Jestli máte Fialy dost, volte nás. Motoristé v závěru kampaně útočí na voliče Spolu

KAMPAŇ MOTORISTŮ

Jestli máte Fialy dost, volte nás. Motoristé v závěru kampaně útočí na voliče SpoluAKTUALIZOVÁNO
Předseda Motoristů Petr Macinka mluvil k několika stovkám lidí. Foto: Michal Čížek
8
Domov
Sdílet:

Světle modré vlaječky a čepice s nápisem Motoristé, velká stage s obrazovkami, lidé držící transparenty jako „My jsme vaše garáž. Ne kavárna!“ a někdejší europoslanec Jan Zahradil, který nás reprezentoval v této pozici v EU nejdéle ze všech, v mikině Iron Maiden. Tak vypadal vstup do poslední fáze kampaně strany, která může být jak černým koněm, tak černou labutí voleb. U Motoristů sobě se ale prý o výsledek nebojí.

Pro svůj mítink, jeden z posledních velkých před volbami, si Motoristé zvolili poměrně netradiční místo: hlavní vlakové nádraží v Praze, konkrétně historickou budovu Fantovy kavárny, která kontrastovala s americkým stylem kampaně. „Krásné historické místo,“ pochvaloval si Boris Šťastný, lídr pražské kandidátky Motoristů, kteří zaznamenali svůj první velký politický úspěch loni v eurovolbách. „A i v dnešní době některé lokomotivy jezdí na motor,“ doplnil s úsměvem pro Echo24 bývalý poslanec ODS.

„Ano, je to trošku paradox. Ale je to také o té dopravě. Čím více lidé budou jezdit vlaky, tím bude více místa na silnicích,“ žertoval na téma pro změnu předseda strany Petr Macinka, lídr kandidátní listiny v Jihomoravském kraji. Dorazilo prý několik stovek členů.

Žertem proti nálepkám

A povznesená nálada prostupovala celou akcí – například ústředním videem, které Motoristé přehráli jako doplněk tří projevů, které pronesli Macinka, textař a lídr v Plzeňském kraji Ota Klempíř a europoslanec s hodností čestného prezidenta Motoristů Filip Turek a které dohromady s videem tvořily oficiální část programu. V krátkém skeči se nejprve potkají muž a žena na ulici, přičemž žena na mužovu otázku, koho jde volit, odpovídá: „Panu profesorovi. Patříme na Západ, na Západ.“ Jakmile se ale v další scéně ocitne sama za plentou, vhazuje volební lístek Motoristů. Třetím obrazem je pak – již představený – volební billboard strany s nápisem Volte Motoristy, nikdo se to nedozví, na kterém si Klempíř zakrývá oči, Turek uši a Macinka pusu.

Ne že by snad Macinka a spol. chtěli říci, že s nimi bude směřování jiné než na Západ – ostatně v projevech zazněl důraz na význam NATO a též reformě EU jako lepší řešení, než její opouštění. Jádrem sdělení bylo zjevně stále to samé sdělení, které Motoristé říkají v různých obměnách od začátku: Jsme tu pro pravicové voliče a ty, kterým chybí stará dobrá ODS, která zanikla v příliš liberálním Spolu! A že si to uvědomuje i premiér napovídá i to, že v nedávném rozhovoru pro MFD se vymezil vůči Motoristům, kterým prý nerozumí.

„Snažili jsme se závěr kampaně trochu odlehčit a vnést trochu nadhledu,“ komentoval video Macinka s tím, že „přetažené kampaně ostatních potřebují trochu nadhledu a všichni začínají být strašně vážní“. Ale následně zvážněl: „Je to (humorná kampaň v závěru,– pozn.red.) přesný opak toho, co se snaží dělat Petr Fiala. Ten se křečovitě snaží uprosit lidi, aby mu ještě dali šanci, zatímco my říkáme, že jsme alternativou pro voliče Spolu, kteří premiéra Fialu již nemohou vystát.“

AUTO? Do kouta!

Narativ byl ještě doplněn tím, co často zaznívalo v minulých letech, například v období prezidentské volby, od předseda ANO Andreje Babiše a sice, že členové či příznivci jeho hnutí jsou často nálepkováni a následně ostrakizováni, pakliže se svěří svému okolí se svými preferencemi. „Občas lidé nechtějí říkat, koho budou volit, protože by se dostali do potíží ve svém okolí. Je to bohužel fenomén, který narůstá,“ myslí si Macinka. Osobní dopad mělo toto téma na třetího z mužů, kreativce Otu Klempíře, který se vydal na politickou dráhu, což ho stálo místo v kapele J.A.R., kterou spoluzakládal v listopadu 1989.

