Každý má svůj patent na pravdu. Politici mají před volbami problémy s pomluvami a lhaním

VOLEBNÍ KAMPAŇ

Každý má svůj patent na pravdu. Politici mají před volbami problémy s pomluvami a lhaním
Kampaň Spolu, ilustrační snímek. Foto: Michal Čížek
1
Domov
Sdílet:

Pár měsíců před sněmovními volbami sílí nejen klasická venkovní a kontaktní kampaň, ale i boj v online prostoru. Politická konkurence se poslední dobou stále častěji potýká s cílenými útoky, zjednodušenými či přímo nepravdivými výroky. Informace se šíří zejména na sociálních sítích, odkud se rychle dostávají k voličům. Strany proto přicházejí s novými nástroji, jak je vyvracet a prezentovat vlastní pohled na věc.

Nejnovější reakcí je spuštění webu hnutí ANO mytyfakta.cz, kde předseda hnutí Andrej Babiš prezentuje svůj pohled na obvinění, která podle něj šíří konkurenti. „Přátelé, kampaň je v plném proudu a naše konkurence se vás samozřejmě snaží za každou cenu ovlivnit. Ano, za každou cenu. Neváhají použít jakoukoliv lež o mně. Proto vám nabízím pravdu a fakta. Žádné mýty, ale fakta. Mrkněte níže,“ napsal Babiš.

Web se věnuje mimo jiné jeho údajným vazbám na Rusko či na maďarského premiéra Viktora Orbána, kritice jeho vztahu k Evropské unii a NATO, starým kauzám typu Pandora Papers nebo Čapí hnízdo, ale i ekonomickým tématům, jako je inflace nebo zadlužení státu. Babiš na stránkách připomíná vyhoštění ruských diplomatů po výbuchu ve Vrběticích, svůj odmítavý postoj k migračním kvótám a odmítá obvinění z proruské orientace. Platforma obsahuje také přehled kauz a Babišova stanoviska.

Starostové: „Dobrá kampaň“ a pořad Debrief

Vládní Starostové a nezávislí oznámili, že povedou tzv. Dobrou kampaň a místo části nákladů na billboardy dávají prostředky na charitativní účely. Prvním příspěvkem bylo půl milionu korun rodině s handicapovanými trojčaty. „Všichni budou proti něčemu – proti Babišovi, proti Fialovi, proti migraci, proti Rakušanovi, proti všem a všemu. Toho už bylo podle nás dost. Útoky Česko nikam neposunou,“ uvedl předseda STAN Vít Rakušan.

Rakušan zároveň spustil videopořad Debrief na YouTube a Spotify, kde komentuje aktuální výroky soupeřů a uvádí je na pravou míru. Starostové tímto formátem reagují na trend, kdy politická komunikace probíhá primárně online a tradiční předvolební programy ustupují rychlým, srozumitelným sdělením.

Piráti vsadili na videa, která zveřejňují lídři strany Zdeněk Hřib či Olga Richterová. Ti sledují veřejná prohlášení jiných politiků a přidávají vlastní komentář. „Naše videa mají být autentická, blízká lidem a zaměřená na to, co je pro ně skutečně důležité,“ řekla mluvčí strany Lucie Švehlíková. Klipy často zdůrazňují protikorupční témata a ukazují Pirátům vlastní pohled na fungování státu.

Strany míří na nerozhodnuté voliče

Poslední průzkum agentury STEM ukazuje, že volby by v tuto chvíli ovládlo hnutí ANO se ziskem 31,5 procenta hlasů. Koalice Spolu by získala 19,4 procenta, SPD 12,8 procenta, STAN 12,2 procenta a Piráti 8,1 procenta. Hnutí Stačilo! posílilo na 7,4 procenta.

Politologové upozorňují, že voliči se dnes rozhodují méně podle volebních programů a více podle vztahu k lídrům. „V podstatě bere (volič) lídra jako esenci programu a podle toho poměřuje vše, s čím přichází,“ uvedl politolog Jan Kubáček. Podle něj se strany často vyhýbají zveřejnění programů příliš brzy, aby se nestaly snadným terčem.

Politologové zároveň poukazují na trend, kdy předvolební komunikace směřuje spíše k emocím než k věcným programům. „Současná doba, kdy silnou roli hrají sociální sítě, včetně memů a krátkých podcastů, nahrává marketingovým kampaním namísto věcných debat,“ řekl politolog Miroslav Mareš. Podle něj se kandidující subjekty snaží zasáhnout především voliče, kteří se politikou příliš nezabývají a získávají informace z krátkých a zábavných formátů.

Také podle Milana Školníka platí, že klasické volební programy mají význam spíše pro interní potřeby stran než pro voliče. „Stále ale bude platit, že strana bez propracovaného programu je jako tělo bez duše,“ upozornil.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články