Ponorka tři týdny plula po řece Rýn, dorazila do Špýru na jihozápadě Německa

TRANSPORT PONORKY

Ponorka tři týdny plula po řece Rýn, dorazila do Špýru na jihozápadě Německa
Na cestu se ponorka vydala z Kielu na břehu Baltu kanálem do Severního moře a odtud přes Rotterdam proti proudu Rýna do Špýru. Foto: Shutterstock
1
Panorama
Sdílet:

Po zhruba třech týdnech dorazila vysloužilá německá ponorka U17 z Baltického moře do Špýru (Speyer) na jihozápadě Německa, kde se stane novou atrakcí místního technického muzea. Poslední plavba, kterou ponorka absolvovala na pontonu tlačeném remorkérem, vyvolávala mimořádnou pozornost veřejnosti. Nyní stroj, který námořnictvo vyřadilo v roce 2010, čeká poslední fáze přesunu z rýnského přístavu na pozemek muzea.

Zhruba 50 metrů dlouhá a 500 tun vážící ponorka doplní ve Špýru již nyní vystavovanou ponorku U9 z roku 1966. Podobnou cestu, jako v roce 1993 urazila U9, má nyní za sebou i ponorka U17. Na cestu se vydala z Kielu na břehu Baltu kanálem do Severního moře a odtud přes Rotterdam proti proudu Rýna do Špýru.

Plavba ponorky na pontonu poutala značnou pozornost. Jen v Mohuči přišlo podle muzea tolik lidí, že to zájmem překonalo podobně unikátní transport sovětského raketoplánu Buran v roce 2008. Testovací raketoplán Buran 002, který nikdy nevzlétl do vesmíru, byl do Špýru rovněž dopraven po Rýně.

Zájemci o pohled na ponorku usazenou na pontonu měli podle regionální veřejnoprávní televize SWR řadu otázek. Častý byl dotaz, proč plavidlo po Rýnu nepluje samo. To technicky není možné, neboť ponorka již není schopná plavby. Po vyřazení prošla takzvanou demilitarizací, kdy byly zničeny vyrovnávací balastní nádrže sloužící k vynoření a ponoření. Ponor U17 navíc činí čtyři metry, zatímco některé úseky Rýna mají hloubku jen dva metry.

Muzeum transport označilo za velkou logistickou výzvu a podle šéfa kulturní instituce Hermanna Layhera akce dosáhla hranice možného. Přeprava podle muzea stála asi dva miliony eur (47 milionů Kč).

Technické muzeum ve Špýru se chlubí řadou unikátních atrakcí nejen z oblasti námořní techniky. Mezi nejoblíbenější exponáty vedle ponorky U9 a raketoplánu patří Boeing 747, ruský Antonov AN-22 nebo souprava Transrapid pro železniční systém magnetické levitace.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články