„Já vám řeknu bonmot: Oni z kapely vyhodili kapelu, z J.A.R. vyhodili J.A.R. Zbyli nájemní hráči a kapelník. Pak to můžete ještě chvíli propagovat, ale pak už ne. A J.A.R. končí,“ uvedl pro Echo24 s tím, že ho koho to nebaví, nemá v politice co dělat. „Reakce jsou často tvrdé, nekompromisní, ale mě to baví. Je to odlišné publikum,“ doplnil Klempíř. „Příklad, který se stal mně, je extrémní, ale v malém se to může dít spoustě lidem. A v tom je ten vtip: za plentou vás nikdo nevidí, tak proč si rozházet vztahy s kamarády, rodinou a v hospodě, kam chodíte na pivo,“ řekl Echu Klempíř.

„Z úst Petra Fialy a dalších představitelů koalice vidím, že oni říkají, že se nemají volit populisté, extremisté a teď dodávají ještě Motoristé,“ ilustroval Šťastný, čím podle něj strany u moci rozdmýchávají napětí ve společnosti. Škatulkování pomocí nálepek odmítá.

Odvážný program?

Výsledkem voleb podle Macinky bude triumf občana nad arogantní státní kasou. V jádru změny, kterou předpověděl, vidí Macinka Motoristy s jejich odvážným programem, který se ale dá naplnit, a zkušeným týmem. Z programových priorit Macinka jmenoval konec migračního paktu a zelené klimatické agendy, která podle něj jen všechno zdražuje, konec indoktrinace dětí genderovými a transgenderovými nesmysly a konec státní buzerace občana, který se stal obětí vládní neschopnosti. „Člověk je muž a žena, ne tři sta pohlaví,“ zdůraznil předseda Macinka.

Možností na případné vládnutí za účasti Motoristů je dle Macinky vícero, nevylučuje prý ani opoziční práci – pokud by měli ve vládě zasednout komunisté, kterými prý rozhodně nechce diskreditovat svou politickou kariéru. „Bude to psát povolební matematika, která může být zajímavější, než si nyní myslíme,“ domnívá se. A že jde o předčasnou otázku se domnívá i Boris Šťastný.

„Snažíme se přesvědčit voliče, že Motoristé jsou slušná a pracovitá pravicová alternativa. Jsme jediní, kdo může přinést nějakou změnu do českého Parlamentu,“ sdělil Echu Šťastný. „Jako člověk, co ještě v dávné minulosti ODS zažil Poděbradské artikuly (fundamentální dokument z roku 1998,– pozn.red.), tak stále odpovídám, že pokud by se nám podařilo vrátit k malému levnému státu, nezadlužené budoucnosti, neházet lidem klacky pod nohy a budovat solidaritu zodpovědných, tak bych to považoval za absolutní základ našeho snažení,“ osvětlil svůj úhel pohledu exposlanec, který se zaměřuje na oblast zdravotnictví.

Sil není na rozdávání!

Nechyběl ani hlavní „tahač“ Motoristů, europoslanec Filip Turek. „Fyzicky jsem extrémně utahaný, protože jsem superlídr, takže cestuju po všech 14 krajích, abych podpořil ostatní. Ale reakce lidí jsou úžasné, diskuze jsou erudované a smysluplné. Takže mě to sice fyzicky vyčerpává, ale psychicky obohacuje,“ popsal pro Echo europoslanec. Chystá se prý zase mobilizovat lidi, kteří běžně k volbám nechodí. „Mám data na to, že máme obrovskou bublinu prvovoličů či prostě jen mých fanoušků, kteří typicky nejsou voliči, takže s nimi průzkumy nepočítají,“ doplnil Turek, který nedávno v podcastu Echo Prime Time přiznal, že bylo chybou, že se tak dlouho rozmýšlel s kandidaturou, co se sněmovních voleb týče.

Že půjde do voleb – kandiduje ve Středočeském kraji – oznámil veřejnosti až na konci května, přičemž souběžně s tím se začaly straně zvedat preference, až jim nakonec poslední průzkumy začaly přisuzovat více jak 5 procent hlasů – hranici, kterou je nutno překročit pro vstup do Poslanecké sněmovny. Že by se to nepodařilo už ovšem nechává Motoristy v klidu. „Určitě se nebojíme,“ uvedl Šťastný a to prý i přesto, že novou realitou jsou každotýdenní průzkumy, které mají snahu jejich výsledek ovlivnit a to směrem k horšímu.

„Jsem vystudovaný politolog a vím, že situace, kdy by měly hlasy Motoristů propadnout, by vypadala trochu jinak. Máme dobře našlápnuto a doprovází nás autentičtí lidí, kteří mají pocit, že stojí u zrodu něčeho nového. Toto jejich úsilí má úplně jinou energii a budu korunováno zapsáním se na mapu České republiky,“ míní Macinka.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články