Mrtvoly na Národní. Tip na procházku
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
ECHO SALON
Mezinárodní trestní soud (ICC) v Haagu vyhověl žádosti svého hlavního prokurátora Karima Khana a vydal zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a ex ...
Na Národní třídě, kousek od zprzněného obchodního domu Máj, nachází se od čtvrtečního večera výkladní skříň se dvěma vyloženými umrlci. Jest to působivý kontrast s blikajícím světem serepetiček, zapáchajících trdelníků, mechanických zrůdiček a umělých plastových příšerek. Na ně je chodec zvyklý a má je za normu rušného velkoměsta. Pohled na otevřenou rakev s tlející mrtvolou však ho může zaskočit, ba vyděsit.
Přesto onen pohled doporučujeme pozornosti vnímavého publika při víkendové procházce uměleckého druhu. Jedná se o instalaci dnes už legendární skupiny B.K.S. čili Bude konec světa, což je tajná či spíše polotajná organizace, která již padesát let (založena byla v roce 1974) vyvíjí (polo)utajenou činnost na poli zmaru, zvrhlého vkusu a přitakání posmrtnému životu. Popis její činnosti by byl barvitý, ale nejlépe to dělají sami tajní provozovatelé, byť zároveň předstírají, že o zveřejňování nemají zájem. K půlstoletí své existence se skupina rozhodla (nikoli poprvé – naposledy tu vystavovala v roce 2012) umístit stopy své činnosti v Galerii Václava Špály, jež svou stísněností poněkud hrobku připomíná.
Co tedy v kobkách galerijních se nachází? Ano, dva téměř dokonalí umrlci v rakvi, samozřejmě jen imitovaní a bez patřičných hygienicko-olfaktorických následků. Jejich preciznost naznačuje velkou lásku exhumátorů, kteří je vypravili k veřejnému vystavení. Trochu zasvěcenější pozorovatelé zaručeně spatří v jejich tvářích, jež na rozdíl od těla nepodlehly rozkladu, rysy známých umělců, kteří se tak možná připravují na přechod do posmrtného bytí. Lze to brát možná jako zvláštní druh psychoterapie, která může být náhradou za ztracený horizont, jejž kdysi poskytovalo člověku náboženství. Ale možné jsou i jiné výklady, ba jsou pravděpodobnější.
Tomu nasvědčují další exponáty. Stěny spodní místnosti jsou vystlány cyklem dráždivých aktů v hnědé, jakoby překližkové tónině, připomínajících díla amatérských výtvarníků. Vyskytuje se na nich blondýna staromódního typu v různých dráždivých pozicích. Pojetí je jaksi úchylně dobrosrdečné, žena se různě rozcapuje, natáčí, zvedá končetiny, odkrývá pohlaví. Jde přitom o směs erotiky a morbidity, což je spojení, v němž by bylo možné spatřit ideový základ činnosti B.K.S. Tedy ono známé a zprofanované Eros et Thanatos.