Největší francouzská banka BNP utlumuje aktivity. Změny se dotknou Cetelem i české Hello bank!

DALŠÍ BANKY NA PRODEJ

Největší francouzská banka BNP utlumuje aktivity. Změny se dotknou Cetelem i české Hello bank!
Česká Hello bank!, za níž stojí největší francouzská banka BNP Paribas, je v Česku od roku 2017 a specializuje se na spotřebitelské úvěry. Skupina u nás dříve působila pod značkou Cetelem. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Jakub Fujáček
Sdílet:

Největší francouzská banka BNP Paribas musela přehodnotit působení své divize Personal Finance v zemích střední a východní Evropy, kde nedosahuje dostatečného podílu na trhu. Změny se podle informací deníku Echo24 výrazně dotknou i Česka a Slovenska, kde banka podniká pod značkou Hello bank! a Cetelem. Francouzská banka oznámila nedávno už odchod z Rumunska a Bulharska.

„Konečně banka, která myslí na lidi.“ S takovým sloganem vstupovala před pěti lety na český trh obchodní značka Hello bank!, kterou vlastní a provozuje mateřská BNP Paribas se sídlem v Paříži. Francouzský finanční gigant a jedna z největších bank v Evropě. Skupina ale u nás začala podnikat už dávno předtím. V roce 1997, kdy spustila poskytováním spotřebitelských úvěrů. Tehdy však ještě pod původním názvem Cetelem. A mnozí si jistě vzpomenou na logo rozesmátého zeleného panáčka.

Zelený mužíček pak z reklamních ploch zmizel, když se v roce 2017 z Cetelemu stala Hello bank!. Dobře informovaný zdroj z bankovního prostředí nyní redakci deníku Echo24 řekl, že banka chystá další velké změny. V Česku, na Slovensku a v dalších zemích střední a východní Evropy by to ale mohlo být úplně naposledy.

Podle důvěryhodných informací, které má Echo24 k dispozici, je Hello bank! připravena další postup oficiálně oznámit klientům v průběhu příštího týdne, tedy začátkem dubna. Banka k tomuto dni nyní počítá se zastavením nabízení nových produktů klientům. Přestane zakládat účty a poskytovat nové úvěry. Samotná značka by pak měla s největší pravděpodobností za několik měsíců zaniknout. Má jít o součást strategických změn, v rámci nichž se BNP Paribas zbavuje málo výdělečných aktiv na zahraničních trzích. Proces má být ale kontrolovaný a žádný „run na banku“ by se tak konat neměl.

Proces už běží, víc banka zatím neřekne

S žádostí o vyjádření jsme oslovili také centrálu Hello bank! v Praze. Na zaslané otázky ale banka nejprve nereagovala a redakce odpověď do vydání článku neobdržela. Marketingová ředitelka české pobočky později stručně potvrdila, že divize osobního bankovnictví BNP Paribas už proces transformace zahájila. Kdy by měly být změny na českém trhu oznámeny, ale nechtěla komentovat.

„Mohu potvrdit, že naše mateřská skupina BNP Paribas Personal Finance zahájila projekt strategické transformace, tak aby udržela svůj obchodní model konkurenceschopný. Tato transformace zahrnuje i přehodnocení aktivit v jednotlivých regionech,“ odpověděla za Hello bank! Gabriela Pithartová.

Změny se mají dotknout i sousedního Slovenska. Tam BNP Paribas podniká stále ještě pod značkou Cetelem. V reakci na dotaz veřejnoprávní RTVS to velmi podobným způsobem potvrdila vedoucí marketingového oddělení slovenské pobočky Cetelem Andrea Trebuľová.

„Mohu potvrdit, že BNP Paribas Personal Finance spustila projekt strategické transformace, aby zajistila udržitelnost svého obchodního modelu,“ odpověděla na otázku, zda bankovní divize BNP Paribas plánuje ukončit své aktivity na Slovensku. A dodala také, že změna zahrnuje „přehodnocení aktivit v jednotlivých zemích, kde banka nedosahuje dostatečné velikosti, aby absorbovala vysoké investice potřebné pro zabezpečení své konkurenceschopnosti“.

Mateřská BNP Paribas by prodej aktiv ve střední a východní Evropě, kde nedosáhla klíčového podílu na trhu, uvolnil ruce a umožnil by jí soustředit se na významnější trhy. O tom informovala již dříve také agentura Bloomberg, která s odvoláním na své zdroje napsala, že BNP Paribas zvažuje prodej některých svých aktiv v oblasti spotřebitelského financování. Vedle České republiky také v Bulharsku, Rumunsku nebo Maďarsku. A hledá pro ně kupce. Prodej celého balíčku by pak podle těchto zdrojů mohl bance vynést více než 500 milionů dolarů (zhruba 10,7 miliardy korun).

BNP odchází z Bulharska a Rumunska

Nedlouho poté se tyto informace začaly potvrzovat, když BNP oznámila prodej svých aktiv v Bulharsku. Kupcem tam má být bulharská divize řecké Eurobank. Francouzská banka před nedávnem avizovala také svůj odchod z rumunského trhu, kde se jí ale pro tamní bankovní portfolio nepodařilo najít kupce a banka tak skončí.

Předzvěst změn u české Hello bank! byla možna rozpoznat už před několika týdny. Banka tehdy začala ve velkém zasílat klientům výpovědi smluv u takzvaných mrtvých účtů a změnila také obchodní podmínky. Upozornil na to server Měšec.cz. K rušení neaktivních účtů se nicméně uchylují i jiné banky. „Potvrzuji, že Hello bank! optimalizuje své depozitní portfolio a uzavírá dlouhodobě nevyužívané běžné a spořicí účty s nulovým zůstatkem,“ řekla serveru marketingová ředitelka české pobočky banky Gabriela Pithartová.

Panika není nutná

Stávající klienti Hello bank! se ale nemají čeho obávat. A to ani v případě, že banka oznámí úplný, avšak kontrolovaný odchod z českého trhu. To by navíc nastalo až tehdy, pokud by se nenašel žádný zájemce, který by Hello bank! i se stávajícími klienty odkoupil. Plánované ukončení činnosti totiž neznamená, že klienti z ničeho nic ztratí přístup k účtům a přestanou jim fungovat karty a internetové bankovnictví.

Panika, která vloni přišla v souvislosti s pádem ruské Sberbank, by se v tomto případě neměla ani zdaleka opakovat. Proti ztrátě vkladů navíc v Česku existují zákonné pojistky. Jednou z nich je Fond pojištění vkladů, který kryje finance uložené jedním klientem u každé banky až do částky 100 tisíc eur (asi 2,5 milionu korun). Prostředky do výše limitu má klient při selhání banky získat zpět v řádu několika dnů. Vyšší vklady se pak uspokojují v rámci insolvenčního řízení. Více jsme o pojištění vkladů psali zde.

Hello bank! nepatří v Česku mezi největší finanční ústavy. Podle počtu klientů (se 343 tisíci klienty) se banka řadí až na jedenácté místo žebříčku, za UniCredit Bank (450 tisíc), Equa Bank (477 tisíc) či mBank (703 tisíc). Nejvíc klientů má Česká spořitelna (4,5 milionu).

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články