Stát si půjčuje na běžný provoz, zatímco na dopravě škudlí

STÁTNÍ ROZPOČET 2026

Stát si půjčuje na běžný provoz, zatímco na dopravě škudlí
Ministr financí Zbyněk Stanjura a premiér Petr Fiala (ODS). Foto: Tomáš Novák
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Vláda Petra Fialy (ODS) schválila v úterý návrh rozpočtu na příští rok, který počítá s deficitem 286 miliard, tedy o 45 miliard více než letos. Diskuse se okamžitě rozjela ohledně rozpočtu resortu dopravy a budoucí výstavbě, ale také o tom, že deficit je vyšší, než jaké jsou plánované výdaje na investice, což je podle expertů problém, neboť stát si půjčuje na běžné výdaje. Opozice navíc pochybuje o navýšení příjmů o 28 miliard, s nímž rozpočet nově počítá.

Rozpočtové příjmy se oproti srpnovému návrhu zvýšily díky dopadu jednotného hlášení zaměstnavatele, které začne platit v příštím roce, řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). V původním návrhu je ministerstvo nezahrnulo, protože zákon začal platit až v září. Ministerstvo podle něj také proti prvnímu návrhu zvýšilo očekávané příjmy z Evropské unie.

Stínová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) upozorňuje na to, že čerstvě nalezených 28 miliard korun je získaných účetní fintou na poslední chvíli a ani to nevyřešilo zásadní nedostatky rozpočtu na příští rok. Podle ní totiž nebylo v materiálech, které šly do sněmovny, plánovány žádné fiskálně pozitivní dopady zmíněného jednotného hlášení zaměstnavatele.

Podle hlavního ekonoma XTB Pavla Peterky je otázkou, zda očekávání nárůstu příjmů stojí na přání, aby schodek nerostl ani přes dodatečný růst výdajů, nebo na skutečné analýze očekávaného vývoje ekonomiky v dalším roce. „Výhled ekonomiky je v současné době pozitivní, ale existuje pro něj řada rizik v podobě obchodních válek, geopolitických rizik a dalších,“ připomněl Peterka.

Analytik České spořitelny a šéf výboru pro rozpočtové prognózy Michal Skořepa pro Echo24 řekl, že za klíčovou vlastnost dobře sestaveného rozpočtu pokládá, když deficit není vyšší než výdaje na investice. „V tomto návrhu deficit je vyšší, byť jen o jednotky miliard. To pokládám za jistou vadu na kráse.

Problém může být i v samotné výši investic. Vláda se sice chlubí, že naplánovala pro příští rok investice v rekordní výši, ale je otázka, jestli je ekonomika na růst vládní investiční poptávky meziročně o devět procent kapacitně připravena, nota bene pokud přičteme ještě investice Státního fondu životního prostředí financované odděleně z jeho vlastních příjmů z emisních povolenek. Za lepší bych pokládal dlouhodobě zhruba stabilní podíl veřejných investic na celkových rozpočtových výdajích tak, aby vlády nevysílaly z tohoto směru do ekonomiky kladné a pak zase záporné šoky.

Podobně se vyjádřil také bývalý ministr financí Miroslav Kalousek. „Peníze nemají ‚mašličky‘. Baví mě proto, když vláda zdůrazňuje, že vyšší deficit navrhuje kvůli investicím do obrany a Dukovan. Přitom těch 45 miliard, o které je letošní deficit vyšší letošního, je velmi blízko částce (40 miliard), kterou si půjčujeme ne na investice, ale na běžné provozní výdaje, protože ani ty už nedokážeme zcela pokrýt ze svých pravidelných příjmů, i když ekonomika roste. Takže mi dovolte, abych pojmenoval opravdový důvod vyššího deficitu: Není způsoben vyššími investicemi. Je způsoben neschopností a neochotou snížit běžné provozní výdaje,“ uvedl Kalousek na síti X.

Podle někdejší ministryně financí Aleny Schillerové hrozí zároveň zastavení výstavby dopravní infrastruktury. „A to kvůli meziročnímu poklesu rozpočtu ministerstva dopravy o 10,7 miliardy, ačkoli mělo být naopak posíleno minimálně o 20 až 30 miliard,“ míní. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) Echu řekl, že chtěl oproti srpnovému návrhu o dvacet, ale spíše šedesát miliard korun více. Dostal nakonec 22, s čímž je podle svých slov spokojený.

Vyšší výdaje na dopravu, možná i na dluh

Ministr Stanjura na tiskové konferenci argumentoval tím, že ministr Kupka hlasoval pro rozpočet a že nikdy neřekl, že by chtěl 60 miliard korun navíc. Podle Schillerové ale není příliš uvěřitelné, že by Kupka byl skutečně s rozpočtem spokojen, protože jde o citelný pokles, který může výstavbu ohrozit, což ale Stanjura odmítá. Opozice avizuje, že v případě, že bude ve vládě, rozpočet přepracuje.

Hlavní ekonom banky Creditas Petr Dufek pro Echo24 řekl, že popravdě neví, zda bude 22 miliard navíc oproti původnímu návrhu stačit. „Sice se do dopravy přihodilo zhruba dvacet miliard, ale rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury se bude teprve schvalovat. Je určitě lepší, že se do dopravy přidalo oproti původnímu návrhu, ale teprve až podrobný rozpad výdajů ukáže, jak na tom vlastně doprava ve srovnání s letoškem bude,“ řekl Dufek.

„Není to pouze o přidaných penězích, ale i jejich určení. Tam se ukáže, zda bude nutné některé výdaje krotit či přesměrovat. Bude rovněž zajímavé vidět, jak se podařilo dodatečné zdroje najít. Jak moc je reálný výnos z kontrolního hlášení nebo další zdroje z EU. Osobně bych se nebránil vyšším výdajům do dopravy i na úkor dluhu, protože v infrastruktuře máme takový ohromný deficit, že je s ním potřeba už konečně něco udělat,“ míní Dufek.

Ostře se nicméně k rozpočtu vyjádřil Kupkův předchůdce v pozici ministra dopravy a stínový premiér Karel Havlíček (ANO). „Ještě minulý týden ubezpečoval Martin Kupka dozorčí radu SFDI, jejímž jsem členem, že chybějících 39 miliard zajistí. Totéž mi tvrdil včera v duelu v České televizi. Nezajistil nic, Stanjura si s ním vytřel podlahu. A Kupka, místo aby ho s tím smetákem hnal až do Opavy, tak ho ještě obhajuje,“ uvedl Havlíček.

„Ministerstvo dopravy tak má gigantický problém. Doposud se MK chlubil našimi stavbami a projekty, které dokončoval, teď se stává ministrem, který – podobně jako v minulosti Vít Bárta – musí zastavovat podpisy smluv a příprav klíčových dálničních a železničních projektů. Jako ministr dopravy jsem to rovněž neměl se zdroji jednoduché, ale nakonec jsme se vždy dohodli. Paradoxní je, že to je ve stejnou chvíli, kdy NKÚ vyčítá MO, že vyhazují z vrtulníku peníze za zálohy na obranu,“ dodal Havlíček.

Už dříve pro Echo24 situaci označil za „totální dopravní Waterloo“, které ochromilo investory, projektanty a způsobilo na dopravě chaos srovnatelný s vládou Petra Nečase. „Jen proto, že (Stanjura) nechce přiznat, že deficit není 286, ale 330 miliard. Nejhorší na tom je, že ví, že zdroje bude muset doplnit, ale nyní se před volbami tváří, že šetří. Naše vláda potřebné zdroje zajistí,“ uvedl Havlíček.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články