Co mění nový jízdní řád na české železnici? Posiluje cesta k Baltu i regionální vlaky kolem Prahy

ŽELEZNICE V ČESKU

Co mění nový jízdní řád na české železnici? Posiluje cesta k Baltu i regionální vlaky kolem Prahy
Co všechno změní nové jízdní řády 2026 na české železnici? Foto: Správa železnic
1
Domov
Viktor Horák
Sdílet:

Nové jízdní řády mění spojení doma i v zahraničí. Přibyly vlaky do Polska, Německa i Rakouska. Od poloviny prosince vstoupily v platnost nové jízdní řády pro vlaky i autobusové spoje, které budou platit až do 12. prosince příštího roku. Změny se dotýkají každodenního cestování statisíců lidí – od drobných posunů časů odjezdů až po zcela nové mezinárodní linky, uvádí Správa železnic.

Dopravci slibují více spojů na vytížených tratích, lepší návaznosti, postupné zvyšování komfortu i technologické novinky na infrastruktuře. Zároveň dochází k dílčím úpravám časů odjezdů, na které by si cestující měli dát pozor.

Cenový šok se nekoná, přesto někteří dopravci zdraží jízdné. České dráhy (ČD) pro rok 2026 upravují ceny podle meziroční inflace, což je kolem tří procent. Za jízdenku z Prahy do Brna lidé zaplatí spíše jen o koruny navíc s tím, že záleží i na typu vlaku a době nákupu jízdenky. Jízdné pro kratší cestování, tedy do padesáti kilometrů, zdraží maximálně o dvě koruny.

České dráhy: Nabízejí více spojů, modernější vlaky, bezbariérové spoje, Wi-Fi a zásuvky, plus nové trasy.
Mezinárodní spojení: Nové přímé spoje z Prahy do Klagenfurtu (Rakousko) a do Přemyšlu (Polsko).
Regionální doprava: Většinou mírně posílená, hlavně ve Středočeském kraji.

Leo Express přichází s denními vlaky Praha–Krakov a od března prodlouží linku až do Varšavy. V novém jízdním řádu nabízí také přímé spoje z Prahy do Prešova s autobusovou návazností na Ukrajinu a od konce dubna obnoví trasu přes Přerov a Hodonín až do Bratislavy-Petržalky, kam zatím přímé vlaky z Prahy nejezdí.

Také RegioJet rozšiřuje své působení v Polsku. Mezi Varšavou a Krakovem zatím vyjedou tři páry spojů denně, jeden z nich až k Baltskému moři do Gdyně. Další vlaky mají přibývat postupně, podle dopravce je brzdí nedostatek personálu. Další spoje plánuje dopravce zprovozňovat postupně v následujících týdnech. Od poloviny prosince nabízí RegioJet každý den také jeden spoj v obou směrech na trati Varšava-Ostrava-Praha. Od února začne jezdit na trase Varšava–Poznaň.

Změny se netýkají jen dálkových vlaků. V krajích se upravují hlavně časy odjezdů a návaznosti mezi autobusy a železnicí. Někde přibyly nové ranní či večerní spoje, jinde došlo ke zrušení málo využívaných linek nebo jejich nahrazení autobusy. V několika regionech se objevují nové moderní soupravy typu RegioFox nebo RegioPanter, které nahrazují starší vlaky.

V regionální dopravě jde spíše o drobné změny. Podle Českých drah například v Praze zůstává rozsah regionální dopravy téměř shodný jako letos, ve Středočeském kraji však mírně vzroste. Ke konkrétnímu posílení dojde například na frekventované trati Praha – Benešov u Prahy, kde budou v pracovní dny dopoledne přidány spoje v úseku Strančice – Benešov. Půlhodinový interval tak bude zajištěn po většinu dne.

Například v Jihomoravském kraji posilují dráhy linku mezi Brnem, Troubskem a Popůvkami. V Olomouckém kraji se změnily jízdní řády u 124 linek a čtyři spoje jsou zrušeny. V Karlovarském kraji se změny týkají pěti linek, některé byly prodlouženy nebo nově zavedeny na žádost obcí.

Dopravci upozorňují, že změny mohou být nenápadné, ale podstatné. Posun o dvě či tři minuty může znamenat, že pravidelně využívaný spoj odjede dříve, než jsou cestující zvyklí. Před cestou proto doporučují zkontrolovat aktuální spoje ve vyhledávačích jízdních řádů nebo v aplikacích jednotlivých dopravců.

SOUVISEJÍCÍ: Jak dostat železnici na Václavské náměstí? Klíčem jsou koleje pod celou Prahou

Cenový otřes se nekoná, přesto dochází k dílčím úpravám. České dráhy promítly do ceníků inflaci kolem tří procent, což znamená zdražení spíše v řádu korun. U kratších cest do 50 kilometrů jde maximálně o jednotky korun. V některých krajích se ale mění tarifní politika výrazněji, například u síťových nebo jednodenních jízdenek.

Jak jsou na tom vlaky v jednotlivých krajích?

