Jak postupovat, když sháníte praktického lékaře a ordinace mají plno

Jak postupovat, když sháníte praktického lékaře a ordinace mají plnoPRAKTICKÝ LÉKAŘ
Dostupnost primární péče je v České republice poměrně dobrá. Ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Panorama
Echo24
Sdílet:

Přestěhování, změna životní situace nebo odchod dosavadního praktického lékaře do penze může člověka dostat do nepříjemné situace – zejména pokud nejbližší ordinace oznamují, že nové pacienty nepřijímají. Přesto existují způsoby, jak si lékařskou péči zajistit.

Dostupnost primární péče je v České republice sice stále poměrně dobrá, regionální rozdíly jsou ale výrazné. Zatímco Praha eviduje podle dat Českého statistického úřadu 570 ordinací praktických lékařů, v Karlovarském kraji je jejich počet sotva pětinový. Index prosperity regionů navíc ukazuje, že kapacity se mohou zásadně lišit i mezi jednotlivými obcemi s rozšířenou působností. Ačkoliv ředitel Ústavu zdravotnických informací a statistiky Ladislav Dušek ujišťuje, že se dlouhodobý problém stárnoucích praktických lékařů se postupně stabilizuje a průměrný věk aktivních lékařů již začal klesat, pacienti v některých regionech tenhle pocit zatím nemají.

Zkuste doporučení – ale nespoléhejte na něj

Lidé často jako první způsob volí osobní doporučení: poprosí příbuzné, zda by se jich jejich praktik neujal. Tento postup dříve fungoval poměrně spolehlivě, ale s ohledem na stárnoucí populaci lékařů a nedostatečný počet nových praktiků v některých regionech už také tak jistý není. Ordinace už jednoduše nemají místo.

Pojišťovna jako partner při hledání lékaře

Dalším krokem je obrátit se na svou zdravotní pojišťovnu. Většina má na webu aktuální seznamy a mapy smluvních poskytovatelů, včetně kontaktů. Pokud ani vytrvalé obvolávání nepřinese výsledek, lze pojišťovnu požádat o pomoc přímo – telefonicky, e-mailem, přes aplikaci, datovou schránku, osobně na pobočce nebo prostřednictvím formuláře Žádost pojištěnce o zajištění dostupnosti zdravotních služeb.

Podle zdravotních pojišťoven však jejich možnosti nejsou neomezené. „Zdravotní pojišťovny bohužel nemají žádné zákonem stanovené možnosti, jak lékaře přimět k tomu, aby vzal jejich pojištěnce do péče. Snažíme se ale lékaře motivovat svými bonifikačními programy a děláme všechno pro to, abychom pojištěnci zajistili lékaře v co nejkratším termínu,“ uvádí Ivo Čelechovský ze zdravotní pojišťovny RBP.

Lékaři navíc nemají povinnost informovat pojišťovny o tom, zda právě přijímají nové pacienty. „Informace o volných kapacitách lékařů zjišťujeme aktivně my, telefonicky nebo písemně. Pokud zjistíme, že poskytovatel přijímá nové pacienty, zaznamenáváme to do interního informačního systému,“ doplňuje Ivo Čelechovský.

Nové formy spolupráce a digitální řešení

Zdravotní pojišťovny proto neustále hledají způsoby, jak situaci v praxi řešit. „Proto jsme letos přišli s novinkou – začali jsme spolupracovat se sítí ordinací MOJE AMBULANCE, která umožňuje pojištěncům získat nového praktického lékaře rychle a snadno,“ vysvětluje Ivo Čelechovský. Pojištěnec si stáhne aplikaci, aktivuje účet a následně si přes mobil vyhledá volného praktika, ke kterému se rovnou objedná na vstupní prohlídku.

Sdružené praxe jako model budoucnosti

MOJE AMBULANCE dnes provozuje 36 poboček ve 21 městech a do budoucna plánuje expanzi i do menších lokalit, tedy obcí s počtem obyvatel 30 až 50 tisíc. „V praxi to znamená, že buďto budujeme úplně nové ordinace, nebo přebíráme praxi od lékařů, kteří se chystají odejít do důchodu nebo ukončit činnost. Chceme se soustředit především na regiony, kde praktických lékařů ubývá,“ říká Michal Hradečný ze společnosti MOJE AMBULANCE.

Sdružené praxe mají přinášet úlevu lékařům a zároveň zajistit stabilnější provoz. „Fungujeme v modelu tzv. sdružených praxí, který se ukazuje jako stále aktuálnější. Lékař není na všechno sám, ale může sdílet zkušenosti s kolegy, má k dispozici lepší technické zázemí a odpadá mu velká část administrativy. Právě tohle je podle nás cesta, jak zvládat stávající nedostatek lékařů,“ vysvětluje Hradečný.

Online komunikace místo zbytečných návštěv

Pacienti v síti MOJE AMBULANCE mohou řadu potřeb řešit digitálně – konzultovat zdravotní potíže, žádat o e-recept, posílat lékařské zprávy nebo se objednávat na očkování. Aplikace také sama upozorní na termín preventivní prohlídky. Seniorům nebo pacientům, kteří s technologiemi nepracují, pomůže personál přímo v ordinaci.

Řešit situaci mohou i obce

Další možností je průběžně sledovat, zda se ve vašem okolí neotevírá nová ordinace nebo zda některý z praktiků neukončuje činnost a nepředává svou praxi nástupci. Tyto informace často zveřejňují městské či obecní úřady, které mají o situaci v regionu dobrý přehled a někdy aktivně spolupracují s krajem na zajištění dostupné primární péče. Vyplatí se proto obrátit i na starostu nebo příslušné oddělení na radnici – mohou vás nasměrovat k lékaři, který začíná přijímat nové pacienty, nebo vás informovat o plánovaném otevření nové ordinace v nejbližší době.

Pokud se vám zatím praktického lékaře nepodařilo najít, vytrvejte. Nabídka se může lišit region od regionu a někdy je potřeba počítat bohužel i s delším dojezdem. I přesto by se vám ale dříve či později mělo podařit vhodnou ordinaci najít.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články