Jak dlouho se ještě budeme moci chlubit značkou ČSA?

KOMENTÁŘ

Jak dlouho se ještě budeme moci chlubit značkou ČSA?
Má značka ČSA ještě vůbec nějaký lesk a cenu? Je po ní definitivně a navždy veta? Anebo existuje naděje, že ČSA vstanou z popela? ptá se Lukáš Novosad. Foto: Shutterstock
1
Komentáře
Lukáš Novosad
Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

Dnes je to přesně sto jedna let, co vznikly aerolinky ČSA: jedna z pěti nejstarších aktivních leteckých společností světa. Vloni, při stém výročí, se k firmě kdekdo hlásil, o rok později – jak to tak bývá při výročích, jež nejsou kulatá ani jinak vděčná – je však situace úplně jiná. Dlouho se už totiž prohlášením o české společnosti, která existuje de facto od zrodu jednoho celého světového průmyslového odvětví, chlubit nepůjde, poněvadž letos aerolinky požádají o ukončení svého osvědčení leteckého provozovatele (AOC). Ostatně špitá se o tom přinejmenším od února. Tím firma přijde o možnost podílet se na leteckém provozu. Zůstane pouze brand zaparkovaný pod majitelem, společností Smartwings. Má tedy značka ČSA ještě vůbec nějaký lesk a cenu? Je po ní definitivně a navždy veta? Anebo existuje naděje na to, že ČSA vstanou z popela?

 

Licence AOC je drahá legrace, jejíž držení obnáší spoustu věcí – mít řádně vyškolený palubní, obsluhující i technický personál, mít personál ve vedení firmy a především… mít letadla. V roce 2018, když ČSA koupila společnost Smartwings, měly české aerolinky ještě deset letadel, po covidu zbyla letadla dvě. S nimi dnes firma létá pravidelné linky do Paříže a Madridu. S tak malým počtem letadel se však nevyplácí mít vlastní osvědčení AOC, držet školený personál atd., obzvlášť když další osvědčení má zastřešující firma, jež vlastní letadel cca pětačtyřicet. Proto se Smartwings vyplatí AOC pro ČSA ukončit a obě letadla s označením OK převést pod sebe.

Neznamená to ovšem, že by zmizela značka ČSA. Ta po ztrátě AOC může být nadále užívána na propagačních materiálech, například na sedačkách v letadlech, v cateringu, stevardi nadále smějí mít uniformy v barvách a s logem ČSA, logem mohou být polepena letadla, může být provozován web a na něm realizován prodej letenek. Leč žádné letadlo už nebude létat pod tradičním českým kódovým označením OK, nýbrž pouze pod označením společnost Smartwings. Což je kód QS. Pro řadového cestujícího vlastně o nic nejde: přinejmenším v Evropě se v segmentu, na nějž se soustřeďovaly ČSA, lidé neřídí sentimentem, nýbrž pragmaticky cenou letenky a dobou letu.

Čím déle tedy ČSA budou ze scény, čím méně lidí si je bude pamatovat, tím méně po nich bude smutnit. (Stejně jako například po Benzině, kterou jako značku vytlačil její polský majitel Orlen.) Přitom příběh ČSA mohl být úplně jiný: dodnes les