OBRAZEM: Metrostav dokončuje montáž obřího mostu v drsném klimatu za polárním kruhem

STAVBAŘI ZA POLÁRNÍM KRUHEM

OBRAZEM: Metrostav dokončuje montáž obřího mostu v drsném klimatu za polárním kruhem
Fotografie z průběhu stavby. Foto: Metrostav
7
Ekonomika
Sdílet:

V nejsevernější části Norska, až za polárním kruhem, vrcholí montáž nového mostu přes úžinu Ramfjord, na které se podílí norská pobočka české stavební společnosti Metrostav. Jednotlivé segmenty mostu o hmotnosti přes 900 tun instaluje podle informací společnosti největší lodní jeřáb v Evropě s nosností až 2200 tun a mělo by se jednat mimo jiné o největší zdvih pomocí lodního jeřábu v Norsku. Projekt dle představitelů společnosti doprovázely drsné klimatické podmínky i extrémně komplikovaná logistika. Ocelové díly vážící dohromady 5700 tun dorazily do Norska po tisíce kilometrů dlouhé cestě z Prahy.

„Při montáži jsme museli koordinovat několik zahraničních subdodavatelů a z hodiny na hodinu upravovat postup dle síly větru a dalších meteorologických dat. Nejvíce zabrat nám dal hned první segment, který jsme museli v zavěšeném stavu připevnit na ložisko pomocí 64 šroubů. Protože nám přálo počasí, další části už přibývaly rychle a tu poslední jsme osadili v pondělí 22. září,“ uvedl Michal Mazáč, projektový inženýr Metrostavu Norge.

„Dle lokálních zdrojů šlo o největší zdvih uskutečněný v Norsku pomocí lodního jeřábu. O to víc si cením toho, že se nám daří tuto kritickou operaci zvládnout v souladu s harmonogramem. Nyní provádíme tzv. finální podlití ložisek a zahajujeme svářečské práce. Ocelová konstrukce mostu by tak měla být hotová na přelomu roku a následně můžeme navázat betonážemi,“ doplnil vedoucí projektu Matěj Novotný.

Cesta oceli z Prahy na sever

Nosná konstrukce vznikla v dílnách v pražských Horních Počernicích. Tamní oceláři Metrostavu DIZ dle tiskové zprávy vyrobili 168 dílců, které po předmontáži v polském Štětíně spojili do sedmi segmentů. Odtud je po řece Odře a přes Baltské, Severní a Norské moře dopravili až na staveniště u Tromsø.

Manipulace s břemeny o stovkách tun vyžadovala dle informací společnosti přesné přepočty zatížení podle aktuální hladiny vody i dalších vlivů. Stavbaři museli řešit také úzký průjezdní profil a hustý provoz v přístavu.

Součást nové silnice E8

Most je klíčovým prvkem nového desetikilometrového úseku silnice E8, zhruba 400 kilometrů za polárním kruhem, uvádí Metrostav. Čeští pracovníci zajišťují i betonářské práce na devíti menších mostech. Zbývající části projektu realizuje norský partner Bertelsen & Garpestad. Silnice E8 představuje hlavní přístupovou trasu do města Tromsø. Nový úsek má odvést tranzitní dopravu z nejzastavěnější části Ramfjordu a zvýšit plynulost i bezpečnost provozu.

„Specifikem projektu jsou mimořádně drsné klimatické podmínky, extrémně komplikovaná logistika a doprovodné stavby, na které ze střední Evropy nejsme zvyklí. Například přechod pro soby či protilavinová ochrana,“ řekl Aleš Gothard, předseda představenstva Metrostavu Norge. Dle Gotharda se také dlouho očekávaná stavba těší velkému zájmu místních.

Zakázka za miliardy

Sdružení Metrostav Norge a Bertelsen & Garpestad buduje úsek pro norskou správu silnic Statens Vegvesen od jara 2023. Dokončení je naplánováno na rok 2027. Hodnota kontraktu činí 2,1 miliardy norských korun, tedy přibližně 4,5 miliardy korun českých. Pro Metrostav Norge dle informací z tiskové zprávy jde o největší zakázku v historii.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články