Průzkum: Tři ze čtyř studentů používají na domácí úkoly AI. Jen půlce ale pomůže látku pochopit

AI VE ŠKOLÁCH

Průzkum: Tři ze čtyř studentů používají na domácí úkoly AI. Jen půlce ale pomůže látku pochopit
Pozice AI ve školách. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Umělá inteligence (AI) je ve školách stále oblíbenější. Naznačují to výsledky průzkumu, který v červnu provedla v sedmi evropských zemích agentura Gostudent. Podle jejího šetření využívají tři čtvrtiny studentů (72 procent) umělou inteligenci při domácích úkolech. Tento poměrně nový trend ale také vyvolává diskuse mezi odborníky a učiteli o dopadu rozvoje AI na vzdělávací proces. Přestože mnoho z nich vidí v AI potenciál pro úsporu času a lepší pochopení témat, pouze 53 procent dotázaných uvedlo, že jim nástroje jako ChatGPT skutečně pomohly lépe porozumět obsahu. Píše deník Der Standard.

Průzkum dále ukazuje, že 56 procent mladých lidí věří, že jejich budoucí povolání bude přímo souviset s technologiemi, a 71 procent by se chtělo učit s pomocí umělé inteligence. V Rakousku však jen 47 procent studentů projevuje zájem o učení s AI, což je nejnižší číslo v Evropě.

Technologie jako AI jsou vnímány jako užitečné nástroje, ale učitelé se také obávají, že by mohly snížit schopnost studentů řešit problémy samostatně. „Větší využívání UI by mohlo vést k tomu, že vlastní schopnosti studentů řešit problémy budou méně zdokonalené,“ říká jeden z učitelů. Podle průzkumu se téměř polovina vyučujících a studentů obává, že používání umělé inteligence by je mohlo učinit línějšími.

Odborníci se shodují, že je třeba vyvíjet nové vzdělávací formáty, které budou zohledňovat přítomnost AI v učebnách. Ulrike Cress, ředitelka Leibniz-Institutu, zdůrazňuje: „Je důležité, aby studenti a učitelé rozuměli fungování těchto nástrojů a učili se je kriticky hodnotit.“ Doporučuje se, aby AI byla používána jako doplňkový nástroj, nikoli jako náhrada za tradiční metody. Učitelé by měli spolu se studenty diskutovat o odpovědích generovaných AI a rozvíjet tak dovednosti v kritickém hodnocení informací.

„Je nezbytné, aby kontrola a odpovědnost za hodnocení zůstaly v lidských rukou,“ uvádí Stálá vědecká komise Kultusministerkonferenz. Důležité je také zajistit rovný přístup k technologiím pro všechny studenty a nezapomínat na rozvoj základních dovedností, jako je psaní a analýza informací bez technologické pomoci, míní.

Ačkoli některé školy, například v New Yorku, zakázaly používání ChatGPT pro vzdělávací účely, ve Švýcarsku probíhají semináře pro učitele, aby se lépe vyrovnali s novými výzvami. Vzdělávací instituce po celé Evropě hledají rovnováhu mezi využíváním potenciálu AI a zajištěním, že studenti budou rozvíjet své kritické myšlení a samostatné řešení problémů.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články