, pro Echo24 řekla, že strana komunální volby začíná aktivně řešit. „Plánujeme debaty s krajskými a místními organizacemi a sbíráme podněty z regionů, abychom připravili rámec, který pomůže našim místním týmům,“ uvedla Pastorková.
„Co se týče spolupráce v rámci koalice Spolu, tam, kde to dává smysl a funguje dobrá spolupráce, je tato varianta přirozenou volbou. Celostátní vedení nicméně nebude nic direktivně určovat. Naším úkolem je podporovat a koordinovat, ne nahrazovat lokální rozhodnutí. Vše je ale ještě v přípravné fázi,“ dodala Pastorková.
Zásadním tématem voleb bude kolabující pražská doprava. „Doprava v Praze je dnes v nejhorším stavu za poslední roky a zodpovědný za to je především náměstek za dopravu Zdeněk Hřib. Je to jeho práce, za kterou je stále placen a na kterou vlivem poslaneckého mandátu totálně rezignoval. Velké stavby stojí, uzavírky se překrývají a lidé tráví hodiny v kolonách jen kvůli špatné koordinaci pod jeho vedením. Nezodpovědné je ale od něj hlavně to, že v této situaci utíká do sněmovny a nechává pražskou dopravu v totálním chaosu. Proto od něj očekáváme jasný Dopravní účet – tedy vysvětlení, co se stalo, a jak zabránit dalším kolapsům,“ řekla Echu zmíněná Udženija.
Šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop pro Echo24 rovněž řekl, že Pražany nejvíce trápí doprava. „Dnes už celoměstský dopravní kolaps. Proto prosazujeme zřízení koordinátora, který bude mít reálné pravomoci zasahovat do termínů uzavírek městských částí i městských firem. Stejně důležité je vybírat zhotovitele podle rychlosti výstavby. Chceme také zlepšit úroveň MHD. Během vlády Pirátů se výrazně propadla v mezinárodních žebříčcích, kterým dříve dominovala. Přibývá zpoždění a klesá kvalita služeb – od čistoty až po dostupnost veřejných toalet, což je například nyní, uprostřed epidemie žloutenky, naprosto zásadní,“ uvedl Prokop. Dále se chce hnutí věnovat dostupnému bydlení či školství.
„ANO je jedinou pojistkou proti pokračování chaosu pod současnou koalici a především pirátských experimentů. ODS slibovala nápravu, ale nakonec se s Piráty spojila. U nás se takového obratu voliči bát nemusí. Nám na Praze záleží a voliči sami vidí, že podle toho také jednáme,“ dodal Prokop s tím, že detaily plánů představí pražská buňka po krajském sněmu ANO, který proběhne 8. prosince.
Spolupráce s ODS nebyla přínosná, říkají Piráti
Předseda pražských Pirátů, kterým jak ODS, tak další strany problémy v dopravě vyčítají, Ondřej Melena Echu řekl, že se strana na volby už nyní pečlivě připravuje. „Otázky na předvolební koalice jsou v tuto chvíli předčasné. Spolupráci liberálních a progresivních stran ovšem vnímám jako významnou, především v době, kdy pár stovek kilometrů od Prahy probíhá válečný konflikt, který rozpoutal ruský diktátor a také jako společnou výzvu ubránit Prahu před hrůzovládou ANO, SPD a Motoristů. Přehnaný populismus, extremismus ale i konzervatismus by neměl brzdit Prahu v jejím rozvoji,“ uvedl Melena.
Komunální volby podle něj jistě ovlivní možný rozpad koalice Spolu, jelikož se spolupráce s ODS zkrátka neprokázala jako přínosná vůbec pro nikoho. „Především kvůli tomu, že neplní sliby dané voličům z koaliční smlouvy a jejich tempo i názory se s trochou nadsázky dají označit jako ‚vražedné‘. Ve volbách se zaměříme na témata, která nejvíce trápí a tíží každodenní život Pražanů, aby se jim ve městě žilo co nejlépe,“ dodal Melena.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib představil balíček opatření k zajištění lepší průjezdnosti města, která by měla dopravní situaci zlepšit. „A to jak v krátkodobějším horizontu několika měsíců, tak ve výhledu dvou až tří let. Patří mezi ně také odborná analýza, kde je potenciál pro zlepšení koordinace a doby uzavírek, včetně návrhu na výrazné urychlení staveb na klíčových komunikacích. Pozitivní zkušenost máme z rekonstrukce Barrandovského mostu, kde se podařilo zkrátit dobu oprav o celý jeden rok,“ poukázal šéf pražských Pirátů s tím, že je třeba i na úrovni státu zkoordinovat systém uzavírek.
Výrazně by do voleb mohli Motoristé sobě, kteří již před v roce 2022 získali 2,5 procenta. Od té doby ale výrazně uspěli v eurovolbách v loňském roce (tehdy ještě s Přísahou) a pak letos ve volbách sněmovních, v nichž získali 13 poslanců a podílí se v současnosti na sestavování vlády právě s hnutím ANO. Předseda poslaneckého klubu Motoristů, který vedl pražskou sněmovní kandidátku, Boris Šťastný, pro Echo24 řekl, že se strana v tuto chvíli soustředí především právě na vznik kabinetu a strategii pro volby v Praze bude řešit až v prvním čtvrtletí příštího roku.