Trik, kvůli kterému může každý přijít o peníze. Podvodníci jsou velmi přesvědčiví

NOVÝ PODVOD

Trik, kvůli kterému může každý přijít o peníze. Podvodníci jsou velmi přesvědčiví
Varování před novým trikem. Foto: Shutterstock
1
Domov
Sdílet:

Nová vlna sofistikovaných podvodů cílí na lidské emoce a strach z finanční ztráty. Pachatelé se po telefonu vydávají za bankéře či policisty, manipulují oběť do pocitu ohrožení a následně ji přimějí k prozrazení citlivých údajů či umožnění přístupu k účtům. Podle policie jde o rychle se šířící trend, který navíc nově využívá umělou inteligenci a napodobuje hlasy i identity skutečných lidí.

„Myslel jsem, že to poznám. Než jsem si uvědomil, že jde o podvod“

Jeden z lidí, na které to podvodníci zkoušeli, popsal nedávno na sociálních sítích svůj zážitek: „Až jsme včera málem přišli o všechny peníze a málem jsem se nechal napálit a to bylo hustý. Já jsem si vždycky myslel, že když vám někdo zavolá a vy mu umožníte přístup do vaší online banky, tak musíte být úplně praštěný. Ale ti podvodníci jsou tak rafinovaní, že není úplně triviální to prokouknout. Naštěstí jsem zatáhl za ruční brzdu těsně před tím, než by byl průšvih,“ uvedl s tím, že falešní „bankéři“ znali jeho osobní údaje, působili profesionálně a dokonce poslali falešné potvrzovací SMS zprávy.

Moderátorka Něrgešová zmizela z obrazovky, bojuje s vážnou nemocí

Scénář podvodu je přitom velmi propracovaný: první volající informuje o údajně podezřelé transakci či zneužití občanského průkazu a navodí dojem, že oběť musí okamžitě jednat. Podváděnému se snaží vsugerovat, že se musí prokázat. Následuje další telefonát od „kolegy“ z oddělení bezpečnosti banky nebo dokonce od údajného policisty, který má situaci „vyřešit“. Cílem je přimět oběť k přihlášení do internetového bankovnictví či k předání přístupových údajů.

Reálné případy s milionovými škodami

Podobné případy řeší policie po celé republice. „Pražští kriminalisté obvinili čtyři cizince, kteří se podle nich vydávali za policisty a pracovníky banky a podvodem z lidí vylákali bezmála deset milionů korun,“ uvedla nedávno policejní mluvčí Kristýna Zelinková. Mužům hrozí až osm let vězení.

Obětí se stala i žena z Kadaně, která přišla o 421 000 korun. „Neznámí podvodníci ji kontaktovali s tvrzením, že jejím jménem byl podán úvěr a její občanský průkaz zneužit. Žena byla pod tlakem, že musí rychle zabezpečit peníze, a spolupracovala podle jejich pokynů,“ popsala mluvčí chomutovských policistů Miroslava Glogovská.

Policie proto znovu apeluje na obezřetnost: „Pokud vám někdo volá s tím, že jsou vaše peníze ohrožené, nikdy nesdělujte autorizační kódy, neinstalujte neznámé aplikace a neumožňujte vzdálený přístup do zařízení. V případě pochybností okamžitě kontaktujte svou banku,“ doplnila Glogovská.

Sociální sítě a AI jako nové nástroje útoku

Podvodníci se neomezují jen na telefonáty. Spotřebitelská organizace dTest upozorňuje, že se šíří také falešné nabídky na sociálních sítích, často doplněné falešnými pozitivními komentáři. „Lákavá nabídka může být jen dobře promyšlený podvod. Komentáře plné chvály mohou být falešné a účelově vytvořené,“ uvedla ředitelka dTestu Eduarda Hekšová.

Podle kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies se do útoků stále častěji zapojuje umělá inteligence. „Vše nasvědčuje tomu, že se blíží další zásadní milník – nástup digitálních dvojčat. Nejedná se pouze o kopie a podobně znějící a vypadající osoby, ale o AI repliky, které budou schopné napodobovat lidské myšlení a chování. Není to vzdálená budoucnost, ale reálná hrozba, která už číhá za rohem,“ varuje Miloslav Lujka z Check Pointu.

AI umožňuje vytvářet deepfake videa, realistické napodobeniny hlasu i chatovací boty, kteří dokáží vést konverzaci s obětí v reálném čase. „Telefonní systémy využívající AI jsou již v prodeji a používají se především ke krádežím přihlašovacích údajů a ověřovacích hesel. AI boti volají potenciálním obětem a podle předem připravených scénářů získávají hesla, většinou k finančním účtům,“ doplnil Petr Kadrmas z Check Pointu.

Jak se chránit

Banka nikdy nepožaduje po klientech sdělení přístupových údajů po telefonu ani instalaci cizích aplikací. Experti doporučují ověřovat si každou podobnou výzvu přímo u své banky, nepředávat osobní či bankovní údaje neznámým volajícím a být obezřetní i při nákupech na sociálních sítích. Pokud už oběť podvodníkům data či peníze poskytla, je nutné okamžitě kontaktovat banku a policii.
„Obětí podvodu se může stát každý. Pomoci může včasné oznámení celé záležitosti na linku 158,“ připomněla Glogovská.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články