Most na Výtoni se bourat nebude. Oprava si vyžádá nasazení provizorních kolejí
ŽELEZNIČNÍ MOST
Stát ustoupil od nahrazení mostu na pražské Výtoni. Vypíše novou mezinárodní architektonickou soutěž na jeho rekonstrukci, přístavbu potřebné třetí koleje a řešení nového přestupního uzlu. Státní Správa železnic (SŽ) nebude pokračovat v přípravě nahrazení mostu na pražské Výtoni novou konstrukcí, ale naopak dojde k opravě a rekonstrukci. Most bude snesen a rekonstruován na břehu, na pilířích ho v době opravy nahradí provizorní jednokolejná konstrukce, oznámil na tiskové konferenci ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ředitel SŽ Jiří Svoboda.
Nahrazení mostu v minulosti kritizovali místní samosprávy, spolky, památkáři a proti se vyjádřil i výbor UNESCO. Vznikla i odborná studie financovaná nadačním fondem pro záchranu mostu, podle které by bylo levnější a praktičtější stávající konstrukci opravit. Podle Kupky pak rekonstrukci doporučila i studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA), kterou ministerstvo obdrželo v minulých dnech. "Zhodnocení všech vstupů říká, že se Česká republika má vydat směrem rekonstrukce," řekl ministr.
Pro železniční dopravu se jedná o jeden z nejdůležitějších mostů v Česku – je součástí koridoru z Prahy na západ, jezdí tam například i vlaky do Mnichova. Už deset let se vedou diskuze, zda se bude stavět nový most podle návrhu z architektonické soutěže, který bude lépe vyhovovat stále narůstajícím požadavkům na dopravu, nebo jestli se ten stávající bude celý rekonstruovat, jak požaduje část architektů a převážná většina zainteresované pražské občanské veřejnosti.
Na straně odpůrců nového mostu se začala nedávno angažovat i skupina českých miliardářů, kteří tvrdí, že starý most je možné zachovat, píše se na webu ČT24.
Při přípravě zadání se bude řešit i přesné umístění nové stavby se třetí kolejí nebo zastávka na výtoňské straně, která by se mohla posunout z Výtoně směrem k bývalému vyšehradskému nádraží. Hlavní město nicméně preferuje její ponechání v nyní plánovaném místě u nábřeží. V plánu je podle SŽ také zvednutí mostu na Výtoni, kde nízko umístěná mostovka způsobuje problémy v tramvajovém provozu. Životnost opraveného mostu má být dalších 100 let, dodal ředitel SŽ Svoboda.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil dvoukolejný most, který se klene přes Vltavu dosud. Vybudován byl v roce 1901 podle projektu konstruktéra Františka Prášila (mj. spoluautora Petřínské rozhledny či Průmyslového paláce v Praze).
Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několikátým rokem výrazně omezen, podle dřívějších vyjádření Správy železnic (SŽ) je nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.
Plán výstavby nového mostu ale čelí kritice památkářů, spolků či místních radnic. Jelikož nynější konstrukce je památkově chráněná, SŽ ji musí v každém případě zachovat. Navrhla ji proto v případě stavby nového mostu přesunout proti proudu Vltavy, kde by měla sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty mezi Modřany a Velkou Chuchlí. Na budoucí řešení mostu správa v roce 2021 vypsala mezinárodní architektonickou soutěž. V té uspěla firma 2T engineering s návrhem nové tříkolejné konstrukce.
Proti záměru stavby nového mostu se postavily radnice Prahy 1 a 5, magistrát, Národní památkový ústav či spolek Nebourat, podle kterého most trpí zanedbáním údržby. O nahrazení konstrukce, která je ikonická pro pražské panorama, Správa železnic jedná také s Organizací spojených národů pro výchovu, vědu a kulturu (UNESCO). Její zástupci kvůli tomu loni v prosinci navštívili Prahu a letos v červenci výbor světového dědictví UNESCO doporučil Praze most nebourat.
EDITORIAL: Nezabiješ! Odkaz zavražděného Charlese Kirka
Železniční most pod Vyšehradem, resp. soubor železničních mostů, spojuje pražské čtvrti Vyšehrad a Smíchov, a po kolejích také Smíchovské a Hlavní nádraží. Je určen pro železniční přepravu a kromě vlakům slouží i chodcům díky lávkám pro pěší. K mostu patří také kamenný viadukt na Vyšehradské straně s oblouky i přímým přemostěním. Na Výtoni sestupují pěší lávky po dvojici ocelových schodišť. Na Smíchově pokračuje přemostěním Strakonické ulice a jsou tam i nástupní chodníky pro pěší.