Poprava Horákové jako metodologická chyba? Autoři učebnice kontrují kritice z ÚSTR

SPOR O UČEBNICI

Spor o učebnici soudobých dějin nekončí. Foto: Shutterstock
1
Záviš Dobiašovský

Spor kolem učebnice soudobých dějin pro žáky devátých tříd neustává, její autoři se rozhodli proti kritice ze strany Ústavu pro studium totalitních režimů vyrukovat s vlastní analýzou. Ta naprosto zpochybňuje chyby, které ÚSTR publikaci vytýká, autory kritiky naopak osočuje z neznalosti teorie i praxe a platné školské legislativy. „Pokud se bude ÚSTR vyjadřovat k otázkám historického vzdělávání nadále takto, musíme bohužel konstatovat, že destrukce vzdělávací činnosti pod současným vedením, před kterou jsme varovali, byla dokonána,“ uvádí analýzu autoři učebnice.

Učebnice soudobých dějin pro žáky z devátých tříd vyvolala v tomto týdnu opět ostrý spor mezi odborníky, tentokrát ho podrobil tvrdé kritice Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Kontroverzi nebudí jen učebnice, ale i důvody kritiky. Zatímco z jedné strany zaznívají obvinění z neznalosti či snad dokonce záměrného klamání dětí, z druhé zase obvinění z vyřizování osobních sporů. Autoři i vydavatelství Fraus za učebnicí dějin stojí, stejně tak dostala kniha požehnání dvou recenzentů vybraných ministerstvem školství.

„Je šokující, že ústav, který má k dispozici celé oddělení vzdělávání, o kterém ovšem nic nevíme, není schopen vypracovat relevantní analýzu, ale vypracuje cosi, co nemá ani úroveň bakalářské nebo seminární ročníkové práce. Není to ani podepsané a postrádá to základní atributy odborné recenze. Přitom se jedná o zásadní text, protože něco takového se v historii ještě nikdy nestalo, že by se ústav distancoval od své vlastní produkce. Nehledě na to, že vůbec nevíme, kdo je autorem toho textu,“ řekl deníku Echo24 hlavní autor učebnice, historik Jaroslav Pinkas.

Kritický Rozbor Údajných Pochybení v Badatelské Učebnici Soudobé Dějiny by Echo24 on Scribd

ÚSTR se nyní od všech vydání učebnice tvrdě distancoval, podle něj obsahuje faktografické a pedagogické chyby, které vyjmenoval v tiskové zprávě. „Učebnice obsahuje zásadní chyby, o nichž není žádná pochybnost a jež mohou uvést nezletilé žáky a studenty, jimž je tato učebnice určena, v omyl. Zkoumání a kontrole bylo podrobeno doplněné 2. vydání z roku 2023, kde nic nebránilo autorskému kolektivu opravit alespoň nejkřiklavější chyby v obsahu,“ uvádí ústav ve zprávě (podrobněji jsme o tom psali zde).