Středočeský kraj sází na modernizaci a přenastavení dopravy v okolí Prahy. Na Mělnicku vyjedou nové RegioFoxy, na Benešovsku modernizované soupravy. Největší zásah čeká oblast Kralup, mění se i některé linky na Úvalsku a přibude noční autobus 963 Praha–Neratovice–Mělník. Vlakově se posiluje i frekventovaná trať Praha–Benešov.

Liberecký kraj těží z dokončené rekonstrukce: po modernizaci dostává zcela nový jízdní řád trať Liberec–Hrádek nad Nisou–Zittau–Varnsdorf. Kraj zároveň dokončuje úpravy autobusové sítě na Turnovsku a od ledna 2026 chce častěji propojit Žitavu, Bogatynii a Frýdlant i ve všední dny. Přibývá důraz na poptávkovou dopravu (TvůjBus) a od ledna se zvedne jízdné o pět procent.

Ústecký kraj přidává komfort i častější spoje přes hranice: na vybrané linky nastoupí RegioPantery a jednotky Pesa. Zásadní je zkrácení intervalu na lince Teplice–Drážďany na hodinový takt. Posilují se i večerní a víkendové vlaky na Chomutovsku, Šluknovská U28 se prodlouží do Mikulášovic a v Roudnici vznikne nové přímé spojení s Prahou. Tarif zůstává bez zdražení.

Karlovarský kraj kombinuje posílení nabídky s omezeními kvůli výlukám. Přibydou spoje do Merklína, zároveň mohou být oslabené návaznosti na opravované trase Cheb–Aš–Hranice v Čechách–Selb-Plössberg. Změny časů na trati Rakovník–Bečov nad Teplou mají zlepšit odpolední cestování (konec dlouhého čekání ve Žluticích) a posílit přípoje v Blatně u Jesenice.

Plzeňský kraj staví na přestupech: v Klatovech se otevírá nový terminál u nádraží, který má zkrátit a zpříjemnit přestupy mezi autobusy a vlaky a přitáhnout více cestujících do veřejné dopravy.

Jihočeský kraj zatím „beze změn“: jízdní řády i ceny zůstávají, větší zásah přijde až v dubnu 2026 se startem integrovaného systému IDESKA, který má sladit časy spojů a srovnat cenové rozdíly mezi vlakem a autobusem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Půjdou vysokorychlostní tratě stranou? Nová vláda plány oseká

Královéhradecký kraj posiluje přímé železniční spojení: výrazně přibude vlaků mezi Hradcem Králové a Rychnovem nad Kněžnou, na trati Hradec–Letohrad nahradí starší soupravy RegioFoxy. Změny míří i na turistiku – posiluje se spojení směrem do hor a objeví se večerní spoj z Krkonoš do Hradce. Novinkou je i aplikace IREDO (společná s Pardubickým krajem).

Pardubický kraj plánuje víc vlaků i modernější jednotky, zejména na páteřní trati Kolín–Česká Třebová s RegioPantery a na dalších lokálních tratích. Zároveň ale přichází výraznější tarifní změny: úpravy jednodenních a síťových jízdenek znamenají průměrné zdražení o 19 procent.

Vysočina má na železnici spíše klid, novinky jsou doplňkové: zavádí se nová 24hodinová jízdenka na kolo za 50 korun, ceny jízdného se nemění.

Olomoucký kraj posiluje ranní a večerní spoje mezi Olomoucí a Jesenickem a přidává vlaky i na dalších směrech. Na Jesenicku se má na jaře vrátit provoz na tratě poškozené povodněmi, kde zatím jezdí náhradní autobusy.

Jihomoravský kraj hlásí spíš kosmetické změny, ale s konkrétním dopadem o víkendech: přibydou hodinové spoje z Brna do Ivančic a Moravského Krumlova, posílí se Nedvědice–Tišnov a nový posilový vlak z Břeclavi bude jezdit celoročně (v neděli už z Hodonína). Dokončena je také rekonstrukce stanice Brno-Královo Pole.

Moravskoslezský kraj přidává výrazně nové přímé vlaky: pět spojů v každém směru mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm, nové vazby přes linku S4 Karviná–Ostrava a zahuštění dopravy ve špičkách mezi Krnovem a Opavou. Velkou změnou v regionu je i rozšíření zastávek na znamení.

Zlínský kraj na železnici škrtá tam, kde jezdí málo lidí – část vlaků nahradí autobusy. Zároveň zdražuje (vyšší sazba za kilometr) a ruší vlastní 25% slevu pro děti a studenty, ponechá ale zákonnou padesátiprocentní. Kuriozitou mimo železnici je pilotní nástup do autobusů všemi dveřmi na dvou linkách, stejně jak je tomu například v Praze a Středočeském kraji.

V Česku jízdní řád pro vlaky připravuje Správa železnic, která spravuje železniční tratě. Do jízdního řádu začleňuje vlaky všech dopravců, aby provoz na trati fungoval plynule. Dopravci, jako jsou České dráhy, RegioJet nebo Leo Express, navrhují své vlaky a časy odjezdů, ale konečný harmonogram určuje Správa železnic. Při přípravě jízdního řádu se zohledňují požadavky ministerstva dopravy na dálkové spoje a krajů na regionální vlaky.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články