Skončila hollywoodská stávka. Co to znamená?
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
RUŠNO V BULHARSKU
Premiéra hry „Člověk a zbraně“ od George Bernarda Shawa, kterou režíroval známý herec a režisér John Malkovich, přinesla do sofijského Národního divadla poměrně ...
Ve druhé půli právě končícího týdne skončila stávka hollywoodských herců, kteří tak jako druzí v pořadí po scenáristech vyřešili se studii své požadavky. Scenáristé skončili svůj spor už na konci září, přesto Hollywood dosud nepracoval a nepracuje.
Podotkněme, že stávkovat na jaře začali scenáristé a že vydrželi ve svém protestu celkem sto třiapadesát dní – ovšem celosvětově byla jistěže viditelnější stávka herecká. Vždyť stávku podpořily ty největší hvězdy jako Meryl Streepová nebo George Clooney, protestních pochodů se účastnili a ochotně se v nich nechali vyfotit Mark Ruffalo, Adam Sandler, Ben Stiller nebo představitelka největšího letošního hitu „Barbie“ Margot Robbie. Ze solidarity s americkými kolegy dokonce stávkovali někteří herci také ve Velké Británii. Celý cech zkrátka dal veřejnosti na srozuměnou, že je jednotný. A i když herci stávkovat začali později, protože jsou složitěji organizováni než scenáristé, protestovali nakonec dní sto osmnáct – tedy zhruba o měsíc kratší dobu než jejich píšící kolegové.
I tak to ale trvalo dlouho, čtyři, respektive pět, měsíců, a vyčíslené škody „továrny na sny“ se odhadují na šest a půl miliardy amerických dolarů a ztrátu pětačtyřiceti tisíc pracovních míst. Diváci, obzvlášť tuzemští, možná mají dojem, že si zatím ničeho nevšimli, protože léto v kinech bylo nebývale bohaté, ale v Americe vliv několikaměsíční pauzy znát je: některé blockbustery byly odloženy na příští rok, letos se neudílely televizní ceny Emmy, méně navštíven byl například filmový festival v Benátkách, v podstatě se zastavily populární late night shows, protože je neměl kdo psát ani do nich nemohli přicházet hvězdní hosté – a tak se reprízovaly staré díly.
A kvůli čemu že se stávkovalo? Jistěže kvůli lepším pracovním podmínkám: nejen vyšším platům, ale také odměnám z reprízovného nebo – nikoli v poslední řadě – kvůli pravidlům, jak při natáčení zacházet s umělou inteligencí. Zjednodušeně řečeno: aby nebylo možné si na základě mizerných a nevýhodných smluv skenovat herce a jejich hlasy a pak je digitálně klonovat, kdykoli to bude studio potřebovat. Takový postup totiž samozřejmě je ohrožením pro další práci tisíců a tisíců lidí, kteří i tak nyní pracují v tvrdých podmínkách za bídné odměny: podle statistik scenáristé do letoška pracovali za minimální mzdu a jejich odměna se za poslední desetiletí snížila o čtyři procenta. Navíc smlouvy měli dosud jakž takž garantovány jen autoři filmoví a televizní scénáristé, nikoli ti, kteří píšou pro streamy, kde si podmínky k práci musejí vyjednat sami v prostředí, kde nahradit jednoho druhým není žádná potíž: fronty zájemců jsou nekonečné.
Každopádně zdá se, že se povedlo domluvit všechno podstatné: dohoda předpokládá novou tříletou smlouvu mezi studii a odbory ve výši více než jedné miliardy dolarů, což znamená, že se navýší odměny, důchodové příspěvky a také počet těch, kteří dosáhnou na zdravotní pojištění. Všichni mají být lépe chráněni před počítačovým zneužitím – například herec, jenž je pro film využit digitálně, má být zaplacen stejně, jako kdyby se na natáčení podílel osobně. Počítá se taky s reprízovným, tedy „s odměnou za budoucí zhlédnutí vykonané práce“. Ale to vše jsou zatím jenom náznaky toho, jak dohody dopadly, protože přesná jejich znění prozatím nejsou k dispozici (což se může rychle změnit – třeba už ve chvíli, kdy čtete tyto řádky).
Jistě se teď dá očekávat, že herci se rychle nahrnou do talkshow ve snaze zachránit reklamu (před)vánočních novinek – pomoc potřebuje třeba komiksový snímek Marvels, který si v kinech zatím věru nevede dobře. Roztočí se pozastavené filmy jako třetí Deadpool, druhý Gladiátor, pohne se vývoj další Mission Imposibble. Musí se stihnout oscarová sezona a propagace menších nebo náročnějších titulů, které usilují získat diváky také díky oceněním, jichž se jim dostane. Zrovna tak lze čekat, že studia se budou prát o termíny v ateliérech, hlavně aby se pohnulo se seriály, a nejspíš se bude tlačit na rychlejší dodělání některých titulů nehledě na výslednou kvalitu.
Přitom stále není jasno, je-li se stávkami definitivně, nebo aspoň na nějaký čas konec: čeká se totiž, nakolik budou spokojeni herci pracující na videohrách a nakolik letošní zkrácení prací, a tudíž i příjmů, ovlivní nálady a chuť protestovat u technických a zákulisních profesí. Zkrátka dějiny Hollywoodu ani tentokrát nejsou na svém konci.