Bitva o Muchu. Soud rozhodl ve prospěch zavedeného muzea v Panské
SOUBOJ O ALFONSE MUCHU
Téměř stejný název, ale jde o dvě muzea vzdálená jen sto metrů od sebe a o Alfonse Muchu, ikonu secese. Pražský městský soud vyhověl staršímu z obou muzeí a vydal předběžné opatření, kterým zakázal společnosti Mucha Muzeum Prague s.r.o. používat označení „Mucha muzeum“. Důvodem je hrozba záměny s již dlouho zavedeným muzeem v Panské ulici, které provozuje společnost Muchovo muzeum, s.r.o.
Městský soud už v červnu rozhodl, že firma Mucha Muzeum Prague s.r.o. musí změnit obchodní firmu tak, aby v ní nebyla slova „Mucha“ a „muzeum“ v jakékoli kombinaci. Teď navíc nesmí v běžném provozu využívat označení „Mucha muzeum“.
Soudní senát vyhověl žalobě společnosti a uložil žalované straně, za níž stojí Nadace Mucha, změnit obchodní firmu tak, aby neobsahovala spojení slov Mucha nebo Muchovo a muzeum nebo museum v jakémkoli pořadí, a to do 30 dnů od právní moci rozsudku. "Kdy bude výstava děl a faksimilií v paláci Savarin přejmenována, zatím není známo. Škoda narůstá každý den, budeme ji vymáhat od těch, kteří se na krádeži identity podíleli," řekl již dříve zakladatel Muchova muzea v Panské ulici Sebastian Pawlowski.
Předběžné opatření zatím neřeší spor v celé šíři. Ve hře je i návrh na zrušení a prohlášení neplatnosti samotné ochranné známky. Na policii už padlo i trestní oznámení kvůli porušení pravidel hospodářské soutěže.
První „Muchovo muzeum“ vzniklo v roce 1998 v Paláci Kounic v Panské ulici. Provozující společnost Muchovo muzeum, s.r.o. tehdy spustila rozsáhlou reklamní kampaň a během let se stala pevnou součástí turistické nabídky Prahy. V posledních letech expozici posílila slavná sbírka Ivana Lendla.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Slovanská epopej se vrátí do Prahy. „Je to velký úspěch,“ říká Jiří Pospíšil
Nová instituce – Mucha Muzeum Prague s.r.o. – otevřela letos v březnu své prostory v paláci Savarin jen pár set metrů od původního muzea. V marketingu začala používat prakticky totožný název a tvrzení o „jediném oficiálním muzeu Alfonse Muchy“. To vyvolalo okamžitou reakci konkurence, která mluví o parazitování na třicetileté značce.
Ze soudního spisu vyplývá, že zákazníci si obě instituce skutečně pletou – část z nich přichází s nesprávnými vstupenkami a recenze na internetu dokládají, že dochází k časté záměně. Soud proto uznal, že jde o jednání způsobilé přivodit ekonomickou újmu a klamavé vůči spotřebitelům.
SOUVISEJÍCÍ: Souboj o Muchu v Praze u konce. Zavedené muzeum uspělo u soudu
Podle usnesení soudkyně Jany Přibylové žalovaná strana „využívá dobrou pověst žalobkyně a zneužívá výsledků její dlouholeté činnosti a investic“. To naplňuje skutkovou podstatu nekalé soutěže. Nová společnost se hájila tím, že má licenci k užívání ochranné známky „Mucha Muzeum“ registrované ve prospěch lichtenštejnské nadace Mucha Trust. Soud ale připomněl, že i užívání chráněné značky může být posouzeno jako nekalá soutěž, pokud dochází k parazitování a k možnosti záměny.