Benzin v Česku zlevňuje, nafta takové štěstí nemá. A patrně mít dlouho nebude
CENY BENZINU A NAFTY
Benzin v Česku od minulého týdne opět mírně zlevnil, nafta pokračovala ve zdražování. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic v Česku prodává v průměru za 34,10 Kč, před týdnem byl o 18 haléřů dražší. O 28 haléřů na litru zdražila nafta, za litr teď řidiči dají průměrně 33,35 Kč. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
Koncem června pohonné hmoty během dvou týdnů zdražily zhruba o korunu vlivem růstu cen ropy kvůli vojenskému konfliktu mezi Izraelem a Íránem. Ceny tak vystoupaly na nejvyšší úroveň za zhruba dva měsíce. Od začátku července benzin zlevnil asi o 40 haléřů, cena nafty naopak lehce stoupá. Benzin je nyní o 4,40 koruny na litru levnější než před rokem, za naftu tehdy motoristé platili o 3,77 Kč na litru více.
Vývoj cen nafty je podle analytika Purple Trading Petra Lajska aktuálně opačný než vývoj ropného trhu. Zatímco ropný trh se stabilizoval a nedostatek ropy nehrozí, u nafty je to naopak. "Evropa je totiž po sankcích na Rusko stále více závislá na naftě dovezené z USA. Tam se však rafinérie nyní soustředí primárně na benzin a nafty tak může být nedostatek. I díky tomu tak nyní ceny nafty rostou více než u benzinu a také nereflektují vývoj na ropném trhu," podotkl Lajsek.
Obdobně důvod zdražování nafty vysvětluje i ekonom Lukáš Kovanda. „Důvodem zdražování nafty je její potenciálně kritický nedostatek na evropském trhu, ba i světovém trhu. Zásoby nafty jsou ve Spojených státech pro tuto část roku nejníže od roku 1996, zatímco takzvaný crack – neboli cena nafty v porovnání s cenou ropy – je jak v USA, tak v Evropě výrazně výše, než odpovídá dlouhodobému průměru pro tuto část roku,“ uvádí Kovanda pro Echo24. „Na obou stranách Atlantiku již loni došlo kvůli nejistému výhledu k uzavření některých rafinérií, případně k omezení jejich produkce nafty. Letos v červnu byl globální podíl nafty na zpracovaných ropných produktech pouze 31,4 procenta, což je znatelně pod dlouhodobým průměrem pro danou část roku,“ doplňuje.
Roli v citelném zdražování nafty dle Kovandy, stejně jako dle Lajska, hrají i západní sankce vůči Rusku. „Rusko tradičně dodává na světové trhy spíše těžkou ropu, jež je příhodnější pro produkci nafty než lehčí druhy ropy,“ vysvětluje Kovanda.
Nejlevnější benzin natankují řidiči v Ústeckém kraji, kde je litr v průměru za 33,25 Kč. Nafta je nejlevnější v Jihočeském kraji, litr tam prodávají průměrně za 32,72 Kč. Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze, kde litr benzinu stojí průměrně 34,93 Kč. Nafta se tam tankuje za 34,52 Kč za litr.
V dalším týdnu je podle Lajska možné vzhledem k cenovému vývoji na burze pohonných hmot očekávat další stagnaci cen benzinu a mírný růst cen nafty. Zatím však dle něj nehrozí, že by nafta svou cenou dohnala benzin. "V následujících dnech nečekám výrazné pohyby v cenách pohonných hmot. Cena ropy by měla zůstat stabilní, pokud se nezačnou opět výrazněji projevovat geopolitické faktory. Poptávka je blízko letošního vrcholu a udržet současné ceny ropy by vzhledem k rostoucím zásobám mohlo být stále obtížnější. Vzhledem k rostoucím maržím rafinérií u nafty by cena tohoto paliva mohla v příštím týdnu opět růst rychleji než v případě benzinu, kde jsme svědky stability marží. Cenový nárůst by však nemusel být nijak výrazný. Mohl by se pohybovat do 20 haléřů na litr," doplnil analytik XTB Jiří Tyleček.
O něco pesimističtěji vidí budoucí situaci s cenami nafty Kovanda, dle kterého dokonce potenciálně může dojít na vzestup cen nafty nad ceny benzínu. „Nyní, uprostřed léta, cena motorové nafty v poměru k ceně benzínu odpovídá ceně nafty během topné sezóny. I když, pochopitelně, žádná topná sezóna není. Navíc lze předpokládat další zdražování nafty při pokračujícím zlevňování benzínu, čímž se v nadcházejících sedmi dnech a zřejmě i dále poté budou zmíněné nůžky ještě více přivírat, potenciálně dokonce může dojít na vzestup cen nafty nad ceny benzínu,“ uvádí ekonom. „Vždyť zatímco včera daný cenový rozdíl činil zmíněných 0,75 Kč na litr, o rok dříve, 16. července 2024, to bylo hned 1,38 Kč na litr. Rozdíl tak byl loni o 84 procent vyšší než letos,“ sdělil dále Kovanda.
Česká republika si podle analytika Tylečka i nadále drží pozici jedné z cenově nejdostupnějších zemí v oblasti pohonných hmot v rámci celé Evropské unie. Nafta je podle nejnovějších dat Evropské komise v Česku třetí nejlevnější v EU - levněji ji natankují jen řidiči v Bulharsku a na Maltě. Nejvyšší ceny nafty evidují naopak v Dánsku, Irsku a Nizozemsku. Benzin je v Česku osmý nejlevnější mezi zeměmi EU. Mezi levnější země se dostalo Švédsko, které je spojeno spíše s vyššími cenami pohonných hmot. Na opačném konci žebříčku jsou Dánsko, Nizozemsko a Finsko.