Černé jaro pro Muskovu Teslu. Evropa od ní dává ruce pryč, prodeje padají i o 80 %
PRODEJE ELEKTROAUT
Americká Tesla se v Evropě potýká s extrémním poklesem zájmu o své vozy. Evropský trh s elektromobily sice roste, zájem je ale o úplně jiné značky. Nejnovější dubnová čísla ukazují dramatický meziroční propad, a to zejména v Německu a ve Švédsku, píše agentura Reuters. Důvod? Rostoucí levnější konkurence, ale také kontroverzní zakladatel Elon Musk.
Podle údajů německého úřadu pro motorová vozidla KBA prodala Tesla v Německu v dubnu jen 885 aut, což je meziroční pokles o 45,9 procenta. Za období od ledna do dubna 2025 pak prodeje klesly o 60,4 procenta na 5 820 vozů. V kontrastu s tím vzrostl celkový počet nově registrovaných elektromobilů v Německu meziročně o 53,5 procenta. „Zatímco prodeje Tesly výrazně klesají, čínští výrobci naopak zaznamenávají prudký růst,“ uvedl KBA. Čínská značka BYD podle něj zvýšila dubnový prodej více než osminásobně na 1 566 vozů.
V ostatních evropských zemích je vývoj podobný a ještě horší. Ve Švédsku se podle organizace Mobility Sweden prodalo v dubnu pouze 203 vozů Tesla, což je meziroční propad o 80,7 procenta. Ve Francii činil dubnový pokles 59,4 procenta, v Dánsku 67,2 procenta a v Nizozemsku 73,8 procenta. V Portugalsku klesly prodeje o třetinu.
Zcela opačný vývoj ale zaznamenává Tesla v Norsku a Itálii. Podle tamních úřadů vzrostl dubnový prodej v Norsku o 11,8 procenta a v Itálii dokonce o 29,3 procenta.
Analytici upozorňují, že za propadem zájmu o Teslu nestojí pouze sílící konkurence – zejména levnější čínské elektromobily – ale také rostoucí nelibost části Evropy vůči šéfovi automobilky Elonu Muskovi. „Některé zákazníky odrazuje politická angažovanost Muska a jeho často kontroverzní výroky,“ uvedla agentura Reuters. Podle ní je v některých zemích patrný i organizovaný bojkot jeho firem.
Zastaralá nabídka modelů je dalším faktorem, který mohl přispět k poklesu. Tesla sice představila modernizovanou verzi oblíbeného Modelu Y, ta se však k evropským zákazníkům dostane nejdříve v červnu. „Bude trvat několik měsíců, než se ukáže, zda nová verze dokáže zvrátit současný trend,“ uvedl automobilový analytik oslovený Reuters.
Pro Teslu tak zůstává evropský trh velkou neznámou. Ačkoliv Elon Musk nedávno oznámil, že omezí své zapojení do práce pro americkou vládu, kde byl pověřen vedením úřadu pro efektivitu státní správy (DOGE), kritika jeho politických postojů zřejmě neutichne. „Zákazníci dnes nehodnotí jen výkon a cenu vozu, ale také hodnoty, které značka reprezentuje,“ shrnul jeden z analytiků.