Nejlepší rychlé kombi? BMW M3

AUTO

Nejlepší rychlé kombi? BMW M3 12
Auto
Sdílet:

BMW konečně udělalo to, na co jsme čekali už dávno: ostré BMW M3 se začalo vyrábět s praktickou karoserií kombi. Prodává se jen v ostré verzi Competition, s automatem a pohonem všech kol a je jedním slovem ďábelské. Ale umí být i hodně v klidu.

Trvalo to dlouhých šest generací, než střední třída od BMW dostala kombi s označením M3. Nejsilnější verze německého „überkombi“ disponuje řadovým šestiválcem S58 s dvěma turbodmychadly, odpojitelným pohonem všech kol BMW M xDrive a praktickým interiérem.

Co takové auto dokáže? Skoro všechno. Ostatně už na pohled je to na něm vidět – testovaný kus zdobí výrazné karbonové doplňky programu Performance (celkem za 613 006 Kč!), bronzová kola za 165 000 Kč a další krásné doplňky. Možná je specifikace až přehnaná a jejím cílem je spíš ukázat, co všechno je možné, než co byste ve skutečnosti chtěli. Například karbonový nástavec prahů, o který asi několikrát zavadíte ve snaze nasoukat tělo do sice skvělých, ale poněkud nepraktických karbonových sedadel. Pro běžné „rodinné“ využití by se hodila normálnější sedadla. Ale fakt je, že tělo drží skvěle. Uvnitř skvělého interiéru vadí jedna věc, kterou má ale Touring vždycky – ohromný klenutý displej systému iDrive 8. Raději normální budíky, ale nemáme tu možnost. Navíc nelze na displeji ani zvolit nějaký příjemnější grafický design informací a koncept ovládání je už výrazně vzdálený od chválené přehlednosti starších verzí. No co už, aspoň že neotravují bezpečnostní asistenty a start/stop se dá vypnout tlačítkem u voliče převodovky... Kombi je sexy, o tom žádná. A je i praktické – vzadu se v pohodě vejdou minimálně dvě postavy evropské velikosti, do kufru 500 až 1510 litrů nákladu. Normální hezké prémiové rodinné kombi, dokud stiskem tlačítka nezměníte jeho charakter k nepoznání.

Ve skutečnosti můžete jezdit úplně v klidu, všechno v programu Efficient, elektrické klapky ve výfuku zavřené. Pak zvládnete i odvoz dětí do školy a kromě extrémního vzhledu si nikdo ani nevšimne, že máte pod pravou nohou k dispozici brutálních 510 koní a 650 Nm točivého momentu. Stačí ale probudit démona třeba režimem M1 nebo M2 na volantu a začnou se dít věci, na které běžní smrtelníci nejsou připraveni. Auto ztuhne, reakce se přiostří a vy musíte začít pracovat, abyste stačili tempu, s jakým se šestiválec žene do otáček. Není možná tak výrazný před omezovačem jako S55 v předchozí generaci, ale příval výkonu je neustávající, od volnoběhu až za hranici 7000 otáček. Zrychlení na stovku zabere 3,6 s, maximální rychlost je omezena na 280 km/h (s paketem Driver’s).

Výkony jsou srovnatelné se supersporty minulé dekády. A přitom je to stále využitelné kombi mnoha tváří. Překvapilo, jak skvělou má vůz trakci – tedy v případě, že necháte zahřát sportovní pneu Yokohama s rozměry válcovacího stroje (vpředu 285/30 R20, vzadu 295/25 R21). V případě potřeby sice můžete vypnout čtyřkolku a udělat z M3 Touring čistou zadokolku, ale nás víc bavil režim 4WD Sport, protože tolik přilnavosti jsme naposledy zažili u Lexusu RC-F Track Edition. Rychlost v zatáčkách umocňuje skutečně rychlé řízení, až neuvěřitelná schopnost maskovat hmotnost (skoro dvě tuny!) a hlavně karbon-keramické brzdy (za 238 000 Kč stojí za zvážení). Ty jsou skutečnou perlou celku.

Všechno ale něco stojí. Není překvapivé, že u čerpací stanice budete 59litrovou nádrž plnit poněkud častěji než v případě naftové Octavie. Spotřeba pod 11 litrů je skutečně výjimečná, využití potenciálu znamená klidně 30 l na 100 km s tím, že si zároveň koledujete o kriminál. Dá se s autem, co obouvá šlupičku pneumatik na ohromných kolech a má přes 500 koní, vůbec normálně jezdit? Jistěže ano, podvozek báječně filtruje nerovnosti, vadí mu jen přímé zlomy, ale to skoro všem autům. Reálně je to skvělý vůz, který má jen málo slabin.

Můžete si odpustit poněkud zbytečné karbonové výstřelky a mít ho řekněme za 3 miliony Kč (místo 4 milionů za testovací kousek). Nebude vypadat tak extrémně jako karbonový exemplář na fotografiích, ale znamená to spíš plusové body. Touring není tak puberťácký jako předchozí M3, ale vůz, který výrazně dospěl a v celé nabídce emkových BMW je vlastně tím nejzajímavějším, co se aktuálně prodává.

Plusy:
Jízdní vlastnosti, pohon, dynamika, brzdy.

Minusy:
Displej místo všeho, využitelnost karbonových sedadel, cena.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články