Kdo vládne v demokracii? Jak odpor k Motoristům komplikuje jednání o vládě
NOVÁ VLÁDA
Jestliže první týden po volbách to vypadalo se sestavováním nové vlády – aspoň podle slov většiny aktérů – na relativně rychlou a jasnou záležitost, druhý optimismus poněkud zchladil. Potíže přinesl sněmovní nováček, Motoristé sobě (AUTO): ti se ukazují být oním pověstným jazýčkem na vahách, se kterým nová vláda stojí a padá, ale také nejkřehčí součástí vznikající koalice. A to nejen kvůli jejich zjevné politické nezkušenosti (jejich první zářez byl teprve loni v eurovolbách) a rasistickým a extremistickým výrokům Filipa Turka, ale také kvůli poměrně výrazným změnám, které chtějí prosadit a jež nemusí být mnohým po chuti.
Andrej Babiš nejspíš i kvůli tomu nasměroval vyjednávání na programové otázky a ty personální odložil až na polovinu listopadu. Koupil tím cenný čas, a to nejen koaličnímu partnerovi, ale hlavně sám sobě – bude to ostatně on, kdo ponese návrhy na Hrad. Nejenže může díky tomuto tahu zájem o Turkovu kauzu do té doby polevit, ale zároveň se šéf ANO může tvářit, že protesty, které se již proti některým potenciálním adeptům na ministry vyrojily, jsou neopodstatněné. Těžko se totiž vymezovat proti něčemu, co zatím údajně není na stole.
Nakonec už vůbec nejde jen o Turka. Ten se ministrem zahraničí téměř jistě nestane a spíše bojuje o to, zda má ještě vůbec nějakou budoucnost v politice (byť se stále spekuluje o tom, že by mohl diplomacii provozovat z pozice místopředsedy dolní komory, která straně připadne a jež skýtá poměrně lukrativní plat – Turek si přesunem z europarlamentu do sněmovny pohoršil minimálně o 150 tisíc korun měsíčně). Prezident Petr Pavel jasně oznámil, že pokud se Turkovy výroky ukážou jako pravé, nemůže na ministerské křeslo pomýšlet. Sám Turek ostatně mnohá svá kontroverzní prohlášení vůbec nepopírá. Ačkoli strana za svým čestným prezidentem, který ovšem ani není jejím členem, bezvýhradně stojí, z rétoriky čelních představitelů AUTO lze vyčíst jako reálnou variantu, že Turek se ministerských ambicí zřekne sám. Potopit ho přímo ale nemohou – jak dokazují i data agentury STEM/MARK, která Echu poskytl sociolog Jan Burianec, osoba čestného prezidenta Motoristů přitahovala dvě podstatné skupiny: muže do 40 let s nižším vzděláním, kteří běžně k volbám nechodí, a část prvovoličů, bez nichž by AUTO ve volbách neuspělo.
Celý text si můžete přečíst již nyní na ECHOPRIME nebo od středečních 18:00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit zde.