Jannis Samaras, Kofola. Zahrát v srdci na notu

STORY

Jannis Samaras, Kofola. Zahrát v srdci na notu
„Tátovi jsem se tak trochu vnutil. Odešel jsem ze školy a šel za ním. Chtěl jsem být u něčeho, co je za mnou vidět,“ vzpomíná Jannis Samaras na začátky rodinné firmy, která loni přesáhla 1,8 miliard korun EBITDA. Foto: Kofola
2
Panorama
  • Sára Goldbergerová
Sdílet:

Jen hrstce českých firem se podařilo nesmazatelně zapsat do hlav několika generací a Kofola je jednou z nich. Limonáda s charakteristickou bylinnou chutí vznikla už v roce 1960, kdy její recepturu vytvořil docent Zdeněk Blažek. Pod vedením farmaceuta Jaroslava Knapa se pak začala vyrábět v opavské Galeně, která se specializovala na výrobu léčiv a bylinných tinktur. Rychle dobyla celé Československo a její popularita klesla až po převratu, v době, kdy k nám ve velkém prosákla tekutá konkurence ze zahraničí. Firma Galena se dostala do rukou zahraničních majitelů a zdálo se, že Kofola to má spočítané. Jenže v polovině 90. let vstoupil do hry Kostas Samaras – Řek, který se do Československa dostal jako dítě v době řecké občanské války.

Do podnikání se pustil až ve svých padesáti letech, kdy začal dovážet zeleninu a ovoce z rodného Řecka. A od šťavnatých citrusů to byl už jen krok k výrobě citronových koncentrátů, se kterými prorazil a přiblížil se ke světu limonád. Zastavil dům, zahradu, chalupu, zadlužil se a koupil sodovkárnu v Krnově. Před více než třiceti lety tak společně se svým synem Jannisem Samarasem a švagrem Reném Sommerem začal budovat českého velikána v nápojářském průmyslu.

„Tátovi jsem se tak trochu vnutil. Odešel jsem ze školy a šel za ním. Chtěl jsem být u něčeho, co je za mnou vidět,“ vzpomíná Jannis Samaras na začátky rodinné firmy, která loni přesáhla 1,8 miliard korun EBITDA. Když objekt v Krnově viděl poprvé, zaradoval se, že konečně mají svoji sodovkárnu. „Věděl jsem, že to bude dřina, ale i zábava. Fabrika nás tehdy stála šest milionů korun. Pamatuju si, že když jsem tam přijel poprvé, byl jsem strašně překvapený, že může stát takový balík. Na tu dobu to byly obrovské peníze. Konečně jsme ale mohli začít naplno podnikat.“

Firmě se dařilo a přišlo stěhování z malé sodovkárny do velké fabriky, kterou však těsně před spuštěním provozu spláchla voda. Rodina se ale oklepala a v nových prostorách začala výrobu ve velkém, takže na konci 90. let dosáhla obratů kolem sto milionů a jali se hledat silnou značku, se kterou by se jim podařilo firmu zase trochu posunout.

Celý text si můžete přečíst v měsíčníku Hrot, který je aktuálně na stáncích. Objednat si jej můžete také na e-shopu.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články